يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۲۰۰۴۲
زمان انتشار: ۱۲:۱۹     ۲۰ دی ۱۴۰۱
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در صحن علنی مجلس:
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: بزرگترین تسویه بدهی تاریخ نظام بانکی در این دولت انجام گرفت، یکی از بزرگترین بدهکاران بانکی سازمان تامین اجتماعی بود حسب دستور ریاست جمهوری، ۸۸ هزار میلیارد تومان بدهی سازمان تسویه شد.

به گزارش پایگاه 598، صولت مرتضوی در نشست علنی روز سه شنبه - ۲۰ دی - مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد ارزیابی ابعاد چالشی صندوق های بازنشستگی و عملکرد دستگاههای اجرایی گفت: عزم دولت برای ساماندهی صندوق های بازنشستگی با همراهی مجلس شورای اسلامی عزمی بسیار جدی است، من بسیار خرسند هستم که گزارش اینجانب و گزارش کمیسیون اجتماعی از فهم مشترکی در موضوع صندوق ها برخوردار است.

وزیر کار بیان داشت: بنای ادامه کار ما در ساماندهی صندوق ها، توجه به سیاست های کلی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری در حوزه تامین اجتماعی است، اساس بر استقرار نظام تامین اجتماعی جامع ،یکپارچه و چند لایه است. بسط تامین اجتماعی و کاهش فاصله طبقاتی، یکسان سازی قواعد و مقررات بیمه ای در دستور کار ما قرار گرفته است.

مرتضوی صریح کرد: اگر بخواهیم به اختصار از وضعیت صندوق ها گزارشی را تقدیم کنم صندوق‌های ۱۸ گانه کشور را باید به دو دسته تقسیم کرد صندوق های تابعه وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و سایر صندوق های تخصصی و صنفی.

وی افزود: تقریباً ۹۴ درصد جامعه هدف مشمول دریافتی و بیمه گذاری از سوی سازمان تامین اجتماعی، صندوق بازنشستگی کشوری و صندوق روستایی و عشایر می‌باشد و حدود ۶ درصد از مابقی جمعیت هدف از سایر صندوق ها تامین منابع و همکاری می نمایند.

مرتضوی تصریح کرد: مشکلاتی که در گزارش کمیسیون اجتماعی مجلس بود ناشی از بسیاری از  ناترازی هاست، یکی از ناترازی ها نسبت پشتیبانی است نسبت تعداد بیمه پردازان به مستمری بگیران در صندوق های مختلف کشوری و لشکری و تامین اجتماعی خصوصاً در تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری سیر شدید نزولی را طی می کند.

وی اضافه کرد:  تا جایی که در سال ۱۳۶۰ تقریباً نسبت پشتیبانی ۱۱/۴ دهم به یک بوده گزارش ها  حاکی از آن است که در سال ۱۴۰۰ نسبت پشتیبانی صندوق تامین اجتماعی به ۳/۲ دهم نفر کاهش پیدا کرده است و صندوق کشوری هم  وضعیتی نامناسب تر از این دارد.

وی افزود: مباحثی که سبب شده به ناترازی برسیم بحث کاهش سن بازنشستگی و خوشبختانه افزایش امید به زندگی است. در سال ۱۳۳۰ سن بازنشستگی ۵۶ سال بوده و هم اکنون به ۵۱ سال رسیده و نرخ سن امید به زندگی ۴۷ سال بوده و هم اکنون ۷۶ سال است. همچنین نسبت پشتیبانی ما به لحاظ کاهش نرخ باروری هم به شدت رو به کاهش است به نحوی که ۶.۹۱ در سال ۱۳۳۸ به ۱.۶۲ رسیده است.

مرتضوی  تصرح کرد: مشکل دیگر شکاف منابع و مصارف صندوق های بازنشستگی است. وضعیت بسیار نامناسبی در این حوزه وجود دارد تا جایی که منابع ما در سال ۹۴، ۵۶ همت بوده و مصارف ۷۳ همت و ۱۳۱ درصد مصارف نسبت به منابع افزایش داشته است همچنین در سال ۱۴۰۰، تقریبا ۲۵۳ همت جمع منابع نقدی ما بوده و ۳۷۵ همت مصارف و ۱۴۸ درصد ضریب عملکرد ماست.

بزرگترین تسویه بدهی تاریخ نظام بانکی

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: مشکل دیگری که در حوزه منابع و مصارف وجود دارد در افق ۱۴۰۵ متاسفانه با مشکل بسیار جدی مواجه هستیم، اگر با همین دست فرمان پیش برویم ۷۵۹ همت در افق ۱۴۰۵ کسری منابع صندوق تامین اجتماعی و صندوق کشوری خواهیم داشت.

وی ادامه داد: چرا به این وضعیت رسیده ایم؟ برخی از قوانین سبب شده منابع مان نسبت به مصارفمان پاسخگو نباشد و دخل و خرجمان با یکدیگر سازگاری نداشته باشد. متناسب سازی حقوق بازنشستگان که تقریبا ۷۸ همت بار مالی دارد و دوم متناسب سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران صندوق کشوری و تامین اجتماعی بار مالی نزدیک به ۸۶ همت داشته است.

صولت مرتضوی در بخش  دوم سخنان خود گفت: سوالات مطرح شده نمایندگان و دغدغه مجلس مشترکات  ما و شماست  اشتراکات در این حوزه با نمایندگان حداکثری است انشاالله با تعامل مشکلات جامعه هدف را در کمترین فرصت برطرف خواهیم کرد.

وزیر تعاون  با بیان اینکه به منظور ایفای وظایف و در راستای برنامه های اعلامی نمایندگان مجلس مختصر گزارشی از اقدامات اصلاحی را تقدیم حضورتان می‌کنم، گفت: تسویه مطالبات صندوق ها  از دولت سیزدهم، برقراری تامین اجتماعی چند لایه ،پایداری مالی و مقرراتی، افزایش ضریب پشتیبانی ایجاد  نهاد تنظیم‌گر در حوزه بیمه های بازنشستگی، یکپارچگی سیاست گذاری در صندوق، کاهش مداخلات تکمیلی و کاهش هزینه های اقتصادی از جمله اقداماتی است که در دستور کار قرار داده ایم.

وی با اشاره به اقدامات دولت در حوزه پرداخت بدهی تامین اجتماعی گفت: بزرگترین تسویه بدهی تاریخ  نظام بانکی در این دولت انجام گرفت وقتی که برای اولین بار بانک مرکزی فهرست ابر بدهکاران  را به نظام بانکی را اعلام کرد یکی از بزرگترین بدهکاران بانکی سازمان تامین اجتماعی بود حسب دستور ریاست جمهور آیت الله رئیسی ۸۸ هزار میلیارد تومان بدهی بزرگ بانکی این سازمان تسویه شد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها