يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۲۵۰۶۵
زمان انتشار: ۱۱:۱۵     ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲
سازمان هواشناسی با صدور هشدار تشدید فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری‌های جوی طی امروز و فردا برای برخی استان‌ها از وزش باد شدید موقتی در سراسر کشور خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری 598، پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی نشان می‌دهد امروز در استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، سواحل دریای خزر، ارتفاعات و دامنه‌های جنوبی البرز در استان‌های زنجان، قزوین، البرز، تهران، سمنان،‌ خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی بارش باران همراه با رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی و در مناطق مساعد ریزش تگرگ پیش بینی شده است.

شدت بارش‌های امروز برای استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل و سواحل غربی دریای خزر است. فردا دوشنبه سامانه بارشی در مناطق ذکر شده فعالیت خواهد داشت و شدت بارش‌ها برای سواحل دریای خزر است. سه‌شنبه بارش‌ها در مازندران، گلستان و خراسان شمالی ادامه خواهد داشت و در مناطقی از شمال شرق، شمال غرب و ارتفاعات البرز بارش خفیف باران پیش‌بینی می‌شود.

چهارشنبه در بخش‌هایی از شرق کشور و سواحل غربی دریای خزر و پنجشنبه در سواحل دریای خزر ابرناکی و بارش خفیف و پراکنده روی می‌دهد. طی امروز و فردا در اکثر مناطق کشور به‌ویژه در مرکز،‌ جنوب و استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز وزش باد شدید روی می‌دهد که در مناطق مستعد باعث خیزش گردوخاک می‌شود.

اوایل وقت امروز نیمه غربی خلیج‌فارس و از بعدازظهر امروز تا چهارشنبه شرق خلیج‌فارس، تنگه هرمز و دریای عمان مواج خواهد بود. طی روزهای یکشنبه تا سه‌شنبه نیز دریای خزر مواج پیش‌بینی شده است.

توصیف سامانه اول: تشدید فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری‌های جوی

زمان پایان: دوشنبه ۱۴۰۲/۰۲/۲۵

نوع مخاطره: رگبار و رعد و برق، وزش باد شدید، در نقاط مستعد گردوخاک، در برخی نواحی تگرگ

منطقه اثر:

یکشنبه ۱۴۰۲/۰۲/۲۴: آذربایجان شرقی، نیمه شمالی آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان، مازندران.

دوشنبه ۱۴۰۲/۰۲/۲۵: نیمه شرقی آذربایجان شرقی، گیلان، مازندران، گلستان، شمال خراسان رضوی، اردبیل، خراسان شمالی.

اثر مخاطره: لغزندگی جاده‌ها، آب‌گرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌ها، صاعقه، رخداد تگرگ، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و اختلال در پروازها و در نواحی کوهستانی و مستعد احتمال سقوط سنگ.

توصیه: عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در سفرهای بین شهری، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آبروها، با توجه به احتمال رخداد تگرگ اتخاذ تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی.

توصیف سامانه دوم: افزایش نسبتا شدید گرادیان فشاری

زمان شروع: یکشنبه ۱۴۰۲/۰۲/۲۴

زمان پایان: یکشنبه ۱۴۰۲/۰۲/۲۴

نوع مخاطره: وزش باد شدید

منطقه اثر:

یکشنبه ۱۴۰۲/۰۲/۲۴: تهران، سمنان، اصفهان، خراسان شمالی، قم

اثر مخاطره: در مناطق مستعد خیزش گردوخاک، کاهش دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال.

توصیه: احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهن‌سال و عدم سم یا محلول پاشی باغات و مزارع، بویژه در بعدازظهر و استفاده از قیم برای نهال‌ها.

توصیف سامانه: نفوذ گرد و غبار و افزایش گرادیان فشاری

زمان شروع: یک‌شنبه ۱۴۰۲/۰۲/۲۴

زمان پایان: دوشنبه ۱۴۰۲/۰۲/۲۵

نوع مخاطره: نفوذ غبار و وزش باد شدیدو آلودگی هوا

منطقه اثر:

یکشنبه ۱۴۰۲/۰۲/۲۴: خوزستان، ایلام، کردستان، لرستان، کرمانشاه.

دوشنبه ۱۴۰۲/۰۲/۲۵: خوزستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، کردستان.

اثر مخاطره: در مناطق مستعد خیزش گردوخاک، کاهش دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال.

توصیه: احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهنسال و عدم سم یا محلول پاشی باغات و مزارع، بویژه در بعدازظهر و استفاده از قیم برای نهال‌ها.

توصیف سامانه: وزش باد شدید شمال غربی و افزایش ارتفاع امواج

زمان شروع: صبح یکشنبه ۱۴۰۲/۰۲/۲۴

زمان پایان: اواخر وقت دوشنبه ۱۴۰۲/۰۲/۲۵

نوع مخاطره: وزش باد شدید شمال غربی با حداکثر سرعت ۲۰ متر بر ثانیه و افزایش ارتفاع امواج بین ۱.۵ تا ۲.۵ متر

منطقه اثر: خلیج فارس و تنگه هرمز، مناطق ساحلی و دور از ساحل استانهای بوشهر و هرمزگان.

اثر مخاطره: غرق شدن شناگران و آسیب به شناورهای سبک ، تفریحی،اختلال در ورود و خروج شناورها به بندرگاه ، پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس ها و آسیب به تأسیسات دریایی.

توصیه: ممنوعیت در عملیات تفریحی ، بویژه غواصی و شنا ،ممنوعیت در سفرهای دریایی با شناور سبک ،اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیت های دریایی از جمله ورود و خروج کشتی به بنادر و احتیاط در صیادی بویژه در فراساحل.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها