أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۵۲۰۴۷۸
زمان انتشار: ۱۳:۳۲     ۲۹ دی ۱۴۰۱
بسیاری از رسانه‌های غربی با توجه به فراخوان اتحادیه‌های فرانسه برای برگزاری اعتصاب و اعتراضات گسترده امروز در واکنش به طرح جنجالی بازنشستگی ماکرون، از پنج شنبه سیاه در این کشور خبر دادند.

به گزارش پایگاه 598، "اس ار اف" سوئیس در گزارشی به تصمیم اتحادیه های مختلف در فرانسه برای برگزاری اعتصاب های گسترده در واکنش به طرح بازنشستگی امانوئل ماکرون، رئیس جمهور این کشور پرداخته و نوشت: امروز در فرانسه اعتراضات گسترده علیه این طرح های بازنشستگی برگزار می شود. همه اتحادیه ها خواستار اعتصاب هستند. هرج و مرج در حرکت قطارها پیش بینی می شود.
صدها هزار نفر می خواهند امروز در فرانسه علیه اصلاحات برنامه ریزی شده بازنشستگی که احتمالا مهم ترین پروژه امانوئل ماکرون، رئیس جمهور این کشور است به خیابان ها بیایند.

دولت فرانسه می خواهد به تدریج سن بازنشستگی را افزایش دهد. علاوه بر این، تعداد سال های پرداخت مورد نیاز برای مستمری کامل باید با سرعت بیشتری افزایش یابد. اتحادیه های کارگری، چپ و راست ناسیونالیست از این پروژه به عنوان وحشیانه و ناعادلانه انتقاد می کنند. اعتصابات مدارس، کنترل کننده های ترافیک هوایی، راه آهن، پالایشگاه ها و بیمارستان ها فرانسه را تهدید می کند.

در جریان این اعتصاب ها از هر ده قطار منطقه ای فقط یک قطار باید حرکت کندو به سمت شرق و به سمت آلمان، فقط از هر 4 قطار یکی حرکت می کند.
در پاریس هم تنها از هر 5 مترو یکی حرکت خواهند کرد و برخی از خطوط اصلاً حرکت نمی کنند. 70 درصد از معلمان مدارس ابتدایی در فرانسه می خواهند از کار دست بکشند.

برای اولین بار در بیش از ده سال گذشته، تمامی اتحادیه های کارگری بزرگ فراخوان اعتصاب داده و خبر برگزاری 200 تظاهرات در سراسر کشور را داده اند. انتظار می رود یک میلیون نفر به خیابان ها بیایند. 10 هزار افسر پلیس در حال انجام وظیفه هستند. حدود یک سوم آنها تنها در پاریس مستقر هستند. با توجه به ابعاد گسترده این اعتصاب ها رسانه ها از «پنجشنبه سیاه» صحبت می کنند.

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه نسبت به فلج کردن کشور یا اعتراضات علیه نمایندگان هشدار داد . به عنوان مثال، برخی از تندروها در CGT Energie می خواهند برق را قطع کنند تا هیچ رای گیری نتواند انجام شود. این طرح بازنشستگی در اوایل فوریه به پارلمان ارائه خواهد شد. با این حال، امروز یک آزمایش قدرت در خیابان وجود دارد.

شرکت عامل لیریا در وب سایت خود اعلام کرده است، همه قطارهای TGV در مسیر بین پاریس و زوریخ از طریق بازل، امروز پنجشنبه، روز اعتصاب گسترده کارکنان لغو خواهند شد. همین امر در مورد قطارهای اتصال پاریس - لوزان از طریق ژنو نیز صدق می کند. به گفته لیریا، همچنان باید در روز جمعه اختلالات دیگری وجود داشته باشد.

به دلیل اعتصاب بزرگ اعلام شده علیه اصلاحات برنامه ریزی شده بازنشستگی، خطر لغو و تاخیر پروازها در روز پنجشنبه در فرودگاه اورلی پاریس نیز وجود دارد. اداره کل هوانوردی غیرنظامی فرانسه روز سه شنبه در مورد این خطر هشدار داد.

دولت مرکزی تحت ریاست جمهوری "امانوئل مکرون" یک هفته پیش اعلام کرد که به تدریج سن بازنشستگی را از 62 به 64 سال افزایش می دهد.

به این ترتیب دولت فرانسه با وجود مخالفت‌های شدید مردمی و تهدید اتحادیه‌ها برای اعتصاب‌های گسترده تصمیم گرفته طرح جنجال برانگیز خود برای اصلاح قواعد بازنشستگی را در پیش گیرد.

این اصلاحات مد نظر دولت فرانسه بخصوص افزایش تدریجی سن بازنشستگی را از 62 سال به 64 سال تا سال 2030 پیش بینی می کند. بر این اساس اگر شهروندان بخواهند بدون کسر بازنشسته شوند، باید 43 سال در آینده حق بیمه پرداخت کرده باشند. هر کسی که موفق به انجام این کار شود باید حداقل بازنشستگی بالاتری معادل 1200 یورو در آینده دریافت کند.

به اعتقاد دولت فرانسه کار طولانی‌تر باید به جبران کسری مورد انتظار صندوق‌های بازنشستگی کمک کند.
بر اساس نظرسنجی‌ها، اکثریت فرانسوی‌ها این اصلاحات را رد می‌کنند بخصوص که این اصلاحات در زمان عدم اطمینان زیاد همراه با افزایش قیمت‌ها و از دست دادن رفاه شهروندان شکل می گیرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها