کد خبر: ۵۲۴۲۸۹
زمان انتشار: ۰۹:۱۵     ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
در دیدار رئیس‌جمهور عراق؛
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای عصر دیروز در دیدار آقای عبداللطیف رشید رئیس جمهور عراق با تاکید بر این که پیشرفت، سعادت، استقلال و اعتلای عراق برای جمهوری اسلامی ایران بسیار مهم است، گفتند: گسترش همکاری‌های دو جانبه و اجرایی شدن توافق‌های انجام شده، به نفع هردو کشور است.

به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر دیروز در دیدار آقای عبداللطیف رشید رئیس جمهور عراق و هیئت همراه با تاکید بر این که پیشرفت، سعادت، استقلال و اعتلای عراق برای جمهوری اسلامی ایران بسیار مهم است، گفتند: گسترش همکاری‌های دو جانبه و اجرایی شدن توافق‌های انجام شده، به نفع هردو کشور است.ایشان افزودند: جمهوری اسلامی ایران در کنار عراق و آرزوی ما پیشرفت عراق است.
 
لازمه گسترش همکاری‌ها، پیگیری جدی توافق‌های انجام شده است
 
رهبر انقلاب اسلامی لازمه گسترش همکاری‌ها را پیگیری جدی توافق‌های انجام شده به‌ویژه توافق‌های امنیتی و اقتصادی اخیر دانستند و خاطرنشان کردند: گسترش روابط میان ایران و عراق و تعمیق آن، دشمنان قوی دارد و اگر پیوندهای تاریخی و اعتقادی مستحکم میان دو کشور وجود نداشت، وضعیت روابط شاید به شرایط دوران صدام باز می‌گشت.حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای با اشاره به بزرگواری مردم عراق در پذیرایی از زائران ایرانی در ایام اربعین و غیر اربعین به‌رغم هشت سال جنگ میان دو کشور گفتند: معنای چنین پدیده بسیار مهمی این است که عوامل اتحادی میان دو ملت و دو کشور وجود دارد که عوامل سیاسی خارجی نمی‌توانند بر آن ها اثر بگذارند، بنابراین باید از این فرصت برای تعمیق بیشتر روابط استفاده شود و برای استمرار آن نیز مراقبت و هوشیاری جدی وجود داشته باشد.ایشان با ابراز رضایت از وضعیت موجود حکومت و دولت عراق، آن را نتیجه اتحاد مردم و گروه‌های عراقی برشمردند و خاطرنشان کردند: عراق دارای شخصیت‌ها و فکرهای خوب و جوانان پرانگیزه و پرتحرکی است که باید از این ثروت ملی استفاده و زمینه‌های این اتحاد حفظ شود.رهبر انقلاب اسلامی با تاکید براین که آمریکایی‌ها دوست عراق نیستند، افزودند: آمریکایی‌ها با هیچ کس دوستی ندارند و حتی به دوستان اروپایی خود هم وفادار نیستند.حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای تاکید کردند: حتی حضور یک آمریکایی هم در عراق زیاد است.در این دیدار که حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی رئیس جمهور نیز حضور داشت، آقای عبداللطیف رشید رئیس جمهور عراق با ابراز خرسندی فراوان از دیدار با رهبر انقلاب اسلامی، گفت: روابط ما با جمهوری اسلامی ایران، روابط مستمر و مستحکم و در ابعاد و زمینه‌های مختلف است.وی با اشاره به دیدارها و گفت وگوهای خود با مقامات ایران افزود: تمام تلاش عراق تعمیق روابط با ایران و اجرایی کردن برخی مسائل باقی مانده میان دوکشور است.رئیس جمهور عراق همچنین از کمک‌ها و حمایت‌های دولت و ملت ایران در دوران‌ مختلف به‌ویژه در مبارزه با تروریسم قدردانی کرد.
 
رهبر انقلاب با بیان این‌که آمریکایی‌ها با هیچ‌کس دوستی ندارند،تاکید کردند: حتی حضور یک آمریکایی هم در عراق زیاد است
 
رئیس جمهور در جریان نخستین سفر «عبداللطیف رشید» به تهران: روابط ١٠ میلیارد دلاری  بین ایران و عراق باید افزایش یابد
 
گروه سیاسی- «عبداللطیف رشید» که در صدر هیئتی عالی رتبه برای نخستین بار در مقام ریاست جمهوری عراق به تهران سفر کرده است، از سوی رئیس جمهور کشورمان به طور رسمی در مجموعه فرهنگی - تاریخی سعدآباد مورد استقبال قرار گرفت. سفری که رنگ و بوی اقتصادی و امنیتی به خود گرفته و رئیسی تاکید کرده است روابط ١٠ میلیارد دلاری بین ایران و عراق باید افزایش یابد.
 
باید گفت با توجه به این که سیاست دولت سیزدهم، ارتقای سیاست همسایگی و توسعه روابط با همسایگان دور و نزدیک و منطقه است و در این میان ارتباط با عراق جایگاه ویژه‌ای دارد، رئیس جمهور در دوران فعالیت کنونی خود در تهران میزبان دو نخست وزیر این کشور در سال گذشته بوده که عمده محورهای گفت وگو، توسعه همکاری‌های مشترک سیاسی و اقتصادی به ویژه در حوزه‌های مبارزه با تروریسم، نفت و انرژی، صدور کالا و خدمات، بازپرداخت طلب ایران و حوزه تجارت بوده است. «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر جدید عراق هشتم آذر سال گذشته پس از سی و دومین روز از حضورش در کاخ السلام در صدر هیئتی بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی و با دعوت رسمی رئیس جمهور وارد تهران شده بود. برایند اظهارات آیت‌ا... رئیسی و السودانی این بود که تهران و بغداد بر سر تامین امنیت نقاط مرزی دو کشور در منطقه اقلیم در شمال عراق توافق کردند، به طوری که نخست وزیر این کشور بر التزام عراق برای اجرای قانون اساسی تاکید کرد و گفت: «دولت عراق ملتزم است که قانون اساسی را اجرا کند و اجازه نمی‌دهد از خاک این کشور برای آسیب رساندن به هر طرفی استفاده شود. سیاست حکومت عراق است که این کشور نقطه شروعی برای آسیب رساندن به کشورهای منطقه نباشد.» حال سفر رئیس جمهور عراق که اولین سفر وی بعد از تصدی عنوان ریاست جمهوری است، می‌تواند گامی جدید و نقطه عطفی در روابط دو کشور باشد و موضوعات بین دو کشور برای توسعه همکاری‌های سیاسی، امنیتی و به خصوص مباحث اقتصادی و گسترش تبادلات تجاری به ویژه در حوزه انرژی و نفت از مسائلی است که می‌تواند به روابط دو کشور ابعاد جدیدی بدهد.
 
به گزارش ایرنا، رئیس جمهور عراق پس از ورود به کاخ سعدآباد، در دیداری دو جانبه با دکتر رئیسی گفت وگو کرد، پس از این گفت وگو روسای جمهور ایران و عراق در نشست مطبوعاتی مشترک حضور یافتند که مهم‌ترین بحث این نشست درباره توسعه بیش از پیش روابط بین تهران و بغداد بود. در همین راستا بخش های مهم اظهارات دکتر رئیسی را می‌خوانید:
 
*روابط بین دو کشور ایران و عراق مثل دیگر کشورها نیست بلکه خاص و ویژه و راهبردی است. سطح روابط تجاری و اقتصادی بیش از ۱۰ میلیارد دلار است ولی می‌تواند به سطح بیشتری ارتقا یابد. اراده دو کشور بر ارتقای این سطح است.
 
*روابط دو کشور در حوزه مسائل زیرساختی، آب، برق و انرژی ادامه می‌باید تا نیازهای موجود کاملا مرتفع شود. تفاهم امنیتی بین دو کشور برقرار است و کوچک‌ترین ناامنی در هر نقطه از عراق، ناامنی در ایران محسوب می‌شود. امنیت عراق و مرزها برای ما اهمیت دارد و تفاهم امنیتی دو کشور نه تنها به امنیت دو کشور بلکه به امنیت منطقه کمک می کند.
 
*ما به همان میزان که مذاکرات کشورهای منطقه را مهم و کارساز می‌دانیم، حضور بیگانگان را در منطقه مفید نمی‌دانیم و حضور آمریکایی‌ها را مخل امنیت منطقه می‌دانیم.
 
*ایران در خط مقدم مبارزه با موادمخدر قرار دارد، ما در این راه شهدای زیادی تقدیم کرده‌ایم. من روزی به کشورهای اروپایی گفتم اگر ایران جلوی موادمخدر را نمی‌گرفت، تمام اروپا را موادمخدر فراگرفته بود؛ بنابراین شما باید قدردان ایران باشید. ایران کارنامه درخشانی در این زمینه دارد.
 
*کشورهای منطقه حتما باید همکاری واقعی در برابر جرایم سازمان یافته و تجارت موادمخدر داشته باشند. بارها به سازمان ملل که وظیفه حمایت از مبارزه با موادمخدر را دارد، گفته‌ایم که حمایت شما در حد سخن و تشکر از ایران بوده است در حالی‌که به حمایت واقعی نیاز داریم. از این‌که عراق در زمینه مبارزه با موادمخدر مصمم است، خرسندیم. ما در این زمینه به همکاری بیشتری نیازمندیم.
 
*کشورهای منطقه در ذخایر آبی حقوقی دارند که همه باید به آن پایبند باشند. بر حقابه ایران تاکید داریم و معتقدیم حقابه کشورهای منطقه باید محترم شناخته شود. ما بر بهره‌برداری از اروند تاکید داریم و حقابه عراق نیز براساس معاهداتی که از سابق میان دو کشور ایران و عراق وجود دارد، همچنان قابل استناد و این حقابه محفوظ است و کشورهای منطقه باید به آن پایبند باشند تا اشکالی در استفاده از این حقابه رخ ندهد.
 
همتای عراقی دکتر رئیسی هم در این نشست هدف از این سفر را تأکید بر روابط تاریخی دو کشور دوست و همسایه، ایران و عراق دانست و گفت ، مثل روز روشن است که روابط بین دو کشور، روابط محکم و غیرقابل تغییری بوده و این موضوع، ناشی از تلاش دو کشور در همه زمینه‌ها بر اساس منافع مشترک با حفظ استقلال است. وی همچنین با درخواست توجه به حقابه عراق از رودخانه‌های منتهی به دجله و فرات، خواستار همکاری ایران و عراق در زمینه مبارزه با تجارت موادمخدر شد و در عین حال ضمن تبریک بهبود روابط ایران و پادشاهی سعودی گفت که ما اعتقاد داریم، این گام باعث تثبیت امنیت در منطقه خواهد شد و به امنیت ملت‌های ما و دیگر ملت‌های منطقه کمک خواهد کرد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها