أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۵۲۴۲۹۴
زمان انتشار: ۰۹:۵۱     ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
پنجمین خروجی دولت سیزدهم؛
نمایندگان دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی استیضاح سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت را امروز در دستور کار قرار دادند و در نهایت مجلس به فاطمی امین اعتماد نکرد.

به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، دقایقی پیش جلسه علنی امروز (یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف آغاز شد.

دستورکار این جلسه به شرح زیر است:

بررسی تقاضای استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت

گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد طرح اصلاح قانون تشکیلات و آئین دادرسی دیوان عدالت اداری (اعاده شده از شورای نگهبان)

گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد طرح حمایت از مالکیت صنعتی (اعاده شده از شورای نگهبان)

گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مورد طرح تشکیل سازمان پدافند غیرعامل (اعاده شده از شورای نگهبان)

ادامه رسیدگی به گزارش شور دوم کمیسیون اقتصادی در مورد طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی

گزارش شور دوم کمیسیون عمران در مورد طرح اصلاح قانون حمایت از بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده پیرامون حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) و حرم مطهر حضرت معصومه (س) (مصوب ۱۳۸۴/۱۰/۲۰) و اصلاحات بعدی آن

گزارش کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی در مورد سامانه جامع اطلاعات اموال غیرمنقول دستگاه‌های اجرایی (سادا)

کدام یک از دولتمردان در جلسه استیضاح وزیر صمت حضور یافتند؟

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی از دقایقی قبل با دستورکار تقاضای استیضاح سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت آغاز شد.

محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور، سید محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی، سید صولت مرتضوی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی، عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این جلسه فاطمی امین را همراهی می‌کنند.

تا این لحظه حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی در این جلسه حضور پیدا نکرده است. رئیس جمهور در استیضاح قبلی وزیر صمت هم در مجلس حضور نیافت.

 

استیضاح  وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه علنی صبح امروز (دهم اردیبهشت) مجلس شورای اسلامی مطرح شد و پس از توضیحات متقاضیان استیضاح و دفاعیات وزیر، این استیضاح به رای مجلس گذاشته شد. 

بنابر اعلام رئیس مجلس از میان کل حاضرین که 272 نفر بودند 102 رای مخالف استیضاح و 2رای ممتنع و 162 رای موافق استیضاح و 6 رای باطله شد که در نهایت منجر به رای آوردن استیضاح فاطمی امین شد. بنابر این نمایندگان مجلس به ادامه کار فاطمی امین در وزارت صمت اعتماد نکردند. 

۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲  |  ساعت ۱۵:۴۵

سید رضا فاطمی امین در بخش دوم جلسه استیضاح خود با بیان اینکه از تمامی استیضاح کنندگان تشکر می‌کنم، اظهار داشت: از آقای آزادی خواه عذرخواهی می‌کنم. من اسم شرکتی نیاوردم چون آن شرکت در حوزه انتخابی ایشان بود قرابتی ایجاد شد. من صرفاً اشاره کردم و اگر برداشت سویی شد عذرخواهی می‌کنم.

وزیر صمت افزود: رهبری گلایه‌هایی از ما دارند که به حق است. از معدن دو بار گله کردند ولی یکی از افتخارات من این است که در دیدار ماه رمضان سابقا از حوزه معدن به لحاظ عقب ماندگی گلایه داشتند اما در این دیدار گفتند که مژده دادید. این برای من بس است. امیدوارم این توفیق را داشته باشیم و فرصت دهید تا دغدغه‌های رهبری را حل کنیم.

وی به جواز تأسیس اشاره کرد و ادامه داد: ۳۰ تا ۳۵ درصد جوازهای تأسیس منجر به پروانه بهره برداری می‌شود و اصلاً معیار سرمایه گذاری نیست.

فاطمی امین افزود: به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس اشاره شد؛ این گزارش در مورد شرکتهای صنعتی و معدنی بورسی است. در این گزارش ذکر شده که در اسفند سرجمع همه شرکتها ۱۲.۸ درصد رشد داشته است. بله! برخی از صنایع رشد و برخی کاهش داشتند. مهم سرجمع آمار است.

وزیر صمت گفت: داده‌های این گزارش می‌گوید در ۵ ماه آخر سال قبل رشد بالای ۸ درصد بوده است که از سال ۹۶ به این سمت بی نظیر است.

فاطمی امین افزود: به ارزش افزوده اشاره شد. همه می‌دانند وقتی می‌گوئیم رشد اقتصاد تورم هم منظور است. اینکه تسهیلات بانکی مشکل دارد را قبول داریم اما آیا من پاسخگوی این حوزه هستم.

وزیر صمت اضافه کرد: من هم منتقد صنعت و قیمت خودرو هستم. من به عنوان وزیر صمت تندر ۹۰ مدل ۸۹ دارم. مگر ما جدا از مردم هستیم؟ مگر ما جای دیگر زندگی می‌کنیم؟ اما توجه کنید ما یک قیمت کارخانه یک قیمت بازار داریم. بین قیمت بازار به دلیل افت ۴ ساله تولید با قیمت کارخانه تفاوت ایجاد شد.

وی ادامه داد: طبق گزارش مرکز آمار ایران، از اردیبهشت تا آبان ۱۴۰۰ تورم خودرو رو به کاهش است و از آذر ماه افزایش می‌یابد. قیمت ارز بالا رفته است، مگر من مسئول قیمت ارز هستم؟

وزیر صمت اظهار داشت: اتفاقاً خرابی‌های ارز در حوزه من مشکل ایجاد می‌کند زیرا وقتی قیمت ارز بالا می‌رود بی ثباتی می‌شود و تأمین مواد اولیه واحدهای صنعتی مشکل می‌شود.

فاطمی امین ادامه داد: به قیمت‌های دلاری اشاره شد. اولین کسی که به شدت دنبال این است که اقتصاد کشور بر اساس ریال اداره شود بنده هستم. بسیار اشتباه است که گاز، برق و دستمزد ریالی است اما محصول دلاری عرضه می‌شود. ما در بسیاری از صنایع این کار را -دلارزدایی- آغاز کرده‌ایم.

استیضاح فاطمی امین اعلام وصول نشد - ایسنا

وی در ادامه با بیان اینکه وزارت صمت ۳۰ درصد اقتصاد کشور را پوشش می‌دهد، گفت: در کل دنیا ۹۰ رشته فعالیت وجود دارد که ۲۷ رشته در حوزه وزارت صمت است. اما چه وضعی دارد؟ از زمان تشکیل این وزارتخانه تاکنون فقط یک وزیر ۴ سال مدیریت کرده است. تاکنون این وزارتخانه ۵ وزیر و سرپرست داشته است.

وزیر صمت با اشاره به اینکه سال قبل مشکلات ارز، استیضاح، افزایش قیمتهای جهانی و… را داشتیم، افزود: بر اساس آمار بانک مرکزی تولید در اسفند ۲۸ درصد رشد داشته است.

وی ادامه داد: در ۹ ماهه اول سال ۱۴۰۰ رشد بخش صنعت ۳ درصد و کل اقتصاد ۴ درصد بوده است. در ۹ ماه اول سال ۱۴۰۱ رشد بخش صنعت ۸ درصد و کل اقتصاد ۳.۷ درصد شده است. یعنی رشد صنعت دو برابر اقتصاد شده است که حاصل عملکرد فعالان اقتصادی است. میانگین فصلی رشد بخش صنعت در دولت سیزدهم ۶.۷ درصد بوده در حالی که در دولت یازده و دوازدهم ۲ درصد بوده است. در دولت سیزدهم رشد ۳ برابر بود. در پاییز ۱۴۰۱ رشد صنعت ۱۱.۶ درصد ثبت شده است.

فاطمی امین گفت: بخش معدن در ۹ ماهه ۱۴۰۰ منفی یک درصد بوده در حالی که در ۹ ماهه ۱۴۰۱ معادل ۲.۹ درصد بوده است. رشد تشکیل سرمایه ثابت در پاییز ۱۴۰۱ معادل ۲۸.۳ درصد ثبت شده است. تورم مصرف کننده در شهریور ۱۴۰۰ معادل ۴۵.۸ درصد و در بهمن ۱۴۰۱ معادل ۴۷.۷ درصد بوده است؛ یعنی تورم در این بخش بیشتر شده است. تورم کالاهای صنعتی در شهریور ۱۴۰۰ معادل ۶۳.۵ درصد و در بهمن ۱۴۰۱ معادل ۴۲.۳ درصد شده است؛ یعنی تورم کالاهای صنعتی در تابستان بالاتر از تورم کل کشور بود و در بهمن ۱۴۰۱ پایین‌تر از تورم کل کشور است. در سال ۱۴۰۱ هفت هزار واحد جدید فعال شد.

وزیر صمت با بیان اینکه تورم آزاردهنده است و باید با همدلی آن را حل کنیم، افزود: شما می‌پرسید چرا مردم حس نمی‌کنند؟ سوال بسیار مهمی است. رهبری این تحلیل را چند بار عنوان کردند. در دهه ۹۰ رشد اقتصادی پایین و حدود یک درصد داشتیم. یک دهه عقب ماندگی داریم. یعنی درآمدهای واقعی مردم بالا نرفته اما تورم داشتیم. تورم انباشتی است. ما امروز وارث تورم دهه ۹۰ هم هستیم. ۵ سال است تورم بالای ۳۰ درصد داریم. درست است در سال ۷۳ و ۷۴ اوج تورم بود اما دو سال تورم بود. ۱۰ سال تولید ضعیف و تورم بالا بوده است. درآمد هزینه خانوار بهم خورده است. مساله ما تولید است و راه حل ما نیز تولید است زیار صنعت پیشران اقتصاد بخش صنعت است.

فاطمی امین گفت: امسال سال طلایی اقتصاد کشور است. تا تولید را حرکت ندهیم با یارانه نمی‌شود مسائل مردم را حل کرد. یارانه، خودش خود را می‌خورد. فقط باید یارانه حرکت کند. در سال ۱۴۰۱۰ هواپیمای تولید پرواز خود را آغاز کرده اگر امسال بنشیند دوباره زمان برای برخاستن می‌خواهد. ما گرم کار هستیم کمک کنید به ادامه مسیر. اگر رشد تولید که پارسال رخ داد امسال هم تکرار شود مردم بیشتری حرکت تولید را احساس می‌کنند.

وزیر صمت با اشاره به اینکه در گام دوم انقلاب باید به ایجاد تمدن نوین اسلامی نزدیک کنیم و این مساله با همراهی شدنی است، تصریح کرد: به ما فرصت دهید. کارهای ما نیمه تمام است. این وزارتخانه تزلزل زیاد داشته است. فرصت دهید ما در حال اصلاح خود هستیم و به تدریج عملکردها بهبود می‌یابد. نتیجه اعتماد مجدد شما را مردم احساس خواهند کرد.

فاطمی امین گفت: همه ما مسئول هستیم و در یک کشتی قرار داریم. مردم نمی‌گویند مجلس و دولت بلکه می‌گویند حاکمیت.

۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲  |  ساعت ۱۵:۳۱

جمعی از نمایندگان در نامه‌ای به هیأت رئیسه خواستار رأی‌گیری به صورت علنی و شفاف درباره استیضاح وزیر صمت شدند. در همین زمینه علیرضا سلیمی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: رأی‌گیری جلسات استیضاح باید مخفی باشد و برای علنی شدن باید تعداد امضاهای متقاضیان به ۵۰ نفر برسد که هنوز نرسیده است. نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آئین‌نامه داخلی مجلس می‌گوید رأی استیضاح الزاماً مخفی است و برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌خواهند از ظرفیت ماده ۱۱۵ آئین‌نامه داخلی مجلس استفاده کنند که این استیضاح علنی باشد. برای این کار باید تعداد امضاهای این تقاضا افزایش یابد و دو سوم نمایندگان هم با آن موافقت کنند.

۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲  |  ساعت ۱۴:۲۸

در ادامه جلسه، مجلس وارد تنفس شد. در این زمینه، رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بحث ادامه دارد، اما از آنجایی که وقت نماز نزدیک است، تنفس اعلام می‌کنم و ادامه جلسه استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت رأس ساعت ۱۳ خواهد بود.

۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲  |  ساعت ۱۲:۳۶

همچنین سید جلیل میرمحمدی در مخالفت با استیضاح وزیر صمت از اینکه برخی نمایندگان آمارهای رسمی دولت در حوزه خودرو را زیر سوال بردند، انتقاد کرد و گفت: کدام شرع مقدس به ما اجازه داده است که دستاوردهای نظام را زیر سوال ببریم.اگر با فاطمی امین مشکلی دارید، عیبی ندارد اما با نظام که مشکل ندارید.

وی با بیان اینکه دشمن در رسانه های داخلی و خارجی فعال است تا عملکرد نظام را زیر سوال ببرد، خطاب به نمایندگان گفت: با این اقدامات مجلس را به عنوان یکی از ارکان نظام می زنید، دولت را زیر سوال می برید.

نماینده تفت و میبد اظهار داشت: در سالیان اخیر یکی از بی ثبات ترین وزارت خانه ها وزارت صمت بوده است ساده ترین اقدام عزل وزیر صمت است. وزیر می‌آید با چندین تاییدیه آمار می‌دهد بعد می‌گوییم وزیر دروغ می‌گوید،اگر با فاطمی‌امین مشکل دارید چرا نظام را زیر سوال می‌بریم؟ (بیشتر بخوانید)

۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲  |  ساعت ۱۲:۳۳

دقایقی پیش حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی برای دفاع از سید رضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت در مجلس شورای اسلامی حضور یافت.

 

سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور، گفت: امروز با توجه به دعوت صورت گرفته احساس کردم با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری برای وحدت و همراهی میان قوا، برخی به اشتباه برداشت کنند استیضاح و سوال از مسئول جلوه اختلاف تلقی شود. تلقی بنده این نیست که این اقدامات جلوه اختلاف است حتی از کسانی که احساس مسئولیت و طلب توضیح کردند و خواستند به دغدغه مردم و نمایندگان بپردازند، تقدیر می‌کنم.

رئیس جمهور با بیان اینکه طبیعتاً داوری با نمایندگان و وجدان‌های بیدار مردم است گفت: تلقی ما از این استیضاح تلقی اختلاف نیست بلکه تلقی احساس مسئولیت عزیزان است. در حوزه وزارت صنعت مدیران زیادی جابجا شدند در حالی که ثبات در مدیریت اهمیت دارد و می‌تواند به تولید کننده و بخش‌های صنعت و معدن پیام ثبات را منتقل کند.

رئیسی خاطرنشان کرد: با رأی خوبی که نمایندگان به وزیر دادند ایشان مشغول به کار شدند و پس از چهار ماه استیضاح مطرح شد و طبیعتاً بررسی عملکرد، در این مدت کامل نبود و بعد از آن مدت‌ها سر زبان بود که وزارت صمت مورد سوال است. زمانی که استیضاح مطرح شد مجدد رأی اعتماد به وزیر داده شده بود و اگر دفعه قبل ۲۰۰ نفر رأی دادند این بار ۱۸۰ نفر تصریح کردند وزیر به کار خود ادامه دهد. (بیشتر بخوانید)

۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲  |  ساعت ۱۱:۵۵

حجت الاسلام سیدمحمدرضا میرتاج الدینی نماینده مردم تبریز در مجلس در مخالفت با استیضاح وزیر صمت گفت: ما را چه شده است که با دولت انقلابی این گونه برخورد می کنیم مگر ما نمایندگان آقای رئیسی را برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری دعوت نکردیم ما در یک کشتی نشسته ایم و با هم پیش می رویم. موفقیت دولت، موفقیت مجلس است، دو قطبی ایجاد نکنید.

وی ادامه داد: هیچ یک از نمایندگان برای استیضاح خودرو نگرفته اند و وزیر خودرویی نداده است. (بیشتر بخوانید)

۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲  |  ساعت ۱۱:۴۶

صدیف بدری در جلسه علنی امروز (یکشنبه ۱۰ اردیبهشت) مجلس شورای اسلامی در موافقت با استیضاح وزیر صمت اظهار داشت: در استیضاح قبلی نمایندگان به وزیر صمت فرصت دادند اما وزیر بسیاری از فرصت‌ها را از دست داد.

وی بیان کرد: فاطمی امین نه تنها در حوزه‌های مختلف به ویژه حوزه خودرو و ارتقای کیفیت آن کاری نکرد بلکه با سوءمدیریت خود باعث تشدید مشکلات شد و وزارت صمت در ماه‌های اول امسال باعث رشد تورم شد.

نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی متذکر شد: آقای فاطمی امین! چرا در زمان بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ در هیأت نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام حاضر نشدید و از مصوبه مجلس درباره واردات خودروهای کارکرده دفاع نکردید و الان لایحه دو فوریتی برای این کار ارائه می‌دهید؟ (بیشتر بخوانید)

۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲  |  ساعت ۱۱:۳۷

احد آزادیخواه در جلسه علنی امروز (یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده متقاضیان استیضاح وزیر صمت اظهار داشت: با توجه به آمار، خودروسازان ۶۷ هزار دستگاه بیش از آنچه تولید کرده‌اند، فروخته‌اند.

وی ادامه داد: فاطمی امین فرد پاک دستی است اما توان مدیریتی او ضعیف است.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: امروز روز استیضاح فاطمی امین نیست بلکه شب اول قبر من نماینده مردم است. ما مدیون مردم و بدهکار مردم هستیم. (بیشتر بخوانید)

۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲  |  ساعت ۱۱:۳۷

سید رضا فاطمی امین وزیر صمت در جلسه بررسی طرح استیضاحش در دفاع از خود بیان کرد: امروز زمان همدلی و هم‌افزایی دولت مردمی و مجلس انقلابی است چرا که مساله امروز مساله کشور است. ما فرصت نداریم که درگیر حاشیه‌ها شویم ما اجازه نداریم که درگیر خودمان شویم. ما باید به دنبال جبران عقب‌ماندگی‌ها باشیم. باید به فکر معیشت مردم باشیم و این امر نیاز به همدلی و هم‌افزایی دارد.

وی در ادامه اظهار کرد: در روزهای اخیر یک اتهام کذب منتشر شد که مردم هم متضرر شدند، اتهامی که نه در شأن دولت مردمی بود و نه در شأن مجلس انقلابی است. صرفا کذب محض بود. در چند روز گذشته بنده هرجا رفتم احساس کردم نگاه سنگینی به بنده است شما هم همین طور بودید.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه خاطرنشان کرد: چرا باید با آبروی افراد اینگونه بازی شود. این آبروریزی‌ها ذخیره قبر و قیامت می‌شود. این اتهام ضربه به مجلس شورای اسلامی و دولت و اعتماد عمومی است. ملت ایران فاطمی امین به عنوان خادم شما آلوده به فساد نشده است. نمایندگان شما در مجلس آلوده به فساد نیستند.

فاطمی امین ادامه داد: بارها گفته‌ام و می‌گویم صنعت خودروی ایران بیمار است. اگر سال‌های گذشته واردات خودرو متوقف نمی‌شد و میزان تولید کم نمی‌شد الان با این موضوعات درگیر نبودیم. صنعت خودرو مبتنی بر مونتاژ و واردات است به همین دلیل با تحریم‌ها میزان تولید خودرو کاهش پیدا می‌کند.

۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲  |  ساعت ۱۱:۳۷

روح الله حضرت پور در جلسه علنی امروز یکشنبه (۱۰ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با استیضاح وزیر صمت اظهارداشت: ما امروز وزیر ضد محرومان را استیضاح می‌کنیم.

وی بیان کرد: آقای فاطمی امین! شما چرا رانتی به نمایندگان دادید؟ امروز باید اعلام کنید که کدامیک از نمایندگان از شما مطالبه‌ای داشتند؟

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: سوال دیگر ما آن است که چرا مافیای خودرو در این روزها تا این حد برای ماندن فاطمی امین به عنوان وزیر صنعت معدن و تجارت به آب و آتش می‌زنند؟ متأسفانه خرید جهیزیه و لوازم خانگی و همچنین داشتن خودرو برای جوانان تبدیل به رؤیا شده است. (بیشتر بخوانید)

۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲  |  ساعت ۱۱:۳۶

نماینده مردم ورزقان اظهار داشت: وزیر صمت بجای اینکه وزیر صنعت و معدن باشد،بیشتر مدیر دو کارخانه خودرو سازی در کشور است و نتوانسته است قیمت خودرو را مدیریت کند.

وی افزود: فاطمی امین توان مدیریت این وزراتخانه را ندارد و باید دولت مدیری را بگذارد تا بتواند این وزراتخانه را مدیریت کند و تورم در حوزه صنعت را مهار کند.

بدری: انتقاد از عدم دفاع فاطمی امین از مصوبه خودرویی مجلس در مجمع تشخیص مصلحت نظام

در ادامه صدیف بدری نماینده اردبیل در موافقت با استیضاح وزیر صمت از اینکه وزیر صمت در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره واردات خودروی کارکرده حاضر نشده و از مصوبه مجلس دفاع نکرده است، انتقاد کرد.

 

نظری نماینده موافق: امروز مجلس بین دفن خود و استیضاح وزیر یکی را انتخاب کند

در ادامه سید غنی نظری نماینده مردم خلخال در مجلس شورای اسلامی در موافقت با استیضاح وزیر صمت گفت: امروز مجلس بین دفن خود و استیضاح وزیر یکی را انتخاب کند.

وی ادامه داد: اگر یک وزیر استیضاح شود حساب کار دست بقیه وزرا می آید امروز باید برای دیدار با وزرا به دنبال آشنا باشیم. (بیشتر بخوانید)

۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲  |  ساعت ۱۱:۳۶

هاجر چنارانی در جلسه علنی امروز (یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت‌، اظهار داشت: ما در مجلس سوگند یاد کردیم نگهبان دستاوردهای انقلاب و مبانی جمهوری اسلامی ایران باشیم و در انجام وظایف خود در قبال مردم امانت و تقوا را رعایت کنیم.

وی بیان کرد: دیگر نمی‌توانیم در چشم مردم حوزه انتخابیه خود به دلیل گرانی‌ها نگاه کنیم. در جلسه قبلی استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت هشدار دادیم که فرصت آزمون و خطا باقی نمانده است. خدا را شاکرم که وامدار کسی نیستم و تاکیدم این است که فاطمی امین توان مدیریت این وزارتخانه را ندارد.

چنارانی ادامه داد: دیگر جای بحثی در خصوص مشکلات حوزه خودرو، احتکار و لابی در اعطای پروانه‌های بهره‌برداری معادن و گرانی‌های افسارگسیخته نمانده است. ما باید با تصمیم درست در مسیر تحقق شعار سال گام برداریم. امروز می‌گویند بازار خودرو به وزیر صمت ارتباطی ندارد، پس برای مهار این گرانی افسارگسیخته بازار خودرو که در این ۲۰ ماه رشد فزاینده‌ای داشته است، باید یقه چه کسی را گرفت؟ (بیشتر بخوانید)

۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲  |  ساعت ۱۱:۳۶

حجت الاسلام سیدناصر موسوی لارگانی در جلسه علنی امروز (یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با استیضاح سیدرضا فاطمی امین اظهارداشت: وزیر صمت افرادی بدون تخصص لازم را در این وزارتخانه منصوب کرده به گونه‌ای که یک کارشناس چینی را به عنوان معاون معدن وزارت صمت منصوب کرده است.

وی بیان کرد: من به جای فاطمی امین، از مردم عذرخواهی می‌کنم که زندگی عادی را برای مردم تبدیل به آرزو کرده است. قیمت مسکن به دلیل گرانی مصالح ساختمانی سر به فلک کشیده و باید گفت قیمت مصالح ساختمانی تا ۶۰ درصد در قیمت هر متر مربع مسکن اثر دارد و دیگر ساخت و ساز با این قیمت‌ها مقرون به صرفه نیست.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: متأسفانه وزارت صمت در زمینه خودرو آینده فروشی کرد به گونه‌ای که به مردم گفت پول‌های خود را بگذارید تا دو سال بعد صاحب خودرو شوید. فاطمی امین گفته بود سال ۱۴۰۲ همه صاحب خودرو خواهند شد اما وزیر پاسخ دهد چرا این حرف خود را فراموش کرده است؟ (بیشتر بخوانید)

۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲  |  ساعت ۱۱:۳۲

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: وزیر صمت به وعده کاهش قیمت خودرو و افزایش تولید و کیفیت خودرو عمل نکرده و قیمت خودرو به طور متوسط ۳۰۰ درصد افزایش یافته است.

وی متذکر شد: در پایان دولت روحانی گفته شد به صلاح نیست وزرا استیضاح شوند و اولین استیضاح دولت سیز دهم هم بعد از ۱۵ ماه اتفاق افتاد که نمایندگان مجدداً به فاطمی امین رأی اعتماد دادند.

نماینده مردم دماوند در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از عملکرد یک جانبه و بدون انصاف صدا و سیما در حمایت از فاطمی امین گلایه دارم و به زودی نطقی در این زمینه خواهم داشت که چرا رسانه ملی اینگونه عمل کرد.

۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲  |  ساعت ۰۹:۵۸

سید محسن دهنوی، عضو هیئت رئیسه مجلس در آغاز جلسه علنی مجلس شورای اسلامی با اشاره به روند بررسی تقاضای استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت، اظهار داشت: براساس بند یک ماده ۱۰۸ و ماده ۲۳۴ و ۲۳۵ آئین‌نامه داخلی مجلس حداکثر زمان استیضاح پنج ساعت است که سهم استیضاح‌کنندگان دو ساعت و سهم دفاع کنندگان سه ساعت است.

وی ادامه داد: در ابتدا در خدمت چند تن از نمایندگان خواهیم بود که به نمایندگی از استیضاح کنندگان در یک ساعت و نیم مطالب خود را ارائه خواهند کرد.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: سپس در صورت حضور رئیس جمهور، وی یک ساعت فرصت دارد تا از وزیر دفاع کند. در ادامه نیز در خدمت وزیر به مدت یک ساعت و نیم خواهیم بود. سپس دو نفر از نمایندگان استیضاح کنندگان به مدت نیم ساعت صحبت خواهند کرد و در انتها نیز وزیر برای دفاع ۳۰ دقیقه فرصت دارد.

۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲  |  ساعت ۰۹:۵۶

 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها