کد خبر: ۵۱۹۲۴۷
زمان انتشار: ۱۳:۵۲     ۳۰ آذر ۱۴۰۱

پایگاه 598: "رسانه تعیین می‌کند که به چه چیزی فکر بکنیم و چگونه فکر بکنیم." شاید فهم بخش اول این عبارت با نگاهی به کلیپ ها و تصویر پیوست شده واضح باشد. سانسور واقعیت یا برجسته کردن و ضریب دادن به یک مساله، تکنیکی است که راهبرد تعیین #دستور_روز را تامین می‌کند.

چرا ما در اوج قدرت(مثل کنترل کووید۱۹ و اختراعات متعدد پزشکی و نظامی و تکنولوژیکی منحصربفرد در همین دوسه ماه اخیر) حس بد و #بحران_مصنوعی را تجربه می کنیم و دیگری ما در اوج مشکلات و بحران های اقتصادی و بهداشتی که مردمش را کف خیابان یا تخت بیمارستان می‌بیند، رجز خوانی می‌کند و برای آن سر دنیا نسخه رهایی می‌پیچد و با کمال وقاحت، رییس جمهور تعیین می‌کند!

رمز این #وارونگی_واقعیت و پارادوکس نمایی در تعیین‌کنندگی و قدرت رسانه‌ها در ضرب یا تقسیم واقعیت هاست. رسانه ما علیه ما بحران زایی می‌کند و #نقشه_قرمز از اعتراضات به تصویر می‌کشد و رسانه آنها بنفع خودشان سانسور می کند و علیه ما از ضرب و برجسته سازی بهره می‌برد.

پس اوج بلاهت است که فکر بکنیم ماموریت رسانه، انعکاس و بازنمایی واقعیت بوده یا اینکه فکر بکنیم رسانه ابزاری بیش نیست و اساسا قائل به #رسانه_بیطرف در جهانی مملو از جنگ رسانه‌ای و سایبرنتیک باشیم!

خیر چنین نیست و رسانه‌های امروز هم #خلق_واقعیت می‌کنند نه بازتاب واقعیت اولا، ابزار نیستند و بقول مک لوهان، خود رسانه پیام است و #تولید_قدرت می‌کند ثانیا و اینکه رسانه در عصر حاضر کاملا ایدئولوژیک و #جهت‌دار عمل می‌کند نه خنثی و بیطرف ثالثا.

علیرضامحمدلو

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها