امـام صـادق (عليه السلام) فرمـودند: مانند ارباب به عيوب ديگران نگاه نکنید ، بـلكه چـون بنـده اى متـواضع، عيب هاى خود را وارسى كنيد. تحف العقول/ 295

      
کد خبر: ۵۲۱۰۵۵
زمان انتشار: ۱۱:۵۶     ۱۳ بهمن ۱۴۰۱
شاید کمتر کسانی به خاطر می‌آورند که هرمزگان قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تنها ۶۱۴ مدرسه با ۸۰ هزار دانش آموز داشت اما امروز بیش از سه هزار مدرسه در این استان وجود دارد، اینجا در مدت زمان ۹۰ روز مدرسه می‌سازند.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از ایرنا، در آستانه چهل و چهارمین سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، استان هرمزگان سه هزار و ۸۷۰ مدرسه دارد که بیش از ۴۲۰ هزار و ۲۳۸ دانش آموز در مقاطع مختلف تحصیلی در این فضاها مشغول به تحصیل هستند.

فعالیت های نوسازی مدارس هرمزگان در سال های بعد از انقلاب اسلامی حرکت شتابانی در حوزه ساخت و تکمیل مدارس به خود گرفته است و باعث شده تا فضاهای آموزشی تخریبی و غیراستاندارد آن هم با تراکم زیاد جمعیت دانش آموز برچیده شود و فرزندان این خطه به فضاهای آموزشی استاندارد دسترسی پیدا کنند.

رشد شتابان مدرسه سازی در دولت مردمی

از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون نیز ۲۶۷ فضای آموزشی در قالب یک‌هزار و ۲۲۲ کلاس درس تحویل آموزش وپرورش هرمزگان شده است؛ همچنین در حال حاضر ۱۶۰ مدرسه در قالب ۹۸۰ کلاس درس کلنگ زنی و درحال ساخت است که ۶۰ درصد آن‌ها در مناطق روستایی قرار دارد.

دولت مردمی در این یک سال و اندی از خدمت خود ثابت کرده است که می‌توان کمتر از ۱۰۰ روز برای فرزندان این مرز و بوم مدرسه ساخت که نمونه بارز آن مدرسه روستای زلزله زده سایه خوش بندرلنگه بوده که در مدت زمان ۹۰ روز ساخته شد.

همچنین احداث مدرسه ۱۰ کلاسه گورزانگ میناب در مدت ۶ ماه، تکمیل ۵۵ مدرسه نیمه کاره خیرساز و جمع‌آوری تمامی مدارس کانکسی مستقل تا پایان سالجاری از محل مصوبات سفر رییس جمهور به هرمزگان صورت گرفته است که نشان از همت بلند دولت مردمی به ترویج علم انسان سازی است.

رییس جمهور در سفر استانی به استان هرمزگان همچنین دستور احداث پنج مدرسه شبانه‌روزی در بشاگرد را نیز صادر کرد که تاکنون چهار مدرسه آن شامل ۲ خوابگاه در خمینی شهر، شبانه‌روزی کلاهو و شبانه‌روزی گوهرا به بهره‌برداری رسیده است.

استاندارد سازی سیستم سرمایشی ۲ هزار و ۵۰۰ کلاس درس معادل ۱۵ درصد کل کلاس های درس استان از محل اعتبارات مصوبات سفر رییس جمهور صورت گرفته است.

احداث یکهزار و ۲۲۲ کلاس درس در دولت سیزدهم

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس هرمزگان گفت: در ۲ سال اخیر شاهد افزایش قابل توجه اعتبارات مدرسه سازی در بخش دولتی و خیران بودیم که نتیجه همراهی و همگامی دولت و مشارکت خیران احداث بیش از یکهزار و ۲۲۲ کلاس درس ایمن و استاندارد جهت بهره مندی دانش آموزان این خطه بوده است.

سید فخرالدین هاشمی افزود: در بخش دولتی اعتبارات حوزه مدرسه سازی رشد سه برابری را داشته است و در حوزه خیران مدرسه ساز نیز از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان خیران مدرسه ساز در این حوزه مشارکت کردند.

وی با اعلام اینکه در یکسال اخیر مشارکت خیران مدرسه ساز بسیار چشمگیر بوده است، ابرازکرد: در یکسال اخیر ۳۵۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان مشارکت خیران در امر مدرسه سازی در ساخت ۱۱۰ فضای آموزشی بوده است.

هاشمی ادامه داد: امسال نیز پیش بینی مان این است که میزان مشارکت خیران مدرسه ساز در هرمزگان به بیش از۷۰۰ میلیارد تومان در سطح استان برسد.

مدیرکل نوسازی مدارس هرمزگان ابرازکرد: باتوجه به ظرفیت‌های عظیمی که در استان وجود دارد مطالبه مردمی این است که مشارکت در حوزه مدرسه سازی در استان بیش از این باشد.

رشد سرانه فضای آموزشی درهرمزگان

مدیرکل نوسازی مدارس هرمزگان همچنین درخصوص رشد سرانه فضاهای آموزشی در استان بیان کرد: کلاس‌های درس جدیدی که در مناطق مختلف استان ساخته شده، باعث شده است که به ازای هر دانش آموز ۲۰ سانتی مترمربع سرانه فضای آموزشی هرمزگان رشد کند و از میانگین کشوری عبور کنیم.

هاشمی یادآورشد: با نگاهی گذرا به مدرسه سازی در چهار دهه اخیر متوجه می‌شویم از سرانه یک مترمربع به ازای هر دانش آموز امروز به سرانه پنج و نیم مترمربع به ازای هر دانش آموز رسیده ایم.

«استاندارد فضای آموزشی در کشور ۸.۴ مترمربع تعیین شده است که در حال حاضر به صورت میانگین ۵.۲۲ مترمربع است؛ اگرچه سرانه فضای آموزشی با همکاری خیران مدرسه ساز افزایش یافته است، اما هنوز با وضعیت مطلوب فاصله دارد.»

وی با بیان اینکه هرچند که هنوز کمبودهایی در برخی از شهرها احساس می‌شود، افزود: عبور ما از سرانه متوسط کشوری حکایت از حرکت عظیم و جهادی در امر مدرسه سازی بوده است که به طور اطمینان نقش پررنگ خیران مدرسه ساز در این زمینه بسیار تاثیرگذار بوده است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس هرمزگان همچنین یادآورشد: در حوزه مدارس غیراستاندارد نیز از میانگین کشوری شرایط بهتری را پیدا کرده‌ایم به طوری که هم اینک کمتر از ۱۰ درصد مدارس استان را مدارس غیراستاندارد تشکیل می‌دهند و نسبت به نرم کشوری شرایط بسیار بهتری داشته است.

مدارس غیراستاندارد هرمزگان کمتر از ۱۰ درصد

وی یکی از چالش‌های اساسی حوزه فضای آموزشی را بحث فضاهای غیراستاندارد عنوان کرد و گفت: مطابق با آمار رسمی ۱۹ و نیم درصد مدارس کشور را مدارس غیراستاندارد تشکیل می‌دهند اما در هرمزگان میزان مدارس غیراستاندارد کمتر از ۱۰ درصد است که این امر بزرگ با همت خیران مدرسه ساز محقق شده است.

هاشمی یادآورشد: از سه هزار و ۳۰۰ فضای آموزشی در سطح استان هرمزگان کمتر از ۳۰۰ فضای آموزشی جز مدارس غیراستاندارد می باشد که برای بسته شدن این مدارس (تخریبی) نیاز به یکهزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار است.

ساخت مدرسه در کمتر از ۱۰۰ روز

مدیرکل نوسازی مدارس هرمزگان با بیان اینکه در یکسال اخیر بحران‌های متعددی را پشت سر گذاشته ایم، گفت: در منطقه زلزله زده سایه خوش بندرعباس توسط کانون کارشناسان دادگستری استان تهران عملیات احداث این مدرسه ۶ کلاسه پنج روز پس از وقوع زلزله شروع و در کمتر از سه ماه پرونده این پروژه بسته شد و ۲۴۰ دانش آموز ابتدایی این مدرسه از فضای ایمنی و استاندارد بهره مند شدند.

هاشمی ابرازکرد: در زلزله فین بنیاد برکت و اتاق بازرگانی سنگ تمام گذاشتند و ۲۴ فضای آموزشی که نیاز به تعمیر داشته و ۱۲ مدرسه که نیازمند تخریب و بازسازی بوده توسط بنیاد برکت استان تعمیرو بازسازی شده است.

وی، یکی از سیاست‌های جدی سازمان نوسازی مدارس کشور را علاوه بر افزایش کمی فضاهای آموزشی، توجه به کیفیت فضاها و معماری مدارس عنوان کرد و افزود: امروز مدارس نه فقط به عنوان یک فضای آموزشی بلکه به عنوان کانون تحول فرهنگی مورد توجه جدی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است.

تحویل ۲۴۷ کلاس درس به آموزش وپرورش

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس هرمزگان گفت: در دهه فجر امسال نیز ۲۴۷ کلاس درس در قالب ۷۲ طرح آموزشی در استان افتتاح و تحویل آموزش و پرورش می‌شود.

هاشمی با اشاره به اینکه برای ساخت این واحدهای آموزشی ۳۴۲ میلیارد تومان هزینه شده است، اظهارکرد: این فضاهای آموزشی با زیربنای ۲۶ هزار و ۹۳۴ مترمربع بوده که اعتبار آن از محل اعتبارات ملی، استانی و مشارکت خیران مدرسه ساز تامین شده است. وی بیان کرد: در حال حاضر ۲۱۴ طرح مدرسه‌سازی نیز در قالب ۸۹۷ کلاس درس در سراسر هرمزگان در حال ساخت بوده که از این تعداد ۱۶۴ طرح در قالب ۶۹۴ کلاس درس با مشارکت خیران مدرسه ساز ساخته می‌شود.

وی پیش بینی کرد: در سال ۱۴۰۲ نیز تعداد ۷۰۰ کلاس درس جدید به مجموع فضاهای آموزشی استان اضافه شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها