يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۱۹۵۵۷
زمان انتشار: ۰۸:۴۹     ۱۰ دی ۱۴۰۱
توهین به شعور مردم؛
حسن روحانی رئیس دولت یازدهم و دوازدهم اخیرا به بهانه دیدار با جمعی از استانداران دولت‌های یازدهم و دوازدهم تلاش کرده تا با حمله به دولت سیزدهم بار دیگر سیاست‌های ناکارآمد و شکست‌خورده دولت خود را معرفی کند.

به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، حسن روحانی رئیس دولت یازدهم و دوازدهم اخیرا به بهانه دیدار با جمعی از استانداران دولت‌های یازدهم و دوازدهم تلاش کرده تا با حمله به دولت سیزدهم بار دیگر سیاست‌های ناکارآمد و شکست‌خورده دولت خود را که منجر به ایجاد انبوهی از مشکلات و معضلات اقتصادی برای کشور و ناامیدی و یأس در بدنه مردم شد به‌عنوان راه نجات کشور معرفی کند.

رئیس دولت تدبیر و امید که دولتش از ارائه دو کیلو مرغ به دست مردم عاجز بود و برای ساماندهی به بازار مرغ قرارگاه تشکیل داده بود، با ذوق‌زدگی از نابسامانی بازار ارز در پی اغتشاشات و آشوب‌های خیابانی چند ماه اخیر مدعی شده است: «برخلاف آنچه تحویل گرفته بودیم، خزانه را پر تحویل دادیم. موجودی ارزی را چند صد میلیون دلار تحویل گرفتیم ولی با چند میلیارد دلار تحویل دادیم.»

چنین ادعایی از سوی روحانی در حالی مطرح شده که نگاهی به دخل و خرج دولت در سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد دولت سیزدهم در حالی کار خود را آغاز کرد که خزانه را با کسری بیش از ۴۸۰ هزار میلیارد تومانی تحویل گرفت.

مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه، در ماه‌های ابتدایی آغاز به‌کار دولت سیزدهم وضعیت وخیم خزانه دولت تدبیر و امید در مرداد سال ۱۴۰۰ را این‌گونه فاش کرده و گفته بود: «تنها در ۵ ماه آخر دولت قبل ۵۴ هزار میلیارد تومان از منابع بانک مرکزی استقراض شد و این در حالی بود که حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان تخصیص بدون وجود منابع در خزانه گیر کرده بود؛ یعنی دولت سیزدهم خزانه خالی نه خزانه مقروض را تحویل گرفت».

بحران خزانه در دولت تدبیر و امید به حدی بود که عبدالناصر همتی رئیس بانک مرکزی وقت در همان مقطع از استقراض سنگین دولت روحانی از بانک مرکزی برای جبران کسری بودجه خود پرده برداشت و اعلام کرده بود: «روند انتشار پول پرقدرت در چهار ماه ابتدایی سال ۱۴۰۰ بسیار نگران‌کننده است و اگر سریعا تغییر نکند تبعات بزرگی خواهد داشت. دلیل این رشد، عمدتاً استقراض بی‌رویه دولت از بانک مرکزی در قالب تنخواه‌هایی است که چشم‌اندازی برای تسویه آنها وجود ندارد».

از سوی دیگر آیت‌الله رئیسی رئیس دولت سیزدهم نیز در جریان گفت‌وگوی تلویزیونی خود به مناسبت صدروزگی دولت تنها گوشه‌ای از وضعیت فاجعه بار خزانه تحویل گرفته از روحانی را بالا زده و گفته بود: « یادم نمی‌رود که در روزهای پایانی مرداد ماه در دولت بحثی مطرح بود. هنوز دولت ما از مجلس رای اعتماد نگرفته بود و با دولت گذشته کار می‌کردم. در جلسه دولت بحث پرداخت حقوق مرداد ماه مطرح بود. اعضای کابینه دولت قبل نسبت به تامین حقوق کارکنان دولت نگران بودند که اصلا از کدام منبع و چگونه می‌شود بدون استقراض از بانک مرکزی یا بدون خلق پول حقوق مردادماه پرداخت شود‌.»

همچنین ادعای روحانی درباره پر و پیمان تحویل دادن خزانه و صندوق توسعه ملی درحالی است که برداشت از این صندوق در سال‌های ۹۰ تا ۹۲ (دولت دهم) صفر بود، اما دولت روحانی با چندین‌بار اقدام به برداشت، آن را خالی کرده بود.

در حالی که میزان برداشت دولت روحانی از این صندوق در سال ۱۳۹۳ برابر با ۴۳۱ میلیارد تومان بود در سال ۱۳۹۴ این مبلغ به ۴ هزار و ۲۷۵ میلیارد تومان افزایش یافت رقمی که درسال ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ با اندکی کاهش به ترتیب به ۵۹۹ و ۶۶۰ میلیارد تومان رسید. ولی از سال ۱۳۹۷ به‌صورت تصاعدی برداشت‌های دولت روحانی از صندوق افزایش یافت. به طوری که درسال ۱۳۹۷ حجم برداشت از این صندوق به ۲۱ هزارمیلیارد تومان رسید و درسال ۱۳۹۸ به ۴۰ هزارمیلیارد تومان رسید. با رشد تقریباً دو برابری، دولت روحانی درسال 99 نیز ۷۲ هزار و ۱۳۰ میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی برداشت کرد. طبق برآوردهای صورت گرفته درسال‌ 1400 نیز براساس تعهداتی که از دولت روحانی برجای مانده، میزان برداشت از صندوق به ۷۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان می‌رسد.

بزرگ‌ترین کلاهبرداری تاریخ کشور و غارت سرمایه‌های مردم در بورس برای جبران کسری بودجه سال ۹۹ نیز از دیگر مستندات دروغ بودن ادعای روحانی است.

آمارهای منتشر شده در همان زمان نشان می‌داد درآمد دولت روحانی ده‌ها هزار میلیارد تومان از محل فروش صندوق‌های ETF و همچنین مالیات حاصل از نقل و انتقال سهام در سال ۹۹ درآمد کسب کرد؛ آماری که نشان داد بورس هرچند برای مردم زیان داشت اما برای دولت درآمدهای شیرین داشت.

با همه این اسناد و شواهد و در حالی که نه تنها کارشناسان و صاحب‌نظران بلکه مردم عادی هم از وضعیت بحرانی دولت روحانی در تامین منابع لازم برای پوشش دادن هزینه‌های دولت آگاه بوده و هستند، روحانی با طرح ادعایی که بیشتر توهین به شعور مردم است، مدعی پر بودن خزانه در زمان تحویل دولت شده است.

منبع : کیهان
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها