يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۲۳۱۸۹
زمان انتشار: ۱۶:۲۱     ۱۴ فروردين ۱۴۰۲
حجت‌الاسلام انصاریان گفت: گاهی انسان گرفتار اندوه مثبت می‌شود یعنی درباره خود فکر می‌کند و حسرت می‌خورد که چرا آن وقتی که جوان بودم بیشتر عبادت نکردم و در راه خدا قدم بیشتری برنداشتم؛ همین غصه، عبادت است.

به گزارش پایگاه 598، حجت‌الاسلام حسین انصاریان استاد حوزه و مفسر قرآن کریم طی سخنرانی در حسینیه هدایت به مناسبت ماه مبارک رمضان، با بیان اینکه بخشی از خطابه‌های قرآن کریم، گفت‌وگوهای وجود مقدس حضرت حق با بندگان ویژه و خاص خود است، اظهار داشت: در این خطابه‌ها، اوامر و دعوت‌هایی است که متوجه عباد ویژه خداوند است و این بندگان نیز عاشقانه تا آخر عمر به اوامر و دستورات الهی عمل می‌کنند.

وی افزود: بیشتر فعل‌هایی که در قرآن درباره این بندگان به کار برده شده مضارع است به این معنا که اعمال بندگان ویژه خداوند همواره دوام دارد و تحت هیچ شرایطی خواسته‌های پروردگار را تعطیل نمی‌کنند. برای چنین بندگانی، رنج‌ها و خوشی‌های زندگی در عمل به دستورات پروردگار اثری نمی‌گذارد و در عبادات بدنی، عبادات مالی، حقوق واجب و حالات درونی آنها سستی به وجود نمی‌آید.

فریاد شیطان در زمان سجده طولانی انسان‌ها

انصاریان در ادامه با ذکر حدیثی از حضرت محمد (ص)، تصریح کرد: پیغمبر اسلام (ص) می‌فرمایند وقتی یک بنده سجده می‌کند و کمی طول می‌کشد، فریاد شیطان بلند می‌شود که این انسان کمر من را شکست؛ البته سجده‌ای ارزشمند است که آن را بفهمم و من را در ارتباط با وجود مقدس پروردگار قرار دهد یعنی وقتی می‌گویی «سبحان الله» همه وجودت بگوید که من پروردگارم را از هر عیب و نقصی منزه می‌دانم و اگر عیبی در من و زندگی‌ام است برای خودم و ضعف ایمان من است چرا که خداوند عالم، خیرساز است.

غصه خوردن و ترسی که عبادت است

این استاد حوزه علمیه ادامه داد: گاهی انسان گرفتار اندوه مثبت می‌شود یعنی درباره خود فکر می‌کند و حسرت می‌خورد که چرا آن وقتی که جوان بودم بیشتر عبادت نکردم و در راه خدا قدم بیشتری برنداشتم؛ همین غصه، عبادت است.

وی گفت: از طرفی برخی اوقات دچار ترس مثبت می‌شویم یعنی می‌ترسیم که به خاطر بعضی از گناهان خانوادگی، اجتماعی و یا فردی، دچار جریمه الهی شوم؛ این خوف و ترس نیز، عبادت است. در قرآن آمده است که گاهی ترس‌‌های شما، بهشتی‌تان می‌کند؛ گاهی هم خوشحالی‌‌های شما بهشتی‌تان می‌کند به این معنا که وقتی کار نیکی انجام می‌دهید خوشحال هستید که خداوند توفیق چنین عملی را به شما داده و این شادی، ارزشمند است.

۲ ویژگی انسان‌ها مومن از منظر امام رضا (ع)

استاد انصاریان افزود: از حضرت رضا (ع) پرسیدند بهترین بندگان خدا چه کسانی هستند؟ امام رضا (ع) چندین ویژگی را برشمردند و پاسخ دادند: بهترین بنده خدا کسی است که وقتی کار نیکی انجام می‌دهد، از اینکه خداوند وی را برای این کار انتخاب کرده است، خوشحال می‌شود. ویژگی دیگر این است که وقتی دچار گناه می‌شوند، استغفار می‌کنند و از خدا طلب بخشش می‌کنند. حضرت رضا (ع) می‌فرمایند وقتی خداوند به این بندگان نعمتی می‌دهد بلافاصله به صورت عملی نه فقط زبانی، خداوند را شکر می‌کنند؛ همچنین اگر دچار یک بلایی شوند، صبر و حوصله می‌کنند تا زمان ابتلا سرآید و هنگامی که با ظالمی مواجه شدند، از او گذشت می‌کنند و آبروی کسی را نمی‌برند.

خدا در قرآن می‌فرماید: هر تعداد گناه که در پرونده‌ات است تو را می‌بخشم

این مفسر قرآن کریم خاطرنشان کرد: خداوند یک خطاب هم به ما گنهکاران دارد که غیر از خطاب به انبیا و ائمه است و چون ما را دوست دارد، به صورت ویژه با ما حرف می‌زند. پرودگار در قرآن به ما بندگان گنهکار خود می‌فرماید اگر لغزیدی و اشتباه کردی، مبادا از رحمت من دلسرد و ناامید شوی؛ هر تعداد گناه که در پرونده‌ات است تو را می‌بخشم چرا که تو با خدایی روبرو شده‌ای که غفور و رحیم است.

صوت کامل این سخنرانی را اینجا بشنوید:

 

 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها