کد خبر: ۵۱۹۷۶۶
زمان انتشار: ۰۳:۰۱     ۱۵ دی ۱۴۰۱
خودتحقیری به چه قیمت؟!
نه ایران آن ویرانه‌ای است که در قلم‌هایشان به رشته تحریر می‌آورند، و نه آمریکا آن بهشت بَرینی است که شب‌ها را با خواب و خیال آن صبح ‌می‌کنند!

به گزارش سرویس سیاسی پایگاه خبری 598، تقویم سال 2022 با تمام اتفاقات خوش و ناخوش خود به صفحه آخر رسید و تقویم سال 2023 آغاز شد.

در این روزها بسیاری از رسانه‌ها با استفاده از ابزارها و قالب‌های مختلف رسانه‌ای همچون گزارش، ویدئو، اینفوگرافی و... به بررسی اتفاقات مهم رخ داده در یکسال اخیر پرداختند. در این بین یکی از رسانه‌های حامی حسن روحانی بنام اعتماد آنلاین نیز به بررسی این موضوع پرداخت.

این سایت اصلاح‌طلب علیرغم رسالت رسانه‌ای خود، همچون گذشته در پرداختن به اتفاقات سال 2022  درگیر مواضع سیاسی خود شده و منافع ملی را قربانی مقاصد سیاسی خود کردند.

حامیان روحانی در اینفوگرافی خود به بررسی چند کشور برای بیان مهم ترین اتفاقات جهان پرداخته‌اند که نحوه انتخاب آنان نیز مورد بحث است چراکه اساسا با چه معیاری «اعتراضات بنزینی قزاقستان» چگونه می‌تواند از مهم‌ترین اتفاقات یکسال اخیر دنیا باشد! اما در این مطلب به موضوع مهم‌تری می‌پردازیم.

اعتماد در توضیح این اینفوگرافی نوشت: «همانطور که پیش‌بینی می‌شد پوتین بالاخره به اوکراین حمله کرد. ملکه الیزابت هم فوت کرد و برجام احیا نشد. اما به جای آن اعتراضات گسترده مردم پس از مرگ مهسا امینی در ایران رخ داد و قیمت دلار هم رکورد زد. سلمان رشدی ترور شد اما انگار هنوز زنده است.»

نکته قابل توجه در این اینفوگرافی آن است که در مقایسه اتفاقات مهم رخ داده در ایران و آمریکا شاهد نوعی سانسور، تحریف و یا حتی خودتحقیری و سیاه‌نمایی هستیم.

سایت اصلاح‌طلب اعتماد مهم ترین اتفاقات رخ داده در سال 2022 ایران را با عناوینی همچون «مرگ مهسا امینی» ، «عدم احیای برجام» و «افزایش بی‌سابقه قیمت دلار» معرفی کرده درصورتیکه در همین اینفوگرافی با موضوعاتی همچون «اولین پیوند قلب موفقیت آمیز از خوک به انسان» ، «لغو قانونی شدن سقط جنین» و «اولین تصویر تلسکوپ جیمز وب از فضا» رخدادهای یکسال اخیر در آمریکا را توصیف کرده است.

ویرانه سازی ایران و توصیف ذلیلانه آمریکا / سیاه‌نمایی وضعیت ذاخلی تنها منجر به بی‌اعتمادی به «اعتماد» می‌شود

مقایسه موارد مطروحه در بالا خود گویای نگاه خودتحقیرانه و سیاه‌نمایانه تحریریه اعتماد آنلاین در قبال ایران عزیز می‌باشد درصورتیکه نگاه ذلیلانه‌شان برای توصیف آمریکا کاملا عیان است.

میرزا بنویسان سایت اعتماد علی الظاهر خبر از موفقیت‌های ایران در عرصه‌های مختلف ندارند؛ موفقیت‌هایی که شرح‌شان، خود نیازمند گزارش مفصلی است. اما مواردی از  این موفقیت‌ها در طول ماه‌های اخیر در ذیل نامبرده شده است:

  • «دستیابی دانشمندان ایرانی به ژن‌درمانی برای درمان سرطان خون»
  • «راه‌اندازی نخستین پالایشگاه فراسرزمینی ایران»
  • «پرتاب موفقیت‌آمیز زیرمداری ماهواره‌بر قائم 100»
  • «ثبت اولین تصویر تلسکوپ تمام ایرانی با کیفیت بیشتر از هابل»
  • «رونمایی از موشک صیاد B2 و دستیابی به مقام دوم جهانی در پدافند برد بلند»

 

اینفوگرافیک اختصاصی 598/ مهم‌ترین وقایع جهان در سال 2022

ویرانه سازی ایران و توصیف ذلیلانه آمریکا / سیاه‌نمایی وضعیت داخلی تنها منجر به بی‌اعتمادی به «اعتماد» می‌شود

همچنین باید به حامیان روحانی که حاضرند به هر قیمتی پای میزی بنشینند که طرف مقابلش آمریکاییان باشند یادآور شد که آمریکا آن بهشتی نیست که در خیالشان تصورش را می‌کنند. چراکه فقط در همین رزوهای اخیر، 60 نفر به علت کولاک و سرمای شدید در آمریکا کشته شدند!

همچنین می‌توان به موارد زیر نیز اشاره کرد:

  • «قتل عام 19 کودک آمریکایی در جریان تیراندازی مرگبار در شهر تگزاس»
  • «ویرانی شهر «فورت مایرز» ایالت فلوریدا به علت طوفان و ترافیک 16 کیلومتری برای فرار از طوفان»
  • «انفجار مهیب در پالایشگاه نفت اوهایو»
  • «سقوط مرگبار هواپیما در مسابقه پرواز نمایشی آمریکا»
  • «سیل شدید در آلاسکا و قطعی برق گسترده»
  • «قتل آنلاین در ممفیس آمریکا همراه با پخش زنده در فیسبوک»
  • «آتش سوزی گسترده در کالیفرنیا جنوبی و سوختن بیش از 5000 هکتار از اراضی آن»
  • و...

اینها تنها تعداد معدودی از اتفاقات تلخ رویداده در آمریکاست. اگر کسی بدنبال چهره واقعی آمریکا باشد، می‌تواند لیستی بلندتر و دلخراش‌تر از این تهیه کند.

هیچ فردی نمی‌تواند منکر ضعف‌ها، سوء مدیریت‌ها و مشکلات داخلی شود اما اینگونه سیاه‌نمایی‌ها تنها منجر به بی‌اعتمادی مردم به «اعتماد» می‌شود.

منتها خودتحقیران داخلی باید بدانند که نه ایران آن ویرانه‌ای است که در قلم‌هایشان به رشته تحریر می‌آورند، و نه آمریکا آن بهشت بَرینی است که شب‌ها را با خواب و خیال آن صبح ‌می‌کنند!

 

حال پیشنهاد می‌کنیم که با دانستن مواردیکه خواندید دوباره نوشته اعتماد را درخصوص توصیف اینفوگرافی‌اش بخوانید و نظیر دهید:

«همانطور که پیش‌بینی می‌شد پوتین بالاخره به اوکراین حمله کرد. ملکه الیزابت هم فوت کرد و برجام احیا نشد. اما به جای آن اعتراضات گسترده مردم پس از مرگ مهسا امینی در ایران رخ داد و قیمت دلار هم رکورد زد. سلمان رشدی ترور شد اما انگار هنوز زنده است.»

 

* اصغر شهبازی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها