أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۵۱۹۲۰۰
زمان انتشار: ۰۹:۰۴     ۳۰ آذر ۱۴۰۱
به مناسبت نخستین سالگرد شهادت سردار حاج حسن ایرلو؛
مراسم گرامیداشت نخستین سالگرد شهادت سردار شهید حاج حسن ایرلو سفیر فقید جمهوری اسلامی ایران در یمن با حضور مقامات لشکری و کشوری برگزار شد.

به گزارش پایگاه 598، نخستین سالگرد شهادت سردار حاج حسن ایرلو سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در صنعا پایتخت یمن، عصر سه‌شنبه با حضور مسئولان لشکری و کشوری در مرکز همایش‌های صداوسیما برگزار شد.

سردار اسماعیل قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه، سردار حسین سلامی فرمانده سپاه پاسداران، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه، علی لاریجانی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، ایرج مسجدی سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در بغداد از جمله شرکت‌کنندگان در این مراسم بودند.

سردار قاآنی در این مراسم طی سخنانی اظهار داشت: ایرلو مرد مقاومت بود و توانست در عرصه‌های مختلف سیاسی و نظامی این مقاومت را از خود به نمایش بگذارد. بهترین واژه برای نام بردن از روی این است که شهید ایرلو مرد مقاومت بود.

وی ادامه داد شهید ایرلو در هر عرصه‌ای که بود به معنای واقعی مرد مقاومت بود. اگر در عرصه دفاع مقدس حضور داشت مرد مقاومت بود و اگر در عرصه دیپلماسی حاضر شد سفیر مقاومت بود.

سهم شهید ایرلو در پیروزی مقاومت مردم یمن واضح است
وزیر امور خارجه کشورمان نیز در پیامی به این مراسم که توسط مشاور وزیر در امور ایثارگران قرائت شد، تاکید کرد: سهم شهید ایرلو در افتخار و پیروزی مقاومت مردم یمن در برابر زورگویی‌ها واضح است.

حسین امیرعبداللهیان ضمن تبریک و تسلیت شهادت حسن ایرلو گفت: بدون تردید حسن ایرلو در کاروان مردان صاحب پیمان با سیدالشهدا بر عهد خویش به شایستگی‌ وفا کرد. تلاش همزمان در دو پیکارگاه «مقاومت» و «دیپلماسی» بود. شهید ایرلو در کسوت سفیر ایران در یمن آمیزه‌ای از شکوه اقتدار دیپلماتیک با رحمانیت وام گرفته از آموزه‌های ناب اسلامی را در حق مردم مظلوم یمن چنان ایفا کرد که سهم وی در افتخار و پیروزی مقاومت مردم یمن در برابر زورگویی‌ها واضح بود.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان خاطرنشان کرد: خوشا بر او که پرچمدار هدایت و ولایت انقلاب اسلامی ایشان را «سفیر مجاهد» خطاب کردند.

شهید ایرلو در آخرین ایستگاه مجاهدت خود نقش موثری در یمن ایفا کرد
سخنگوی وزارت امور خارجه نیز در این مراسم در سخنانی یاد این دیپلمات پیشین را گرامی داشت و با بیان اینکه وی مصداق بارزی از انسان‌هایی بود که در عرصه‌های مختلف نقش‌آفرینی موثر داشت، افزود: وی در آخرین ایستگاه مجاهدت خود نقش موثری در یمن ایفا کرد.

کنعانی با یادآوری اینکه مردان بزرگی که در آیینه واحد وجوه انسانی مختلفی دارند، پرچم‌های برافراشته میدان مقاومت علیه نظام سلطه بین‌المللی هستند، ادامه داد: روح آن شهید بزرگوار که قهرمان بین‌المللی مبارزه با تروریسم بود را گرامی می‌داریم.

وی خاطرنشان کرد: لازمه شهید شدن، شهید بودن و شهید زندگی کردن است و انصافاً مرحوم ایرلو یک مجاهد و سفیر شهید بود.

کنعانی از حاج حسن ایرلو به‌عنوان سفیر صلح یاد کرد و گفت:‌ این شهید نقش بارزی در پرده‌افکنی از چهره ناقضان حقوق بشر ایفا کرد؛ این شهیدان هم سفیر صلح و هم سفیر دیپلماسی و هم سفیر مجاهدت و انسان‌دوستی هستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با یادآوری اینکه حضور در یمن، یک حضور ساده نبود و نیاز به بصیرت داشت، میدان یمن را یک حلقه از حلقه‌های طراحی توطئه‌آمیز، نظام سلطه علیه محور بزرگ‌ مقاومت و علیه جهان اسلام دانست و تاکید کرد: این‌ مجاهد سفیر شهید هم با بصیرت بود، و هم اهمیت این ‌میدان را تشخیص داد و شجاعانه و مردانه انتخاب کرد و در مسیر شهادت پای گذاشت.

کنعانی اظهار داشت: او میدان ظلم و میدان ‌نقض حقوق بشر را دید و کار انسانی و کار حقوق بشری کرد و برای حمایت از مظلومین یمن جان خود را فدا کرد.

وی با بیان اینکه این سفیر مجاهد برای حمایت از مظلومان یمن از جان خود مایه گذاشت، افزود: ما به وجود سرداران بزرگی همچون حاج حسن ایرلو که هم سفیر صلح و هم سفیر دیپلماسی و هم سفیر مجاهدت و انسان‌دوستی هستند، افتخار می‌کنیم.

حاج قاسم یمن، کارشناس ارشد شبه‌جزیره
شهید حاج حسن ایرلو در ۱۴ آبان ۹۹ استوارنامه خود را به «مهدی مشاط» رئیس شورای عالی سیاسی یمن ارائه داد. سفیر جمهوری اسلامی ایـ‌ـران در یمن، رفیق و همرزم سردار سلیمانی، به‌دلیل جراحات شیمیایی و محاصره دارویی یمن و ابتلا به ویروس کرونا و محدودیت بازگشت به ایران توسط ائتلاف سعودی، دیرهنگام و در شرایط نامناسب جسمی و در اوج درگیری با ویروس کرونا به کشور منتقل شد و سرانجام سی‌ام آذرماه 1400 آسمانی شد و به برادران و همرزمان شهیدش پیوست.

شهید حاج حسن ایرلو متولد ۱۹۵۹ شهر ری و از دیپلمات‌های با سابقه وزارت خارجه و کارشناس ارشد حوزه عربی و شبه‌جزیره بود. مسئول میز یمن در وزارت امور خارجه ایران پس از آغاز جنگ در سال ۲۰۱۵ در یمن، هماهنگ‌کننده کمک‌های انسان دوستانه ایران به یمن پس از آغاز جنگ، اعزام هواپیماهای کمک‌رسانی و کشتی نجات و پس از آن کمک‌رسانی با هماهنگی سازمان ملل و... از دیگر فعالیت‌های ایرلو است. او همچنین پیش از تصدی این سمت، معاون دستیار ویژه وزیر خارجه در امور یمن در سال‌های ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۹ بوده است.

همکاری با مراکز رسمی و حکومتی یمن، تلاش برای تقویت آشتی ملی در یمن و پایان دادن به جنگ ظالمانه علیه مردم یمن از طریق مجامع جهانی، حکومت یمن و جریان‌های سیاسی مختلف یمنی و کشورهای علاقه‌مند، تلاش از طریق مجامع جهانی و کشورهای دوست در جهت کاستن از محاصره ظالمانه و برطرف کردن نیازمندی‌های حیاتی مردم یمن، تأکید بر تمامیت ارضی و حکومت وحدت ملی و مخالفت با تجزیه و مداخله خارجی و استعماری در یمن، تلاش برای جلوگیری، کاستن و توقف فجایع جنگی، کشتار و ویرانی در یمن از طریق مجامع جهانی و تشویق قبایل و گروه‌های سیاسی به حل مشکلات درونی از طریق گفت‌وگو در مذاکرات یمنی- یمنی، تأکید بر ضرورت امنیت و ثبات در یمن و پایان دادن به ابزار مداخله‌گری نظامی و تحمیل اهداف استعماری در یمن، تلاش در مسیر اقدامات انسان دوستانه غذایی، دارویی، بهداشتی و پزشکی از طریق مجامع جهانی، مجامع مردم‌نهاد و کشورهای دوست، تأکید بر تأثیر مخرب و ویرانگر مداخلات صهیونیستی، استعماری غربی و کشورهای جنگ‌افروز، تأکید بر حقانیت دفاع مشروع مردم یمن در مقابل سیاست‌های جنگ‌افروز، مداخله‌گر و غارت ثروت‌های مردم یمن ازجمله رویکردها و اولویت‌های شهید ایرلو در یمن بود.

حساسیت آمریکا به انتخاب شهید ایرلو به‌عنوان سفیر در یمن
انتخاب شهید ایرلو به‌عنوان سفیر جمهوری اسلامی واکنش آمریکایی‌ها را به‌دنبال داشت و در همین خصوص سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اول آبان‌ماه ۹۹ در کنایه به مایک پمپئو وزیر خارجه وقت آمریکا و در پاسخ به دخالت وزارت خارجه این کشور در اعزام سفیر جمهوری اسلامی ایران به یمن عنوان کرد: ایالات‌متحده از پنج سال سلاخی مردم یمن توسط ائتلاف سعودی پشتیبانی کرده است. ضمن اینکه به سوءاستفاده از پوشش‌های دیپلماتیک نیز سوء‌شهرت داشته و بدنام است. کافی است از پمپئو، جاسوس ارشد سابق آمریکا بپرسید. از این رو، آمریکا در جایگاهی نیست که یمنی‌ها و ایرانی‌ها را درخصوص روابط دوجانبه‌شان موعظه کند. بهتر است به جنایات و حضور شرارت‌بار خود در منطقه ما پایان دهید.

تو بسیار صادق بودی و از مظلومیت مردم یمن دفاع کردی
ابراهیم محمد الدیلمی، سفیر یمن در ایران شهید ایرلو را این‌گونه توصیف می‌کند: ای دوست من!‌ ای عزیز من! فراق و دوری تو برای ما دردآور است. ان‌شاءالله ما را در منزلگاه صدق و حقیقت نزد خداوند مقتدر همراه با انبیاء، صدیقین، شهداء و صالحین در کنار یکدیگر قرار گیریم. تو، بسیار صادق بودی و از مظلومیت مردم یمن دفاع کردی و با اعضاء و جوارحت از آنها حمایت به‌عمل آوردی تو، از همان روز اول بر لزوم حمایت و پشتیبانی از ملت بزرگ و مجاهد یمن و نیز بر لزوم عدم پشت‌کردن مسلمانان به آن تأکید داشتی‌ای مرد بزرگ! یک‌بار دیگر از تو خداحافظی می‌کنم و امیدوارم که به اذن خداوند تبارک و تعالی به‌زودی در عالَمی دیگر، یکدیگر را ملاقات کنیم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها