يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۲۳۸۷۰
زمان انتشار: ۱۲:۳۹     ۲۹ فروردين ۱۴۰۲
جدیدترین اخبار جنگ سودان؛
منابع خبری از برقراری آتش بس ۲۴ ساعته در سودان با هدف تضمین عبور و مرور امن شهروندان غیرنظامی و انتقال زخمی‌ها خبر داد.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از تسنیم، نیروهای واکنش سریع سودان اعلام کردند که برای تضمین عبور و مرور امن شهروندان غیرنظامی و انتقال زخمی‌ها با آتش بس 24 ساعته موافقت شده است.

شهرهای مختلف سودان برای چندمین روز متوالی شاهد درگیری مسلحانه بین نیروهای رسمی ارتش و واحدهای شبه‌نظامی واکنش سریع است، به طوری که بر اساس آخرین آمار، شمار کشته‌شدگان غیرنظامی از یکصد نفر فراتر رفته است.

شبکه‌های اجتماعی سودان کلیپ های ویدیویی از پرواز جنگنده و بالگردها بر فراز آسمان خارطوم را منتشر کرده‌اند.

همچنین صدای تیراندازی با انواع سلاح به گوش می‌رسد.  درگیری‌های شدیدی میان ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع در اطراف کاخ ریاست جمهوری و ستاد فرماندهی ارتش سودان جریان دارد.

خبرنگار الجزیره اعلام کرد: جنگنده ها در حال پرواز بر فراز خارطوم در بحبوحه درگیری‌ها هستند.

همزمان جنگنده‌های ارتش سودان مواضع نیروهای واکنش سریع در فرودگاه «مروی» را بمباران کردند.

درگیری با سلاح‌های سنگین بین دو گروه متخاصم یعنی ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع در مناطق مختلف سودان از جمله در منطقه «جیزه» در جنوب خارطوم ادامه دارد.

«خارطوم» پایتخت سودان و «أم درمان» شهر همجوار آن شاهد حضور خودروهای زرهی، کامیون‌های مجهز به مسلسل‌ و پرواز جنگنده‌ها است و آتش درگیری در سایر شهرهای این کشور هم شدت گرفته است. برآورد شده است که طرفین نزاع فقط در پایتخت این کشور بیش از ده‌ها هزار جنگجو دارند.

یک مقام نظامی که نخواست نامش فاش شود، گفته است که در «نیالا» مرکز استان دارفور جنوبی، دو طرف برای تحت کنترل درآوردن فرودگاه شهر با هم درگیر هستند. این مقام گفت که جنگ همچنین به مناطق شرق کشور از جمله استان‌های «کسَلا» و «القضارف» در مرزهای اتیوپی و اریتره کشیده شده است.

سیطره نیروهای واکنش سریع بر فرودگاه بین المللی پایتخت سودان

نیروهای واکنش سریع سودان در چهارمین روز درگیری مسلحانه مدعی شدند که بر فرماندهی کل نیروهای مسلح و فرودگاه بین المللی شهر خارطوم، پایتخت سودان سیطره پیدا کرده‌اند.

آمار تلفات درگیری‌ها

«فولکر بیرتس»، فرستاده سازمان ملل در سودان از کشته شدن بیش از 180 نفر و زخمی شدن بیش از 1800 تن طی سه روز گذشته از زمان آغاز درگیری‌ها خبر داد.

 فرستاده سازمان ملل در سودان با تاکید بر لزوم حمایت از کارمندان این سازمان و مراکز درمانی، اظهار داشت: وضعیت برای اقدامات بشردوستانه اگر محال هم نباشد، بسیار دشوار است.

بیرتس اظهار داشت: تعیین تغییر در معادله قدرت و آگاهی از فرجام امور بسیار دشوار است اما بحران سودان هیچ راه‌حل نظامی ندارد و ما از همه طرف‌ها می‌خواهیم فورا به درگیری‌ها پایان داده و به مذاکرات بازگردند.

وی تصریح کرد: دو طرف درگیری در سودان «ارتش و نیروهای واکنش سریع» خواهان میانجیگری هستند و هر کدام دیگری را به تسلیم شدن فرا می‌خواهند، اکنون هیچگونه میانجیگری بین المللی برای بازگشت به روند سیاسی وجود ندارد.

وخامت اوضاع انسانی

اوضاع انسانی در خارطوم، پایتخت سودان در سایه تداوم درگیری‌ها میان ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع تشدید شده و علاوه بر کمبود آب، با افزایش شمار مجروحان ، بیمارستان‌ها تحت فشار قرار دارند.

از سوی دیگر، سازمان بهداشت جهانی در بیانیه‌ای اعلام کرده است کمک‌های پزشکی و دارویی که پیش از درگیری‌ها در سودان توزیع کرده است، رو به پایان است و نقل و انتقال پزشکان، پرستاران و خودرهای آمبولانس به دلیل نبود امنیت با مشکلات و محدودیت‌هایی رو به رو است و طرف‌های درگیر باید به تضمین انتقال بدون محدودیت مصدومان به مراکز درمانی پایبند باشند.

اتحادیه پزشکان سودانی هم ضمن درخواست فوری از سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای برای کمک و تامین نیازهای بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، خواستار فشار برای الزام طرفین جنگ به منظور توقف درگیری‌ها و تامین مسیرهای امن برای غیرنظامیان و کادر پزشکی و آمبولانس‌ها شد.

بحران شدید آب و برق در نتیجه درگیری

از سوی دیگر، یک منبع مسئول در سازمان آب خارطوم گفت: ایستگاه اصلی تامین آب در شهر در نتیجه درگیری‌ها میان ارتش سودان و نیروهای واکنش سریع دچار خسارت شدیدی شده است و اغلب مناطق خارطوم دچار بحران نفس‌گیر آب شده‌اند.

شرکت برق سودان هم از قطع جریان برق در بخش‌های گسترده‌ای از خارطوم و شهرهای دیگر در نتیجه از مدار خارج شدن چند نیروگاه خبر داده است.

صلیب سرخ هم از وخامت اوضاع سخن می‌گوید

از سوی دیگر سخنگوی صلیب سرخ اعلام کرد: چالش‌هایی که ما در سودان با آن روبرو هستیم بسیار زیاد است. اوضاع کنونی در سودان اجازه تردد نیروهای ما را نمی‌دهد. ترکش‌ها به دفاتر ما هم رسیده است. ما تماس های زیادی از غیرنظامیان گرفتار شده در مناطق درگیر دریافت کرده‌ایم.

سخنگوی منطقه‌ای صلیب سرخ ادامه داد: بیمارستان‌ها از مشکل برق و آب رنج می‌برند و اقلام پزشکی در حال اتمام است. درگیری به حدی است که امکان حرکت در خیابان و آزادی عمل را به ما نمی‌دهد.

البرهان: حملات اخیر تلاشی برای کودتاست

«عبدالفتاح البرهان»، رئیس شورای حاکمیتی سودان اعلام کرد حملات روزهای اخیر نیروهای واکنش سریع تلاشی برای کودتاست.

البرهان افزود: حملات نیروهای پشتیبانی سریع به رهبری «محمد حمدان دقلو» معروف به حمیدتی تلاشی برای کودتا و شورش و نافرمانی علیه دولت است و در صورتی که دستگیر شود، وی در برابر دستگاه قضایی محاکمه خواهد شد.

با وجود افزایش فشارهای دیپلماتیک، نه ارتش و نه نیروهای پشتیبانی سریع تمایلی به مذاکره و پایان دادن به این خصومت‌ها ندارند و هر کدام ادعا می‌کنند که کنترل مکان‌های راهبردی شهرهای مختلف از جمله خارطوم را در دست دارند.

علت درگیری مسلحانه چه بود؟

این درگیری ها بخشی از جنگ قدرت بین ژنرال عبدالفتاح البرهان فرمانده نیروهای مسلح، و ژنرال محمد حمدان دَقَلو رهبر گروه شبه‌نظامیان موسوم به «نیروهای پشتیبانی سریع» است. هر دو ژنرال نامبرده در گذشته با یکدیگر متحد بودند. اکنون ژنرال البرهان خواستار برچیدن نیروهای تحت فرماندهی دقلو است و آن را «شبه نظامیان شورشی» می‌نامد.

در ماه‌های اخیر، انتظار می‌رفت که با حمایت‌های بین‌المللی، مذاکرات برای به نتیجه رسیدن گذار به دموکراسی به سرانجام برسد، اما تنش‌های فزاینده بین برهان و دقلو توافق با احزاب سیاسی را به تاخیر انداخت. این تنش‌ها ناشی از اختلاف نظر در مورد چگونگی ادغام «نیروهای پشتیبانی سریع» در نیروهای مسلح و همچنین نحوه نظارت بر این روند است. این ادغام شرط کلیدی توافقنامه انتقالی سودان با گروه‌های سیاسی است که همچنان به امضا نرسیده است.

طبق گزارش سازمان ملل، حدود 16 میلیون نفر برابر با یک سوم جمعیت سودان به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

سودان از زمان استقلال خود ، به کودتاهای مکرر نظامی و درگیری‌های داخلی شناخته شده است. درگیری داخلی  منجر به جدایی سودان جنوبی  شد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها