امـام صـادق (عليه السلام) فرمـودند: مانند ارباب به عيوب ديگران نگاه نکنید ، بـلكه چـون بنـده اى متـواضع، عيب هاى خود را وارسى كنيد. تحف العقول/ 295

      
کد خبر: ۵۲۴۲۹۰
زمان انتشار: ۰۹:۲۰     ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
موسسه و اندیشکده بین‌المللی سیاست استرالیا، در گزارش مفصل، تحلیلی و جدید خود، ایران را در شمار ۱۰ ابرقدرت آینده جهان در حوزه علم و فناوری معرفی کرده است.

به گزارش پایگاه 598، موسسه و اندیشکده بین‌المللی سیاست استرالیا، در گزارش مفصل، تحلیلی و جدید خود، ایران را در شمار ۱۰ ابرقدرت آینده جهان در حوزه علم و فناوری معرفی کرده است. این گزارش که اخیرا،  2مارس2023 (اسفند گذشته)، در وب‌سایت این اندیشکده به آدرس (www.aspi.org.au) منتشر شده است، وضعیت کشورها را بر اساس «فناوری های حیاتی آینده» بررسی و تحلیل کرده که ایران را  در کنار کشورهایی همچون ایالات متحده، هند، کره جنوبی،آلمان  و ژاپن قرار داده است.
 
با اندیشکده سیاست استراتژیک استرالیا آشنا شویم
اندیشکده سیاست استراتژیک استرالیا (The Australian Strategic Policy Institute) که در سال 2001 تاسیس شده، در معرفی خود این طور آورده است: «ما یک اندیشکده مستقل و غیرحزبی هستیم که بررسی ها و توصیه های کارشناسی و به‌هنگام در زمینه های سایبری، فناوری های نوظهور و حیاتی را برای رهبران استرالیایی و جهانی ارائه می دهیم. ما تلاش می کنیم ایده های جدیدی را به سیاست گذاران ارائه کنیم و آن‌ها را در معرض تصمیمات آگاهانه تری قرار دهیم.»
 
شاخص سنجش چیست؟
اما جالب است بدانیم، آن چه اندیشکده بین المللی استراتژیک استرالیا مطرح کرده، بر کدام حوزه های علمی و فناوری های حیاتی تمرکز دارد و به این پرسش پاسخ دهیم که از نظر این مجموعه، ایران در کدام فناوری های حیاتی پیشرو است و در آینده حرف برای گفتن دارد؟
وب‌سایت اندیشکده در پاسخ به این سوال می گوید: این اندیشکده تحلیل ها و داده های 44 فناوری اساسی و حیاتی را برای توسعه اقتصاد جوامع، امنیت ملی، تولید انرژی، سلامت و بهداشت و آب و هوا به ویژه در سه حوزه فناوری هوش مصنوعی، فناوری‌های کوانتومی و مواد پیشرفته ردیابی می کند.   
شاخص این بررسی‌ها و ارزیابی ها نیز بر اساس اندازه‌گیری درصد کل تولید علم با مقالات و پژوهش های مورد استناد منتشرشده است. این اندیشکده، 44 فناوری را «فناوری حیاتی» می نامد که معتقد است، امروز و آینده توسعه جهان در گرو این فناوری‌هاست: «تجزیه و تحلیل ما از مجموعه داده ها به سیاست‌گذاران کمک می کند تا دریابند که تمرکز متخصصان تحقیقاتی در جهان در کدام بخش ها زیاد است و بتوانند بر اساس آن در فناوری های کلیدی سرمایه گذاری کنند.»
 
از کوانتوم تا فناوری های ژنتیک و واکسن
از نظر این اندیشکده بین المللی، فناوری های  تولید مواد پیشرفته، هوش مصنوعی، محاسبات و ارتباطات، بیوتکنولوژی، فناوری های ژنی و واکسن ها،انرژی و محیط زیست، کوانتومی، ناوبری حمل و نقل، رباتیک و فضا، فناوری انرژی های هدایت شده، باتری های برقی، انرژی هسته ای و مدیریت و بازیافت زباله های هسته‌ای و ابرخازن‌ها با زیرشاخه های متعدد آن ها از جمله این 44 فناوری حیاتی هستند که ایران نیز در این بخش ها به ویژه در حوزه تولید علم و مقالات با استناد بالا هم‌اکنون جایگاه ارزشمندی در دنیا دارد.
 
ایران دارای 6 فناوری از 44 فناوری
در این گزارش ایران چگونه در میان 10 کشور برتر در فناوری های حیاتی قرار گرفته است؟ بررسی های این اندیشکده می گوید: جدا از چین و ایالات متحده که در این 44 فناوری دارای جایگاه ممتازهستند، بریتانیا و هند هر دو مدعی جایگاهی در بین پنج کشور برتر برای 29 فناوری از 44 فناوری هستند. کره جنوبی و آلمان با 20 و 17 فناوری به ترتیب جزو 5 کشور برتر قرار دارند. استرالیا با 9 فناوری در رتبه بعدی و پس از آن ایتالیا (هفت فناوری)، ایران (6فناوری)، ژاپن (4فناوری) و کانادا (4فناوری)  در فهرست 10 کشور برتر قرار دارند. روسیه، سنگاپور، عربستان سعودی، فرانسه، مالزی و هلند با یک یا دو فناوری در ادامه فهرست قرار دارند.  همچنین تعدادی از کشورهای دیگر، از جمله اسپانیا و ترکیه نیز به ترتیب در شمار این کشورها قرار می گیرند. 
 
مزیت های فناوری های حیاتی در ایران
طبق این گزارش، ایران در حوزه انتشار پژوهش های دانش بنیان در دسته مواد پیشرفته در مقیاس نانو، صاحب جایگاه ویژه است. در این بخش،  20 مرکز، دانشگاه و موسسه پژوهشی برتر در دنیا معرفی شده است که دانشگاه کنتاکی ایالات متحده رتبه برتر در استخراج و فراوری مواد معدنی حیاتی را دارد و ایران دارای دو مؤسسه در بین 20 مؤسسه برتر است؛ یکی دانشگاه تهران در رتبه دهم و رتبه نهم در 10 درصد برتر و همچنین پژوهشکده علوم و فناوری هسته ای که در رتبه هفدهم قرار دارد. در این رتبه بندی، سازمان مواد هسته ای  مصر و موسسه ملی مواد علم  ژاپنی، تایوان، هند  و... نیز در میان 20 موسسه برتر قرار دارند.  
 
ایران پیشگام تولید علم در حوزه مواد هوشمند
ایران همچنین در بخش فناوری های دانش بنیان مواد هوشمند دارای سه مرکز  در بین 20 موسسه برتر جهان است: دانشگاه آزاد اسلامی،دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل و دانشگاه تهران در شمار این 20 مرکز برتر دنیا قرار دارند. مراکزی از سنگاپور، چین، هند، ایالات متحده و... در این فهرست هستند.
 
فناوری های حیاتی زیربنای اقتصاد جهانی
گزارش مفصل اندیشکده استراتژیک استرالیا، درباره اهمیت و جایگاه فناوری های نوین هم سخن به میان آورده است: «فناوری های حیاتی هم‌اکنون زیربنای اقتصاد جهانی هستند. از ریزپردازنده های کم مصرف در گوشی های هوشمند گرفته تا امنیتی که بانکداری و خرید آنلاین را امکان پذیر می کند. این فناوری ها همه جا حاضر و ضروری هستند....»
 
* خراسان
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها