يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۱۹۴۱۷
زمان انتشار: ۱۰:۰۴     ۰۵ دی ۱۴۰۱
در حالی که مقامات اروپایی به صراحت از نگرانی‌های خود درباره بحران گازی و زمستان سخت در این قاره سخن می‌گویند، طیف غربگرای داخلی مصرانه منکر این اظهارات است و شدیدا تلاش دارد تا با القاء این گزاره که «ایران گرفتار سختی زمستان شده نه اروپا»!‌، زیر بغل تحریم کنندگان عصا بگذارد.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از کیهان، «طبق بخشنامه ضوابط مصرف انرژی، ادارات دولتی موظف به کاهش ۱۰ درصدی مصرف گاز خود نسبت به سال گذشته هستند و در صورت عدم رعایت این پروتکل‌ها، گاز آنها قطع خواهد شد.» این ابلاغیه دولت که در راستای صرفه‌جویی مصرف انرژی در ادارات دولتی تصویب و به اجرا گذاشته شده‌، بهانه این روزهای طیف مدعی اصلاحات یا همان جریان غرابگرای داخلی برای سرپوش گذاشتن بر نقص‌ها و کمبودهای قبله آمال خود و یک «خود تحقیری» دیگر شده است.

آبان ماه گذشته بود که هیئت دولت در راستای تکلیف مقرر در قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر اتخاذ تدابیر لازم برای کاهش سالانه ۵ درصد از تلفات انرژی در بخش ساختمان به عنوان بزرگ‌ترین بخش مصرف‌کننده انرژی در کشور، «ضوابط صرفه‌جویی انرژی در ساختمان‌ها» را تصویب و برای اجرا به دستگاههای دولتی ابلاغ کرد.

ارتقای کیفیت ساخت و سازها از طریق بهینه ‌سازی و صرفه‌جویی در مصرف انرژی، ارتقای رده انرژی ساختمان‌ها از طریق اعمال تشویقات و تنبیهات (گازبها و تعرفه برق) و استفاده از ظرفیت قانون هدفمندی یارانه‌ها با هدف افزایش بهره وری انرژی در ساختمان‌ها، از جمله دلایل مصوبه یاد شده عنوان شده بود.

به موجب اجرای این مصوبه بود که در هفته‌های اخیر جریان گاز بیش از 800 سازمان و نهاد دولتی و عمومی و برخی صنایع که الگوی مصرف را رعایت نمی‌کردند قطع شد.

همین کافی بود که جریان غربگرای داخلی با اجرای یک تاکتیک رسانه‌ای و از طریق بزرگنمایی موردی برخی مشکلات کشور به تقلا بیفتد تا اثبات کند که زمستان سخت برای ایران است نه اروپا!

این درحالی است که علاوه‌بر اذعان صریح مقامات غربی به بحران گازی در اروپا و مشکلات کمبود انرژی که باعث اعتراضات و اعتصابات بیشماری در این کشورها شده، پیش از این مصوبه دولت برخی کشورهای اروپایی از جمله فرانسه نیز رسماً طرح «هوشمندی انرژی» را ارائه کرده بودند که هدف آن کاهش ۱۰ درصدی مصرف انرژی در ادارات در دو سال آینده نسبت به سال ۲۰۱۹ بود و طبق این طرح مدیران اجازه می‌یابند در ادارات استفاده از آب گرم به جز موارد ضروری را ممنوع کنند و دمای ۱۹ درجه برای ادارات نیز باید اعمال شود که در صورت تخطی با آنها برخورد شود. همچنین محدودیت گاز برای صنایع اروپایی نه به صورت موردی بلکه به شکلی فراگیر اتفاق افتاده است.

زمستان سخت اروپا؛ از غربی‌ها اصرار از غربگراهای داخلی انکار
در همین رابطه روزنامه اصلاح‌طلب هم‌میهن در مطلبی با عنوان «زمستان سختی در کار نیست» نوشت: «در دموکراسی‌ها، دولت‌ها برای جلب آرای مردم در انتخابات آتی و استمرار حکومت حزب برنده، غالبا تلاش می‌کنند تا اعتماد حداکثری رأی‌دهندگان را جلب کنند.»

در ادامه این مطلب آمده است:«کشورهایی که درگیر ماجرای کمبود سوخت در زمستان پیش‌رو هستند، عمدتا کشورهای دموکراتیک به‌شمار می‌آیند و براساس همان قاعده مالیات- حقوق شهروندی- صندوق‌های رأی، دولت‌های‌شان ناچار هستند پاسخگوی کمبود‌ها و بحران‌های پیش‌رو باشند و تلاش کنند تا بهترین راه‌حل‌ها را پیدا کنند.»

این روزنامه اصلاح‌طلب در ادامه نوشت: «فرانسوی‌ها روی پالایشگاه‌های هیدروژنی متمرکز شده‌اند و امیدوارند تا چند سال دیگر بتوانند سوخت هیدروژنی برای مصارف تجاری و روزمره تولید کنند. این به معنی بی‌نیازی قریب‌الوقوع بسیاری از کشورهای جهان از بنزین است. احتمالا کشورهای دیگر اروپا هم بیکار ننشسته‌اند و برای تامین سوخت خود و غلبه شهروندان‌شان بر «زمستان سخت اروپا»، چاره‌هایی‌اندیشیده‌اند. چنان‌که آلمان با چند تولید‌کننده نفت و گاز قراردادهایی منعقد کرده و اسپانیا هم اعلام کرده، ذخایر نفتی و گازی به‌حد کافی در اختیار دارد. پس «زمستان سخت» احتمالا بسیار آسان‌تر از تصور ما خواهد شد، فقط ما فرصت‌های‌مان را سوزانده‌ایم.»

روزنامه اصلاح‌طلب همدلی نیز در مطلب دیگری نوشت: «در حالی که برخی از مردان و هواداران دولت کنونی معتقد بودند که بعد از حمله روسیه به اوکراین و احتمال وقوع بحران انرژی در اروپا، کشورهای اروپایی در زمستان محتاج گاز ایران می‌شوند، اما به نظر می‌رسد که مدیریت انرژی در کشور، مقدمات یک زمستان سخت را برای خودمان فراهم کند.»

همچنین یک کارشناس سیاسی اصلاح‌طلب نیز در این باره مدعی شد: «ایران بر اساس محاسبات اشتباهی که کرده بود و فکر می‌کرد به دلیل جنگ روسیه و اوکراین، یک بحران انرژی و زمستان سخت در اروپا پیش می‌آید و به این خاطر اروپا نسبت به ایران انعطاف بیشتری نشان می‌دهد.... واقعیت این است که برجام مورد نیاز همه طرف‌ها است و علاقه‌ای ندارند که حتی اگر مرده باشد هم خبر مرگ عزیزشان را اعلام کنند؛ چرا که منافعی دارند، اما چون دو طرف اصلی یعنی ایران و آمریکا، تعهدات را به دلایل مختلفی کنار گذاشته‌اند، ایران می‌گوید هر زمان آمریکا تعهدات را انجام دهد، ما هم برمی‌گردیم، اما آمریکا هم فعلا شرایط را متوقف کرده تا شرایط داخلی ایران را ببیند.»

وی همچنین ادعا کرد: «به دلیل محاسبات اشتباهی که داشتیم، فرصت‌های زیادی را از دست دادیم و هزینه‌هایی که می‌پردازیم هم کم نیست. این هزینه‌ها هم ناشی از افزایش ریسک سرمایه‌گذاری در ایران هست و روی بیمه کشتیرانی و واردات صادرات و... تاثیر دارد و هر روزی که بتوانیم جلوی آن را بگیریم، به نفع کشور است.»

زمستان سخت به روایت رسانه‌ها و مقامات اروپایی تلاش جریان غربگرا برای انکار زمستان سخت در اروپا در حالی است که مقامات و رسانه‌های اروپایی به صورت مکرر اعلام کرده‌اند که زمستان سختی در پیش است.

رئیس‌جمهور فرانسه در مصاحبه تلویزیونی به مناسبت روز ملی فرانسه از «فرانسوی‌ها خواست خودشان را برای پاییز و زمستان سخت آماده کنند.» به گزارش «یورونیوز»، امانوئل ماکرون، روز پنج‌شنبه ۱۴ ژوئیه (۲۳تیرماه)در جریان مصاحبه تلویزیونی گفت: «این جنگ برای ماهها ادامه خواهد داشت و با توجه به نگرانی‌هایی که دربارۀ تامین انرژی مورد نیاز فرانسه وجود دارد، باید دانست که تا آغاز پاییز روزهای سختی در پیش داریم» ماکرون از فرانسوی‌ها خواست که «خود را برای یک زمستان سخت نیز آماده کنند.» رئیس‌جمهور فرانسه با بیان اینکه زمستان پیش‌رو برای اروپایی‌ها یکی از سخت‌ترین زمستان‌ها خواهد بود، گفت: «اروپا در این زمستان با سختی‌های زیادی برای تامین گاز رو به رو است.». به گزارش رویترز «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس‌جمهوری اوکراین‌ گفته است: «اروپایی‌ها به‌دلیل اقدامات روسیه برای اخلال در صادرات نفت و گاز باید منتظر زمستان سختی باشند.»

«جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سخنانی گفته است: «زمستانی سخت در انتظار ماست و شش ماه آینده، تعیین‌کننده خواهد بود. در صورتی که بحران را پشت سر بگذاریم و یکپارچگی‌مان را حفظ کرده و تعادل نظامی را حفظ کنیم، با رسیدن بهار وضع بهتری خواهیم داشت.» «بوریس جانسون» نخست‌وزیر برکنار شده انگلیس در یادداشتی برای نشریه دیلی‌میل خطاب به مردم انگلیس نوشته است: «ماه‌های آتی شرایط سخت و شاید بسیار دشوار خواهد بود. قبوض انرژی اشک در می‌آورد.»

«تین ون در استراتن» وزیر انرژی بلژیک نیز معتقد است: «بدون کنترل قیمت‌های گاز طبیعی، اتحادیه اروپا باید چندین زمستان سخت را تحمل کند.» این مقام بلژیکی در صفحه خود در توئیتر هشدار داد:
«پنج تا ۱۰ زمستان آینده در صورتی که کاری برای کنترل بهای گاز انجام نشود، بسیار سخت خواهد بود.» کمیسر انرژی اتحادیه اروپا نیز با اشاره به تأثیرات بحران جاری انرژی روی در قاره اروپا، گفته است که «این بلوک نسبت به تشدید شرایط در سال آینده، نگران است».«سیمسون» پس از جلسه فوق‌العاده وزرای انرژی اتحادیه اروپا، گفت: «وزرا هم مثل من نگرانند؛ زمستان پیش‌رو برای ما آسان نیست و زمستان آینده نیز از این هم دشوارتر خواهد بود.»

«اولاف شولتس»، صدراعظم آلمان، گفته است که دولتش در حال برنامه‌ریزی برای سناریوی توقف کامل تحویل گاز از سوی روسیه در ماه دسامبر(دی) است اما او قول داد که کشورش زمستان‌ را پشت سر بگذارد.» « رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه نیز گفته که کشورهای اروپایی در زمستان سال جاری میلادی به دلیل محدودیت در انتقال گاز روسیه با مشکلات و دشواری‌های جدی رو‌به‌رو هستند. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، رجب طیب اردوغان، گفت: «تمامی قاره اروپا اکنون در آتش است. تمامی این قاره در تعجب است. این زمستان چطور خواهد گذشت؟»

به گزارش رویترز «فاتح بیرول» رئیس‌آژانس بین‌المللی انرژی با هشدار نسبت به زمستان سخت اروپا در کنفرانسی با موضوع بهره‌وری انرژی  در ساندربورگ دانمارک گفت: «پس از درگیری‌های نظامی روسیه و اوکراین که سبب تشدید بحران انرژی در اروپا شده است، احتمال دارد قاره سبز در زمستان آینده با کمبود انرژی روبه‌رو شود.» وی افزود: «من نگران هستم در صورت رویارویی با زمستانی سخت و طولانی‌مدت اروپا روزهای سختی را پیش رو خواهد داشت.»

اتحادیه اروپا در گزارشی اعلام کرده است «انتظار داریم اقتصاد اروپا در کوتاه‌مدت، طی زمستان سال‌جاری به‌دلیل کمبود انرژی و تورم بالا وارد دوره رکود شود. البته زمستان سال آینده نیز برای ما دوره پرچالشی خواهد بود و انتظار داریم که تورم بالا و کندی رشد اقتصادی حداقل تا پایان ۲۰۲۴میلادی ادامه پیدا کند.»

«اکونومیست» با مدل‌‌سازی تاثیر افزایش شدید قیمت برق در اروپا بر مرگ و میر در طول زمستان نتیجه گرفته است که «با هزینه‌های فعلی انرژی در صورتی که یک زمستان معمولی در پیش‌رو با شد، احتمالاً منجر به ۱۴۷ هزار مرگ خواهد شد. در صورت شدت بیشتر زمستان این عدد می‌تواند به ۱۸۵ هزار تن برسد. اما حتی اگر زمستان معتدل باشد، این رقم همچنان ۷۹ هزار نفر خواهد بود.» مدل آماری اکونومیست شامل تمامی کشورهای اتحادیه اروپا به همراه انگلیس، نروژ و سوئیس است.

شبکه قطری الجزیره هم در گزارشی تحت عنوان زمستان سخت قاره سبز، کریسمس اعتصابات آورده است: «انگلیس با گرانی بی‌سابقه رو‌به‌روست و افزایش تورم به اعتصاب اتحادیه‌های مختلف در پایان سال جاری آغاز و سال جدید نیز ادامه خواهد داشت؛ اعتصاب، بخش‌های بهداشت، خطوط ریلی و رانندگان اتوبوس‌های شهری را شامل می‌شود. فرانسه وضعیت بهتری نسبت به انگلیس ندارد و اعتصابات برنامه حرکت قطارهای سریع‌السیر را زیرو رو کرده‌است؛ تحلیلگران اقتصادی معتقدند اوضاع در آینده بدتر خواهد شد.»

بحران اروپا را انکار می‌کنند تا عصا زیر بغل تحریم کنندگان بگذارند
با این حال و در شرایطی که مقامات اروپایی به صراحت از نگرانی‌های خود درباره بحران گازی و زمستان سخت در این قاره سخن می‌گویند، طیف غربگرای داخلی مصرانه منکر اظهارات مقامات اروپایی است و با استنادهای مضحک شدیدا در تلاش است تا این‌گونه القاء کند که این ایران است که گرفتار سختی زمستان شده نه اروپا!

این طیف غربگرا به دلیل خودتحقیری به هیچ عنوان حاضر نیست بپذیرد که دولت‌های غربی دچار بحران شده‌اند، چرا که بر اساس مدل بینش این جریان غربی‌ها همواره باید در موضع قدرت باشند و این ایران است که همواره در موضع ضعف قرار داشته و چاره‌ای جز امتیازدهی یکطرفه و توافق با طرف‌های غربی ندارد.

به عبارت دیگر این طیف همچنان تلاش دارند با دادن آدرس غلط، راه گشایش در اقتصاد و پیشرفت را امتیازدادن یکطرفه به آمریکا و شرکای اروپایی‌اش جا بزنند.

در حالی که دولت روحانی با کمک همین جریان و با شعار مذاکره و رفع تحریم‌ها و ایجاد درآمد سرشار برای مردم رای آنها را گرفت اما ۸ سال بعد علاوه‌بر نابودکردن معیشت مردم‌، افزایش چند صد درصدی قیمت مسکن‌، دلار‌، خودرو‌، کالاهای اساسی‌، کاهش چند ده‌درصدی ارزش پول ملی و... کشور را با ۸۰۰ تحریم جدید دیگر تحویل داد و رفت.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها