أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۵۲۲۷۴۱
زمان انتشار: ۱۰:۴۸     ۲۷ اسفند ۱۴۰۱
وزارت خزانه‌داری و دارایی ترکیه خسارت مادی زلزله ۴۰ روز پیش در ۱۱ استان جنوبی این کشور را تقریباً ۲ تریلیون لیر معادل ۱۰۳.۶ میلیارد دلار اعلام کرد.

به گزارش پایگاه 598، ایرنا به نقل از روزنامه «ینی شفق»، این وزارتخانه در گزارش رسمی مستند به بررسی کارشناسی کمیته راهبردی و بودجه ترکیه، خسارت زلزله به اقتصاد این کشور را معادل ۹ درصد از تولید ناخالص ملی مورد انتظار برای سال ۲۰۲۳ ذکر کرد.

وزارت خزانه داری و دارایی ترکیه در ادامه گزارش خود، مهمترین بخش خسارت زلزله اخیر را مربوط به تخریب واحدهای مسکونی و اقامتی مردم عنوان و اعلام کرد: در جریان این زلزله ۵۴.۷ میلیارد دلار به بخش مسکن ترکیه خسارت وارد شده است.

بر اساس این گزارش، بخش خصوصی ترکیه بدون احتساب بخش مسکن حدود ۱۱.۷ میلیارد دلار و بخش عمومی هم ۱۲.۷ میلیارد دلار خسارت دیده و خسارت تخریب زیرساخت‌های عمومی و ساختمان‌های خدماتی نیز حدود ۱۲.۹ میلیارد دلار بوده است.

این وزارتخانه خسارت وارده به بخش دام و طیور و مشاغل مرتبط را نیز ۲.۲ میلیارد دلار اعلام کرد.

بنا به گزارش اعلام شده، برای پرداخت کمک نقدی و غیرنقدی به خانوارهای زلزله زده به منبع مالی بالغ بر ۶.۷ میلیارد دلار نیاز است.

وزارت خزانه داری و دارایی ترکیه همچنین اعلام کرد: مجموع پرداخت کمک هزینه به کسانی که خانه آنها در جریان زلزله آسیب دیده است، حدود یک میلیارد دلار است و پیش‌بینی می‌شود که این رقم پس از پرداخت کمک اجاره به زلزله زدگان، به ۱.۷ میلیارد دلار برسد.

این وزارتخانه همچنین هزینه تحمیل شده برای بازگشایی مدارس وابسته به وزارت آموزش ملی ترکیه را هم ۲.۱ میلیارد دلار اعلام کرد.

بر اساس این گزارش، خسارت مالی ناشی از زمین لرزه شدید ترکیه که از آن به عنوان «فاجعه قرن» یاد می‌شود، ۶ برابر بیش از زلزله سال ۱۹۹۹ مرمره بوده است.

به گزارش ایرنا، وقوع زلزله مهیب زلزله ۷.۷ و ۷.۶ ریشتری ۶ فوریه ۲۰۲۳ (۱۷ بهمن ۱۴۰۱) ترکیه و سوریه که جان ۴۸ هزار ۴۴۸ نفر را در جنوب ترکیه گرفت، علاوه بر تلفات جانی زیاد، خسارت‌های مالی سنگینی نیز بر پیکره اقتصاد این دو کشور بر جای گذاشت.

بنیاد تحقیقات سیاست اقتصادی ترکیه(TEPAV) چند روز پیش خسارت این زلزله را بیش از ۱۵۰ میلیارد دلار برآورد کرد.

به گزارش شبکه خبری تی.آر.تی، در پی این زلزله، بیش از سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفر مجبور به کوچ و مهاجرت از محل زندگی خود به مکانی دیگر شده‌اند.

این رسانه با اشاره به نقل مکان و جا به جایی بیش از چهار میلیون نفر از جمعیت مناطق جنوبی ترکیه به علت تبعات زلزله اعلام کرد: پس از این زلزله، ۸۰۰ هزار نفر از جمعیت ساکن در شهرها نیز به روستای اجدادی خود بازگشته‌اند.

بنا به اعلام مدیر بانک جهانی، زلزله اخیر در ترکیه بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر از ساکنان ۱۱ استان ترکیه را بی خانمان کرده و یا به محل سکونت آنها خسارت وارد کرده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها