يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۱۹۷۷۱
زمان انتشار: ۰۹:۱۲     ۱۵ دی ۱۴۰۱
پایگاه خبری آمریکایی «المانیتور» در گزارشی به ناکامی سنتکام در مهار توان پهپادی ایران پرداخت.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از کیهان، بر اساس گزارشی از المانیتور، سنتکام که بر تعاملات ارتش آمریکا از مصر تا آسیای مرکزی تا پاکستان و دریای عرب نظارت می‌کند، مشکلات خودش را دارد.

طبق این گزارش، با وجود بودجه و تخصیص سخت‌افزار نظامی در طول دو دهه جنگ‌ در عراق و افغانستان، ماموریت سنتکام برای مقابله با «گروه‌های جهادی سنی» و بازدارندگی تحرکات ایران عمدتاً بدون تغییر باقی مانده است.

المانیتوز نوشت: اما منطقه‌ای که نیروهای کوریلا در آن فعالیت می‌کنند، دیگر اولویت استراتژیک اول سیاستگذاران در واشنگتن نیست. به گفته تحلیلگران و مقامات سابق آمریکایی، خروج هزاران نیروی آمریکا از افغانستان، عراق و منطقه خلیج‌فارس در سه سال گذشته و اعمال محدودیت‌ها بر فروش تسلیحات آمریکایی به کشورهای عضو ائتلاف سعودی، اعتماد در بین برخی شرکای آمریکا در غرب آسیا را به سطوح پایین جدیدی رساند.

طبق این گزارش، به باور منتقدان، تاکتیک‌هایی مثل پرواز بمب‌افکن و استقرار ناو هواپیمابر در دوره ترامپ تحت فرماندهی فرانک مک‌کنزی بر سنتکام که حتی اثرگذاری و پایداری آن در همان زمان هم بحث‌برانگیز بود، «باعث ایجاد انتظارات اشتباه در بین رهبران در منطقه شد که‌اندازه ردپای محلی ارتش آمریکا را با تعهد واشنگتن به مشارکت‌های دفاعی آن یکی دانسته‌اند. برداشتی که مقامات دولت بایدن تلاش کرده‌اند آن را از بین ببرند».

به نوشته این رسانه آمریکایی، «مک‌کنزی اوایل این ماه تا آنجا پیش رفت که اذعان کرد اتکا بر نمایش‌های متعارف قدرت نتوانسته مانع حملات ایران و نیابتی‌های آن شود». جاناتان لرد مدیر برنامه امنیت خاورمیانه در مرکز امنیت جدید آمریکا گفت: ایرانی‌ها به طور کامل برتری را درک می‌کنند. پرواز بمب‌افکن‌های استراتژیک از پایگاه نیروی هوایی مینوت برای طی کردن مسیرهایی در امتداد سواحل ایران تنها به سوق دادن بیشتر ایران به راه‌حل‌های نامتقارن و تمایل بیشتر به نیابتی‌ها که قابلیت انکار را افزایش می‌دهند، منجر شده است. این راه‌حلی متعارف برای یک تهدید نامتعارف بود که ثابت شد کارایی ندارد.

در ادامه این گزارش آمده است: کوریلا و کارکنانش با آگاهی از این موضوع در یک سال گذشته مسیر جدیدی را پیش‌نویس کرده‌اند که به دنبال پیوند دادن دفاع هوایی منطقه با فناوری اسرائیل برای خنثی‌‌سازی تهدیدهای پهپادی و موشکی تهران است. در عین حال، با استفاده از اهرم اختیارات جدید کنگره، حسگرهای تجاری بدون سرنشین ساخت آمریکا مرتبط با هوش مصنوعی برای نظارت بر آبراه‌ها، آسمان‌ها و مسیرهای قاچاق صحرایی معرفی می‌شود.

به تحلیل این گزارش، مقامات سنتکام امیدوارند این رویکرد رهبران منطقه‌ای را متقاعد کند که واشنگتن همچنان می‌تواند راه‌حل‌های دفاعی بهتری نسبت به چین و روسیه با بهره بردن از بوروکراسی نوآوری پنتاگون به منظور توسعه تاکتیک‌های جدید تیم‌‌سازی با و بدون سرنشین در میدان ارائه دهد.

به نوشته المانیتور، در حالی که مقامات می‌گویند رویکرد بازدارندگی با نظارت، راه‌حل ایجاد اختلال در فعالیت‌های مخفی ایران نیست، تایید فزاینده استراتژیست‌ها در واشنگتن را جلب کرده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها