يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۲۰۰۷۸
زمان انتشار: ۰۹:۰۶     ۲۱ دی ۱۴۰۱
هشدار بانک جهانی؛
بانک جهانی هشدار داد به دلیل جنگ اوکراین و آثار همه گیری کرونا، اقتصاد جهانی به شکل خطرناکی در آستانه رکود قرار دارد.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از بی بی سی انگلیسی، بانک جهانی هشدار داد به دلیل جنگ اوکراین و آثار همه گیری کرونا، اقتصاد جهانی به شکل خطرناکی در آستانه رکود قرار دارد. بانک جهانی پیش بینی‌ها درباره رشد برای سال جاری را حدود پنجاه درصد کاهش داد. بانک‌های مرکزی هم برای مقابله با قیمت‌های روز افزون، هزینه استقراض را افزایش داده اند. بانک جهانی هشدار داد فقیرترین مردم احتمالا بیشترین آسیب را خواهند دید.

آیهان کوزه، اقتصاددان ارشد بانک جهانی در این باره گفت: پیش بینی می‌شود کاهش رشد اقتصادی بسیار فراگیر باشد؛ پیش بینی کاهش رشد اقتصادی نود و پنج درصد اقتصاد‌های پیشرفته و حدود هفتاد درصد بازار‌های نوظهور و اقتصاد‌های در حال توسعه را شامل می‌شود. اقتصاد‌های پیشرفته به هیچ وجه عملکرد خوبی ندارند.

پیش بینی می‌شود رشد (اقتصاد‌های پیشرفته) در سال جاری به نیم درصد کاهش یابد. در طول دو دهه گذشته کاهش رشد اقتصادی در این مقیاس حاکی از رکود اقتصادی بوده است. به بازار‌های نوظهور و اقتصاد‌های در حال توسعه در خارج از چین نگاهی بیندازید. پیش بینی می‌شود شاهد کاهش شدیدی باشند. این اقتصاد‌ها رشد 2.7 درصدی خواهند داشت. به طور کلی اقتصاد جهانی بر لبه تیغ قرار داد.

مجری از وی پرسید: با توجه به این مسئله اگر رشد در سال آینده به شدت کاهش یابد، چه کاری می‌توان انجام داد تا از رکود بیشتر جلوگیری کرد؟

آیهان کوزه پاسخ داد: سیاستگذاران کار‌های بسیاری می‌توانند انجام دهند. پیش از هر چیز باید اصلاحات لازم را انجام دهند. اجرای نظارت‌های مالی و پولی و سیاست‌های مالی قدرتمند؛ این سیاست‌ها باید کاربردی باشند؛ باید به ثبات قیمت‌ها توجه شود. افزون بر این، باید طرح‌های مالی میان مدت داشته باشند. در سطح جهانی هم ما باید با یکدیگر همکاری داشته باشیم؛ همکاری‌های خودمان را بهتر کنیم تا بر این مشکلات غلبه کنیم و خطر رکود جهانی را کاهش دهیم و چالش‌های بزرگ تری، نظیر تغییرات آب و هوایی، را که پیش روی ماست حل کنیم.

مجری پرسید: همانطور که شما هشدار دادید جهان به طور خطرناکی در آستانه رکود قرار دارد، بانک‌های مرکزی در سراسر جهان، از جمله بانک مرکزی آمریکا، هیچ نشانه‌ای از کاهش سرعت افزایش نرخ سود از خود نشان نمی‌دهند. به نظر شما این اشتباه است؟

این اقتصاددان ارشد بانک جهانی در پاسخ گفت: اولویت اصلی برای بانک‌های مرکزی مقابله با تورم است. آن‌ها پیش از اینکه به کاهش نرخ سود بهره بانکی فکر کنند یا به توقف افزایش سود بهره بانکی فکر کنند، به دنبال کاهش پایدار تورم و یا دیدن نشانه‌هایی از کاهش پایدار تورم هستند. ثبات قیمت‌ها برای ثبات اقتصاد کلان اهمیت حیاتی دارد. ثبات اقتصاد کلان برای رشد حیاتی است؛ بنابراین بانک‌های مرکزی آنچه را که لازم است باید انجام دهند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها