يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۲۵۰۹۱
زمان انتشار: ۱۴:۰۹     ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲
در حالی که خودروهای چینی دیگنیتی و فیدلیتی با قیمت‌های نجومی بیش از ۲ میلیارد تومان عرضه می‌شود، همین خودروها در بازار چین به عنوان کشور تولیدکننده زیر ۶۰۰ میلیون تومان قیمت دارند.

به گزارش پایگاه خبری 598، به تازگی شورای رقابت به دلیل انحصاری تشخیص‌دادن بازار خودروهای مونتاژی به قیمت‌گذاری این خودروها ورود کرده است.

پس از ورود شورای رقابت، قیمت این خودروهای مونتاژی (با لحاظ قیمت دلار اسکناس مرکز مبادله در اردیبهشت امسال و نه دلار حواله) کاهش یافت و نشان داد این قیمت‌ها تاکنون از سوی مونتاژکارها بی‌محابا و بدون رعایت حقوق مصرف‌کننده افزایش یافته بود و برای مردم شفاف شد که مونتاژکاران در این مدت چه میزان گران‌فروشی در محصولاتشان داشته‌اند.

‌بهمن‌موتور در سال‌های گذشته تلاش کرده همواره در بازار خودروهای شاسی بلند حضور نسبتا پر رنگی داشته باشد. این شرکت تجربه مونتاژ خودروهایی نظیر میتسوبیشی پاجرو و مدل های مختلف پاژن را در کارنامه خود دارد و طی سال‌های اخیر هم با عرضه دو محصول جای پای خود را در بازار خودروهای شاسی بلند محکم کرده است.

مونتاژهای شاسی بلند این شرکت خودروسازی امروز شامل دو خودروی فیدلیتی و دیگنیتی است.

‌در بازار خودر مدل ۱۴۰۲ فیدلیتی با قیمتی حدود ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان و دیگنیتی هم با قیمت حدود ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان معامله می‌شود، اما نکته قابل تامل آنکه این دو خودرو که طراحی و تولید شرکت معروف دانگ‌فنگ چین هستند در بازار کشورهای همسایه با قیمتی به مراتب پایین‌تر از بازار داخل ایران به فروش می‌رسند.

البته با ورود شورای رقابت به نرخ‌گذاری مونتاژی‌ها مشخص شد که گروه بهمن در مورد این دو مدل خودرو (قیمت گروه بهمن) گران‌فروشی کرده است، چون نرخ مصوب شورای رقابت برای دیگنیتی پرایم ۸۴۳.۱۹۳.۶۲۸‌ تومان و برای‌ فیدیلیتی ۷۲۸.۶۵۹.۷۳۶‌ تومان اعلام شد.

قیمت دیگنیتی در چین، پاکستان و عراق

در کشور چین به عنوان طراح و تولیدکننده‌ دیگنیتی این خودرو بین ۱۴ هزار و ۴۷۰ دلار تا ۲۰ هزار و ۲۷۰ دلار بر اساس آپشن‌های نسبت شده به فروش می‌رسد. با توجه به آنکه خودروهای مونتاژی با تخصیص ارز حواله‌ای که امروز ۳۸ هزار و ۵۰۰ تومان بود، به خودروسازان، وارد بازار خودروی کشور می‌شوند، قیمت این خودرو در بازار چین، چیزی بین ۵۵۰ تا ۷۸۰ میلیون تومان است.

قیمت این خودرو در بازار پاکستان هم با نرخ ارز حواله‌ای حدود ۷۷۰ میلیون تومان برآورد می‌شود و در بازار عراق هم با قیمتی بیشتر از یک میلیارد تومان خرید و فروش می‌شود.

قیمت فیدلیتی در چین و مصر

خودروی فیدلیتی هم که در بازار بین‌المللی با نام جیتور ایکس ۷۰ شناخته می‌شود، با قیمت ۹۵ تا ۱۰۸ هزار رِنمینبی یا همان یوآن برابر با ۱۳ هزار و ۷۰۰ تا ۱۵ هزار و ۶۰۰ دلار در بازار چین به فروش می‌رسد که معادل ۵۲۳ میلیون تا ۶۰۰ میلیون تومان است.

همان طور که اعلام شد این دو خودرو اخیرا از سوی شورای رقابت به ترتیب ۸۴۳ میلیون تومان برای دیگنیتی و ۷۲۸ میلیون تومان برای فیدلیتی قیمت‌گذاری شده است.

قیمت فیدلیتی در بازار امارات بر اساس نرخ ارز حواله‌ای حدود ۸۶۰ میلیون تومان معادل ۷۹ هزار درهم عرضه می‌شود. در بازار عراق هم قیمت این خودرو چیزی حدود ۹۰۰ میلیون تومان است.

با احتساب مالیات ارزش افزوده هم قیمت هر دستگاه فیدلیتی در بازار عربستان ۸۵ هزار ریال به فروش می‌رسد که بر اساس نرخ ارز حواله‌ای ۹۰۰ میلیون تومان می‌شود.

در بازار خودروی مصر هم هر دستگاه فیدلیتی ۴۶۴ هزار پوند مصر برابر با ۱۵ هزار و ۱۰۰ دلار به فروش می‌رسد که معادل ۵۸۱ میلیون تومان است.

در بازار کویت نیز هر دستگاه از این نوع خودروی چینی ۵۶۵۰ دینار قیمت‌گذاری شده که معادل ۷۴۰ میلیون تومان است.

در بازار پاکستان هم قیمت هر دستگاه فیدلیتی ۶ میلیون و ۷۴۰ هزار روپیه به فروش می‌رسد که برابر با ۲۳ هزار و ۶۱۰ دلار و معادل ۹۰۰ میلیون تومان است.

لازم به ذکر است اگرچه در بازار داخل ایران قیمت فیدلیتی کمتر از دیگنیتی است، اما در برخی کشورهای منطقه مدل جدید خودروی دیگنیتی با عنوان جیتور پلاس به صورت فیس‌لیفت عرضه شده و قیمت آن افزایش یافته است.

منبع: فارس
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها