أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: فَـرَضَ اللّه‏ُ ... الصِّیـامَ اِبْتِلاءً لاِِخْلاصِ الْخَلْقِ؛ ... خداوند روزه را واجب کرد تا اخلاص خلق را بیازماید

      
کد خبر: ۵۱۷۶۲۲
زمان انتشار: ۱۲:۰۴     ۰۲ آذر ۱۴۰۱
صدور بیانیه خانه سینمادر حمایت از اقدامات قانون شکنانه چند سینماگر که بااظهارنظرهای همسو با شبکه‌های ضد ایرانی به خشونت دامن می‌زدند،مؤید این است که توهمات فضای مجازی به اعضای این نهاد هم سرایت کرده.

به گزارش پایگاه 598، غروب روز دوشنبه مسئولان خانه سینما به جای ایفای وظایف قانونی شان در مورد سینما و سینماگران و تعیین تکلیف صندلی مدیریت رها شده آن بعد از گذشت دو ماه، با صدور بیانیه‌ای سیاسی که به جز دامن زدن به خشونت پیام دیگری نداشت کوشیدند خود را حامی سینماگران بازداشتی معرفی کنند، اما رفتار خانه سینما بیش از آنکه ضامن حل مسئله سینماگرانی باشد که تحت تأثیر فضای مجازی دست به تشویش اذهان عمومی می‌زنند در جهت پیچیده شدن موضوع نوشته شده است.

بیانیه سیاسی خانه سینما نشان می‌دهد اعضای این نهاد نه تنها دوست ندارند مسئله سینماگران بازداشتی حل شود بلکه ترجیح می‌دهند افراد بیشتری را درگیر این موضوع کنند.

وقتی خانه سینما تهدید به اعتصاب می‌کند

در بیانیه سیاسی خانه سینما آمده است: «خانه سینمای ایران در اعتراض به ادامه خشونت‌ها علیه مردم ایران و به دلیل احضار و بازداشت پی در پی اعضای خود هشدار می‌دهد در صورتی که تهدیدها و بازداشت‌ها پایان نیافته و سینماگران بازداشت شده آزاد نشوند، از اعضای خود خواهد خواست دست به اعتصاب زده، از همکاری با پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی خودداری کرده و در برابر سازمان سینمایی تحصن کنند.

در چند روز گذشته به رغم رایزنی‌های خانه سینما و اعلام پیگیری سازمان سینمایی برای آزادی سینماگران نه تنها نتیجه‌ای به دست نیامد که منجر به احضارها و بازداشت‌های جدیدی هم شد.»

در بخش دیگری از این بیانیه سیاسی که تداعی‌کننده دکوپاژ یک سناریوی از پیش طراحی شده، آمده است: «خانه سینما اتهام‌هایی نظیر «اقدام علیه امنیت ملی»، «تشویش اذهان عمومی»، «نشر اکاذیب» و «همراهی با رسانه‌های بیگانه» را که به سینماگران منتسب می‌شود غیر واقعی دانسته و معتقد است سینماگران تنها تاوان مدیران کارنابلد را می‌دهند که در این سال‌ها امکان گفتگو و مکالمه واقعی با مردم را ایجاد نکرده‌اند. زندان جای هنرمند نیست و هیچ کس به دلیل ابراز عقیده نباید در زندان بماند. جامعه اصناف سینمایی ایران دلسوزانه می‌خواهد تا فشار و تهدید از مردم ایران برداشته شده و حاکمیت خود را پاسخگوی معترضین کند.»

حرمت خون بیگناهان یا سلبریتی‌ها!

همان‌طور که از متن این بیانیه برمی آید مسئولان خانه سینما با تکرار افعال و مواضع قبلی که در طول فتنه‌ها و آشوب‌های گذشته اتخاذ کرده‌اند ضمن تهدید به تعطیلی و اعتصاب پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی اولاً ضمن جرم‌زدایی و مبرا دانستن اقدامات ساختار شکنانه و خلاف قانون برخی سینماگران که همزمان زمینه شعله ور کردن آتش اغتشاشات و ریخته شدن خون عده‌ای از مردم بیگناه کشورمان در شهرهای مختلف را باعث شده است فتنه انگیزی‌های آن‌ها را به ابراز عقیده شخصی تقلیل داده و ثانیاً ادامه دار شدن بازداشت سینماگران متوهم را بهانه‌ای برای ادامه اغتشاشات و تهدید جامعه و حاکمیت عنوان می‌کنند!

خانه سینما که تومار اقدامات خلاف قانونش در سال‌های گذشته به سریال‌های تکراری می‌ماند به جای ایفای وظیفه قانونی و نقش پدرانه در تبیین شرایط کشور برای سینماگران و جلوگیری از اقدامات خلاف قانون، ضدوحدت و دشمن شاد کن آن‌ها با صدور بیانیه‌ای تهدید آمیز و ادبیاتی برخلاف شأن «هنر» اعلام کرده است در صورت ادامه بازداشت سلبریتی‌های قانون‌شکن و متخلف اقدامات سینمایی را تعطیل می‌کنند و در مقابل سازمان سینمایی اعتصاب خواهند کرد!

البته این روحیه روند غلطی است که به دلیل تسامح و تساهل مسئولان در رسیدگی به تخلفات قانونی اعضای این نهاد بعد از بروز فتنه و آشوب‌های سال ۸۸ آغاز شده که بیانیه روز گذشته آخرین نمونه از چنین رفتارهایی است.

عکس/ و اینگونه جای جلاد و شهید عوض میشود...

عسگرپور و تئوریزه کردن خشونت

محمد مهدی عسگرپور که همزمان مدیریت دو مرکز مهم و اثرگذار عرصه هنر، یعنی خانه هنرمندان و خانه سینما را بر عهده دارد پس از انتشار این بیانیه در گفتگو با یک خبرگزاری ضمن تئوریزه کردن بحث ادامه داشتن خشونت و اختلافات در جامعه بدون اشاره به اقدامات خلاف قانون و ضد وحدت برخی سینماگران در طول این ایام و چشم بستن بر دروغ پراکنی آن‌ها و منبع خبر شدن این دروغ‌ها برای رسانه‌هایی مثل سعودی اینترنشنال، بی‌بی‌سی فارسی، صدای امریکا و شبکه‌های ماهواره‌ای، می‌گوید: «امروز همکاران ما بازداشت می‌شوند و فردا ممکن است این میزان از خشونت گسترده‌تر شود! بعد نهاد صنفی پیگیری می‌کند و مدام به جای پرداختن به موضوعات مهم‌تر صنفی، به دنبال بازداشتی‌ها است؛ بنابراین به نظر می‌رسد این جریانی است که پایان مشخصی هم ندارد.»

عسگرپور در حالی چنین تهدید علنی نسبت به حاکمیت را مطرح می‌کند که وی یکی از معدود سینماگرانی است که طی تمام این سال‌ها به لطف همکاری با نهادهای مختلف انقلابی و دستگاه‌های حاکمیتی بیشترین مواهب را کسب کرده است. این سینماگر پر مشغله در ادامه اغتشاشات اخیر را نتیجه انباشت چندین سال مشکلات کشور دانسته و خطاب به مسئولان می‌افزاید: «آن‌ها باید امروز پاسخگو باشند و به جای اینکه بگویند هنرمندان به‌خاطر پست گذاشتن در اینستاگرام به جامعه لطمه می‌زنند، باید به این مسائل و آنچه در گذشته کرده‌اند پاسخ دهند.»

این ادعای عسگرپور در حالی است که برخی سینماگران حدود ۱۰ سال پیش زمینه روی کار آمدن دولتی ناکارآمد را فراهم کردند که تصمیمات غیر عقلایی و لجوجانه آن‌ها باعث صدمات جبران ناپذیری به اقتصاد و معیشت جامعه شد و اگر قرار باشد کسی پاسخگو باشد خود باید اقدام به عذرخواهی از مردم کنند.

شاید اگر مماشات چند ساله اخیر با سلبریتی‌ها اتفاق نمی‌افتاد و جوری رفتار نمی‌شد که آن‌ها دچار توهم اکثریت شوند امروز شاهد صدور بیانیه‌های تهدید آمیز با ادبیاتی که خشونت را تئوریزه می‌کند نبودیم.

سرایت توهم بی‌شمار بودن در فضای مجازی که زمینه ساز سقوط سلبریتی‌ها در چاه دشمنی با مردم و یکپارچگی کشور شد این بار از خانه سینما در قالب یک بیانیه رسمی بروز و ظهور یافته است و شرایطی را ایجاد کرده که مدیرعامل این نهاد ضمن برداشتن چماق و تهدید و ارعاب حاکمیت به شعله ورشدن اختلافات و اعتصاب مدعی شود که فضای جامعه باید به سمت گفت‌وگوی بیشتر برود حال آنکه از زبان شاعر باید به آن‌ها گفت: «از مکافات عمل غافل مشو/ گندم از گندم بروید جو ز جو»!

منبع: روزنامه جوان

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها