کد خبر: ۵۱۹۷۵۵
زمان انتشار: ۱۴:۲۸     ۱۴ دی ۱۴۰۱

به گزارش پایگاه 598، ایسنا گزارش داد: یک مقام بلندپایه اجرایی اخیراً در دیدار با تعدادی از مدیران بخش معدنی کشور گفته است:

"مردم آمادگی دارند در بازار سرمایه حضور جدی داشته باشند که لازم است با معرفی طرح هایی که حاشیه سود بالا دارند، نقدینگی جامعه را به سمت این پروژه ها هدایت و زمینه حضور و مشارکت مردم در فعال سازی ظرفیت های مغفول مانده کشور را فراهم کنیم."

 

*ما نام این مقام بلندپایه اجرایی را از این حیث ذکر نمی‌کنیم که قصد داریم صرفا محتوای پرتکرار سخن او که تاکنون از لسان تعدادی دیگر هم ابراز شده است را نقد کنیم.

"سوق دادن سرمایه‌های نقدی مردم به سمت سرمایه‌گذاری در پروژه‌های اجرایی" یکی از راه‌هایی است که طی سالیان اخیر بعنوان نوشداروی کنترل نقدینگی در اقتصاد ایران از آن یاد شده است. راهکاری درست به جای انباشت سرمایه‌های مردم در بانک‌ها و در بازار طلا یا مسکن که البته به مسیر رسیدن به آن یعنی قطعی شدن تصمیم مردم برای سرمایه‌گذاری در پروژه اشاره‌ای نمی‌شود.

اگرچه برخی در این زمینه از "تشویق مردم" و یا "ارائه حاشیه سود بالا" گفته‌اند لکن می‌دانیم که گزینه تشویق بسیاری کلی است و اساسا تشویق در علم اقتصاد جای خاصی ندارد. بحث ارائه حاشیه سود بالا هم اولا لزوما اقتصادی نیست، ثانیا برای کنترل تمام نقدینگی ممکن نیست و ثالثا پروژه‌های با حاشیه سودبالا نیز دارای حد اشباع هستند و نتیجتا نمی‌توانند پذیرای همه مردم باشند. ضمن اینکه نباید مسئله "ریسک منطقی" را هم از یاد برد.

بایستی در این زمینه شجاعانه حرف زد و عمل کرد.

عقلانیت می‌گوید هدایت سرمایه‌های سرگردان جامعه به سمت پروژه‌های اجرایی جز با "اجبار مالیاتی" از سوی مجلس و دولت ممکن نیست.

یعنی مجلس باید قانون بگذارد و دولت هم بصورت کارا این قانون را اجرا کند که سرمایه‌های سرگردان و فردی در صورتی که از یک حد معین عبور کند؛ اگر در پروژه‌های اجرایی سرمایه‌گذاری نشود؛ بایستی مالیات بیشتر خود را از بابت انباشت در حساب بانکی یا تبدیل به طلا و مسکن بپردازد.

مالیاتی که البته میزان آن باید از سود سرمایه‌گذاری در پروژه‌های اجرایی بیشتر باشد و عملا فاز انباشت را برای ثروت‌های فردی از هرگونه فائده و سود خالی کند.

به نظر می‌رسد یگانه راه هدایت نقدینگی جامعه به سمت پروژه‌های سرمایه‌گذاری؛ اجرای نظام مالیاتی مناسب برای سرمایه‌های سرگردانِ انباشته است و مادام که مسئولان اجرایی از چنین اجرائیات شجاعانه‌ای سر باز بزنند؛ هیولای بی‌مهار نقدینگی همچنان در اقتصاد ایران جولان خواهد داد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها