کد خبر: ۵۲۰۱۸۵
زمان انتشار: ۱۰:۵۱     ۲۴ دی ۱۴۰۱
یادداشت/
محمد سلحشور 
 
پایگاه 598: سردترین روزهای زمستان امسال مصادف با یکی از گرم‌ترین استقبال‌های مردمی از رئیس‌جمهور کشورمان شد. حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی که نزدیک یک ماه پیش با سفر به استان خراسان جنوبی، دومین دور سفرهای استانی دولت سیزدهم را با یک استقبال مردمی معنادار آغاز کرده بود، این بار در اجتماع پرشور مردم یزد و میدان امیرچخماق حاضر شد. تراکم جمعیت به رغم برودت هوا از یک سو و گستردگی استقبال در شرایطی که کشور در 4 ماه گذشته با یکی از پیچیده‌ترین فتنه‌های سیاسی - اجتماعی روبه‌رو بوده است، نشان از یک پیوند مستحکم میان دولت و ملت داشت. در ماه‌های گذشته ضدانقلاب خارج‌نشینی که رویای جنگ داخلی و براندازی را در سر داشت، به بهانه‌های مختلف از سقوط پایگاه حامیان دولت گفته بود و اصلاح‌طلبان داخل‌نشین نیز که با کارنامه ننگین حسن روحانی تمام سرمایه سیاسی خود را تا اطلاع ثانوی بر باد رفته می‌دیدند، دائما با تکرار این گزاره در تلاش بودند وجهه سیاسی خود را ترمیم کنند. در این میان استقبال کم‌نظیر مردم خراسان جنوبی از سیدابراهیم رئیسی در اواخر آذر بخوبی گویای محبوبیت دولت و تقویت پایگاه اجتماعی رئیس‌جمهور در یک سال گذشته بود. با این حال برخی با توجه به اینکه رئیسی خود فرزند این استان بوده است، تلاش کردند استقبال بیرجند از رئیس‌جمهور را به یک رابطه خویشاوندی تقلیل دهند. با این حال سفر رئیسی به یزد آن هم در سردترین ایام سال با استقبال گرم مردم مومن و انقلابی این شهر مواجه شد؛ مواجهه‌ای که بیش از همه یادآور و موید فرمایشات اخیر رهبر حکیم انقلاب اسلامی درباره خطای محاسباتی دشمن در شناسایی واقعیت ایران اسلامی بود. حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در دیدار روز پنجشنبه با جمعی از مداحان و شاعران اهل بیت با اشاره به اغتشاشات و ناآرامی‌های اخیر خاطرنشان کردند: «بنده به عنوان یک آدمی که این مسائل را نگاه می‌کنم و زیر نظر دارم و می‌فهمم، در دلم به مهندسی خوب دشمن آفرین گفتم! خوب مهندسی کرده بود؛ همه چیز را در جای خود، به اندازه‌ خود آماده کرده بود، چرا موفق نشد؟ چون یک پایه‌ دیگر، یعنی محاسبه‌اش، غلط بود. بله! این کارها همه کارهای مهمی است،‌ کارهای موثری است، در یک کشورهایی هم اثر می‌گذارد، [اما] اینجا نتوانست، چون محاسبه‌ای که روی ایران اسلامی کرده بود، محاسبه‌ درستی نبود».
 
با تمام این اوصاف ثبت قاب استقبال مردم یزد از رئیس‌جمهور را باید حامل چند پیام مهم دانست:
1- سنگ‌ تمام مردم یزد در استقبال از رئیس‌جمهور به عنوان عالی‌ترین مقام اجرایی کشور نشان داد واقعیت‌های سیاسی و اجتماعی ایران فرسخ‌ها با تصویر و تصوری که هر روز در رسانه‌های معاند بازنمایی می‌شود تفاوت دارد. در حالی که نارضایتی‌های عمومی از شرایط اقتصادی کماکان در سطح بالایی است و افزایش نرخ طلا و ارز در ماه‌های اخیر بر این نارضایتی افزوده است اما هنوز اعتماد بالایی نسبت به دولت وجود دارد و امید به بهبود شرایط در سایه مدیریت انقلابی و جهادی باعث می‌شود مردم میزبانی خوبی از رئیس‌جمهور داشته باشند. برخلاف دور اول سفرهای استانی که دولت‌ها عمدتا در نسبت با دولت قبل شناخته می‌شوند، اکنون دولت موقعیتی تثبیت شده دارد. به عبارت دقیق‌تر،  مردم به استقبال دولتی رفتند که یک سال پیش نیز یک بار میهمان‌شان بوده؛ با این حال استقبال باشکوهی از آن داشتند. معنای این استقبال را باید در رضایت نسبی از عملکرد دولت سیزدهم یافت. به عبارت دیگر مردم حالا شاهد ثمر دادن فعالیت‌های دولت سیزدهم هستند. افتتاح پروژه‌های مهمی همچون عملیات اجرایی طرح انتقال آب خلیج‌فارس به یزد و کرمان در این سفر بخشی از راز حمایت و همراهی مردم کشورمان با دولت است.
 
2- مهم‌ترین پیامی را که استقبال مردم بیرجند و یزد از رئیس‌جمهور داشت، باید «امید» ملی به دولت و توانایی حل مشکلات عدیده کشور دانست. در حالی که ضدانقلاب و دشمنان خارجی ایران با هدف گرفتن امید مردم به دنبال ترویج یأس و خشونت در جامعه هستند، چنین استقبالی بیش از همه نشان‌دهنده زنده بودن امید مردم است. مردمی که در سال‌های گذشته سختی‌های زیادی را تحمل کرده‌اند، شاهد بودند دولت عزمی راسخ برای حل مشکلات و بهبود کلی شرایط عمومی دارد. این تصور امیدآفرین مهم‌ترین سرمایه اجتماعی دولت سیزدهم به حساب می‌آید. بیراه نیست اگر یکی از مهم‌ترین اهداف دشمنان در ماه‌های اخیر را نشانه‌گیری امید جامعه بدانیم. به همین خاطر دولت باید قدردان اعتماد مردم و قاب پرارزش استقبال از رئیس‌جمهور در یزد باشد.
 
3- دشمنان کشورمان در طمع اثربخشی آشوب‌ها و رسیدن کشور به نقطه فروپاشی، بارها این پیام را مخابره کرده‌اند که ایران برای نجات خود راهی جز تسلیم در برابر زیاده‌خواهی‌های غرب ندارد. ادبیات گستاخانه اروپایی‌ها که همواره سعی داشتند خود را به عنوان واسطی میان تهران و واشنگتن نشان دهند هم موید این پیشفرض است. با این حال افتتاح پروژه‌های بزرگ در سفرهای استانی اخیر و استقبال مردم از رئیس‌جمهور پیامی دیگر را به دشمنان مخابره کرد؛ پیامی که گویای عدم انسداد مدیریتی و سیاسی کشور است. کشور در سخت‌ترین فشارهای خارجی نه تنها متوقف نشده، بلکه حرکت رو به جلوی خود را حفظ کرده است. کشور نه تنها در سطح مدیریت و اجرا در موقعیت انسداد قرار ندارد، بلکه از یک حمایت عمومی گسترده هم بهره می‌برد. بر همین اساس حضور حماسی مردم در خراسان جنوبی و یزد یک پیام قاطع و اقتدارآفرین به خارج از مرزهای کشورمان داشت. ایران نه متوقف می‌شود، نه اجازه سوءاستفاده از بحران‌های داخلی را به دشمنان خارجی می‌دهد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها