أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۵۲۳۳۹۹
زمان انتشار: ۱۴:۳۴     ۱۹ فروردين ۱۴۰۲
سیروس سپهری، بازیگر نقش «ادریس» در «نون خ ۴» شخصیتش در این سریال را پدری مهربان و مسوولیت پذیر می داند و می گوید: ادریس در عین حالی که از خود گذشته است اما به شدت ترسو و محتاط است.

به گزارش پایگاه 598، سیروس سپهری در گفت و گویی که با ایسنا داشت درباره موفقیت نقشش در مجموعه «نون خ»، تغییرات شخصیت ادریس در فصل جدید، موفقیت «نون خ» به عنوان یکی از سریال های دنباله دار تلویزیون و جایگاهش میان مخاطبان، همکاری با سعید آقاخانی و دشواری های کاری کرونا و فضای جامعه صحبت کرد و به ذکر نکاتی پرداخت.

این بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون که با مجموعه «نون خ» در تلویزیون به شهرت رسید، درباره ایفای نقش ادریس و تعریفی که از این شخصیت دارد می گوید: ادریس را پدری مهربان، در اختیار خانواده و معتقد به اینکه فرزند بیشتر باعث می شود چرخش زندگی برای همه اعضای خانواده از یک مقطعی به بعد بهتر شود، می دانم. همانطور که می دانید ادریس در فصل جدید دارای ۱۴ فرزند است و همین باعث جذابیت این شخصیت شد. تمام موفقیتم در «نون خ» شاهکار آقای آقاخانی و نویسنده است.

«ادریس» چه تغییراتی داشت؟

او سپس درباره علاقه اش به شخصیت ادریس، تغییرات عمده این کاراکتر در فصل جدید و اینکه اگر نقش «ادریس» را نداشت دوست داشت به جای کدام شخصیت ایفای نقش کند؟ توضیحاتی می دهد.

بازیگر «نون خ» تاکید می کند: ادریس را بیشتر از همه دوست دارم و همین طور نورالدین خانزاده که خود آقای سعید آقاخانی ایفای آن را بر عهده دارند؛ آن هم به خاطر مردم داری و از خودگذشتگی بیش از حدش نسبت به مردم است که دوستش دارم. چون حس می کنم شخصیت نورالدین خانزاده شبیه به شخصیت واقعی خودم است؛ البته اگر تعریف از خود نباشد. بنا به صلاحدید کارگردان و نویسنده، قصه «نون خ ۴» به شخصیت های دیگری هم پرداخت و در کنارش شخصیت های ما نیز پررنگ تر شد. در سری های گذشته منزل ادریس نشان داده نشده بود و فقط می گفتند ادریس ۹ بچه دارد اما در فصل جدید به منزلم ورود کردند و در کنار همسر و فرزندانم قرار گرفتند. در قسمت های آتی هم می‌بینیم که اتفاقات جالب تری خواهد افتاد. به نظرم شخصیت ادریس خیلی مهربان، دوست داشتنی، خانواده دوست و البته بسیار محتاط و ترسو است که نکند اتفاقی برایش بیفتد که خانواده‌اش دچار نقص شود نه اینکه به خاطر خودش بترسد.

سعید آقاخانی اعتماد کرد و نقشمان پررنگ شد

سپهری ادامه می دهد: در سری جدید «نون خ» یکسری تغییرات شخصیتی داشتم که یکی از آنها دختر بزرگم بود که پرستاری تهران مرکز خوانده و وارد قصه شد و پسر دیگرم که داستان را لو نمی دهم چون قرار است اتفاقاتی برایش بیفتد. درواقع نقش ادریس در فصل چهارم پخته تر شده است. در فصل‌های قبلی بیشتر محوریت قصه میان آقای حمیدرضا آذرنگ، سعید آقاخانی، سیروس میمنت و علی صادقی بود که البته نویسنده و کارگردان حق داشتند و ما جمعیتی بودیم به دنبال آنها اما در سری جدید به مرور زمان آقای آقاخانی به ما اعتماد پیدا کرد و کم‌کم شخصیت من، سلمان و کاووس پررنگ تر شد.

کم فروشی در کار سعید آقاخانی نیست

بازیگر نقش ادریس در ادامه همین بحث درباره همکاری با سعید آقاخانی به عنوان کارگردان و بازیگر نقش اصلی «نون خ» چنین اظهار می کند: آقا سعید آقاخانی واقعاً در کارش کوتاه نمی‌آید. ما قبل از اینکه مقابل دوربین برویم چندین بار با هم تمرین می کنیم تا هم ما با آقای آقاخانی بتوانیم هماهنگ شویم و هم ایشان با ما. سعید آقاخانی تحت هیچ شرایطی دوست ندارد کارش خراب شود و خدایی ناکرده زیر سوال برود. او کم فروشی و باری به هرجهت در کارش نیست و حتی از یک پلان هم به راحتی نمی گذرد اما مثلاً من با آقای ایکس کار کرده ام و تمام کارش را با توپ و تشر منتقل می‌کرد اما سعید آقاخانی دقیقاً مثل نقشش نورالدین خانزاده، مهربان، خوش قلب، خوش نیت و خوش طینت است. به شخصه واقعاً از کار کردن با ایشان راضی‌ام. او کارگردان و بازیگر مردمی است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره ریسک سریال های دنباله دار تلویزیون و اینکه چه پیش بینی برای میزان استقبال از فصل جدید «نون خ» دارد، هم توضیحاتی می دهد.

این بازیگر می گوید: سریال های دنباله دار همیشه ریسک بالایی برای پذیرش میان مخاطبان دارند. اگر قرار باشد در ساخت اینگونه سریال ها فقط گفت و گو کنیم، مخاطب کم کم آن را پس می‌زند و پرونده‌اش بسته می‌شود. به اعتقاد من تفاوتی که قصه «نون خ» دارد این است که اتفاق محور است و اتفاقات تازه در داستان باعث می شود مخاطب فکر کند. در سری اول ماجرای تخمه مطرح بود، «نون خ ۲» حول محور زلزله چرخید. سری سوم پیدا شدن معدن طلا و اکنون فصل جدید، زدن گرگ به گله قصه اصلی ماست که البته شاخ و برگ هایی هم در همان راستا به کمک قصه می آیند.

«نون خ» ادامه دارد؟

سپهری در واکنش به این جمله که آیا فکر می کند «نون خ» ادامه پیدا کند؟ بیان می کند: بستگی به شرایط دارد وگرنه اکیپ ما آماده، نویسنده دست به قلم و آقا سعید آقاخانی هم پا به رکاب هستند. بستگی به شرایط تلویزیون دارد که چه اتفاقاتی پیش بیاید. یک بار یادم هست مدیران تلویزیون سر صحنه «نون خ» حاضر شدند و آقای آقاخانی در جمع مدیران گفتند من دوست دارم یک بار هم که شده در فصل بهار کار کنم تا زیبایی های طبیعت بهار نشان داده شود چون کار ما همیشه به پاییز و زمستان می‌افتد و به نظرم دلیلش هم این است که تصمیم گیری در مسوولان وجود ندارد. مسوولان تلویزیون می گویند «باشد» اما همان باشد را در دقیقه ۹۰ انجام می دهند.

بازیگر «نون خ» در ادامه همین بحث یادآور می شود: به عنوان مثال در سریال های خارجی بازیگران می دانند که مثلاً تا ۱۱ سال نباید قول کار به جایی بدهند اما در کشور ما اینطور نیست. آقای حمیدرضا آذرنگ در فصل سوم «نون خ» حضور نداشت و دلیلش هم این بود که نمی‌دانست «نون خ» ادامه پیدا می کند، از طرفی هم کار خوب به ایشان پیشنهاد شده بود و نمی دانست آیا قبول کند یا خیر. به نظرم تامین آینده برای بازیگران، عوامل و حتی راننده سرویس خیلی مهم است که بداند در چه زمانی چه کاره است. اگر قرار است «نون خ» ادامه پیدا کند باید همین الان اعلام کنند که به عنوان مثال اردیبهشت ماه «نون خ» جدید را کلید بزنیم اما متاسفانه اینطور نیست.

او در بخشی دیگر از صحبت هایش درباره دیده شدن سریال های نوروزی و رمضانی تلویزیون و تقارن این دو مناسبت با هم، چنین اظهار می کند: سریال های رمضانی مدتی بود به سمت موضوعات ماورایی و عرفانی رفته بود مثل سریال «اغما»، «او یک فرشته بود» و ... که ماندگار هم شدند. بعد از آن تلویزیون به سمت کمدی‌های موقعیت کشیده شد؛ مثل سریال های ماندگاری همچون «متهم گریخت» و «خانه به دوش». امسال هم که این دو مناسبت با هم یکی شدند، پخش مجموعه ای مثل «نون خ» هم پتانسیل نوروزی داشت و هم ماه رمضان. ان شاءالله که مخاطبان این بار هم از ما راضی باشند.

این بازیگر در پاسخ به اینکه آیا دوست داشتید امسال سریال های دنباله دار دیگری نظیر «پایتخت» و «زیرخاکی» به عنوان رقیب در کنار «نون خ» حضور داشتند؟ خاطرنشان می‌کند: چراکه نه البته که دوست داشتیم. دو فصل قبل، سریال «زیرخاکی» همزمان با «نون خ» پخش می شد و یکی دو کار دیگر هم بود که به عنوان رقیب حضور داشتند. به نظرم اتفاق خوبی است. من دوست دارم همه کارها خوب باشند نه فقط «نون خ». قطعا داشتن رقیب به بهتر دیده شدن کارها کمک می کند.

دشواری های کار در دوران کرونا

بازیگر سریال های کهنه سرباز، کیمیا و شبکه مخفی زنان همچنین درباره دشواری های کار در دوران کرونا و ساخت فصل چهارم «نون خ» در شرایط خاص سیاسی ـ اجتماعی کشور به ذکر نکاتی پرداخت.

او توضیح داد: همه مشاغل در طول مدت کرونا می توانستند ماسک بزنند اما تنها افرادی که نمی توانستند از ماسک استفاده کنند ما بازیگران بودیم. در فصل دوم «نون خ» که رسما کرونا آمد ما واقعاً گفتیم پناه بر خدا، هر چه بشود. در فصل سوم تمهیداتی از سوی تهیه کننده اندیشیده شد و آن هم این بود که یک پزشک سر صحنه حضور داشت و هر روز ما را چک می کرد که خداراشکر به خیر گذشت. تکنیک ما در فصل سوم این بود که ماسک ها زیر چانه هایمان باشد و به محض اینکه کات می دادند، ماسک ها را بالا می‌آوردیم چون شرایط خطرناکی بود.

سپهری ادامه می دهد: سخت ترین سکانس در معدن طلا بود که خیلی برایمان دشوار بود. با تعداد زیادی از عوامل پشت صحنه همه با هم در یک زیرزمین نمناک و خیس معدن کار می کردیم و حتی جای نفس کشیدن هم نداشتیم. خیلی از ما آنجا حالمان خراب شد و واقعا روزهای سختی سپری کردیم اما خوشبختانه عبور کردیم. البته دوستان زیادی هم دچار کرونا شدند اما من خوشبختانه به کرونا مبتلا نشدم؛ حتی در سریال «شبکه مخفی زنان» هم با تعداد زیادی حدود ۲۰۰ بازیگر کار کردیم و من و آقای مهدی هاشمی تنها کسانی بودیم که کرونا نگرفتیم.

به خاطر مردم کار می کنیم

بازیگر «نون خ» همچنین درباره ساخت سری جدید «نون خ» در حوادث چند ماه گذشته کشور، بیان می کند: من معتقدم یک هنرمند هر حرفی که دارد باید با هنرش نشان بدهد نه با قهر کردن. دوم اینکه همه در هر شرایطی کار خودشان را می کنند. زمین و زمان کار می کردند، فقط ما بازیگران نباید کار می کردیم!؟ این دیدگاه خیلی برایمان دشوار بود اما وقتی خروجی کارمان را می بینیم دلگرم می شویم. مادری به من می گفت دختر جوانش فوت کرده و سه سال بود لبخند روی لبانش ننشسته بود اما از ته دل با «نون خ» خندیده بود. همه ما به خاطر مردم کار می کنیم فقط به خاطر اینکه مردم با همه غم و اندوهی که دارند کمی بخندند و شاد باشند.

پیامی احساسی به مخاطبان «نون خ»

او در عین حال در پاسخ به اینکه چه پیامی به مخاطبان «نون خ» دارید؟ به این جملات بسنده می کند: الهی من فدای مخاطبان «نون خ» بشوم که آنها هستند به ما انگیزه می دهند تا کار کنیم و دلمان را شاد می‌کنند. آنقدر بازخوردهای خوبی از مردم می گیریم که می گوییم ای کاش «نون خ» تمام نشود. در فصل‌های قبلی این سریال، پُستی از یک مخاطب خواندم که نوشته بود: با پایان «نون خ» چه کنم با این تهران خلوت و خاموش پر از کرونا؟ و این برای ما خیلی ارزشمند است که مردم سریالمان دوست را داشته باشند. امیدوارم فصل جدید «نون خ» هم مورد پسند مردم عزیزمان واقع شده باشد. ان شاءالله همه تنشان سلامت و دلشان خوش باشد.

حضوری متفاوت در «شبکه مخفی زنان»

این بازیگر تئاتر در ادامه صحبت هایش به حضور در سریال «شبکه مخفی زنان» و کارهای تئاتری اش اشاره می کند و توضیح می دهد: اخیرا در این سریال کار کردم و شخصیت جدید و متفاوتی ایفا کردم که زمین تا آسمان با ادریس فرق دارد و هیچکس باورش نمی‌شود این همان ادریس است. من از سال ۵۷ کار تئاتر کرده ام و از تئاتر بود که به تلویزیون آمدم. سال ۷۸ اولین تجربه کارگردانی ام در تئاتر را داشتم و چند فیلم برای ناجی هنر ساختم. من شغل دیگری به جز بازیگری و کارگردانی ندارم. قبل از کرونا نمایش «رویای کودکانه» را داشتم که به نویسندگی و کارگردانی خودم بود و در جشنواره بین المللی مقام اول در همه زمینه ها کسب کرد و خداراشکر جوایز زیادی از آن خود کرد. طی این سالها با تکنیک ها و فنون بازیگری آشنایی کاملی پیدا کرده ام اما معتقدم یک بازیگر همیشه تشنه یادگیری است و نباید خودش را کامل بداند.

سیروس سپهری در پایان درباره کارهای جدیدش در تلویزیون هم می گوید: اخیراً یک مینی سریال پیشنهاد شد که به دلیل صحنه های شب کاری پوزش خواستم و نتوانستم همکاری کنم؛ چون در حال حاضر شب ها اجرای تئاتر آقای طهمورث را دارم. جالب است که همزمان با «نون خ۴»، من چهار پیشنهاد داشتم که نتوانستم قبول کنم چون اصولاً آدمی نیستم که بتوانم همزمان دو کار را قبول کنم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها