أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۵۲۵۸۴۷
زمان انتشار: ۰۹:۲۷     ۱۰ خرداد ۱۴۰۲
حجت الاسلام حسین شهامت دهسرخی:
استاد حوزه علمیه قم گفت: سیره امام رضا(ع) محورهای مهمی برای کارگشایی و عزت و سربلندی برای نسل امروز و امت اسلام و همه انسان هایی که از عقلانیت، فهم و فطرت الهی برخوردار هستند، دارد.

به گزارش پایگاه خبری 598، حجت الاسلام حسین شهامت دهسرخی اظهار داشت: در مساله جایگاه امامت و اتصال بشر به امام معصوم، رابطه با امام و جایگاه امام بیشترین مضامین را از حضرت رضا(ع)‌ به یادگار داریم. این موضوع در جامعه روایی ما نقل شده است و امام رضا(ع) امام معصوم را با مضامینی چون خورشید تابان، ماه جهان افروز، باران رحمت، ابر پر بارش، پدر خیرخواه و دلسوز و مادر مهربان تشبیه می کنند.

وی بیان کرد: وجود انسان کاملی که امام باشد بزرگ ترین ضرورت برای انسان های طالب فضیلت است چون امام واسطه پیوند انسان به خدا است و همیشه جامعه ای که رهبری لایق، شایسته، الهی، آسمانی و نورانی داشته است، آن جامعه سعادتمند شده و اگر جامعه ای از چنین رهبر و پیشوایی محروم بوده رو به ذلالت رفته است.

وی تاکید کرد: جوانان ما باید برای خود الگویی مشخص کنند که قله است و این الگو ائمه هستند و در عصر غیبت، الگوها فقهایی هستند که جا پای امام گذاشته اند.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که کرامت های اخلاقی که از امام رضا(ع) نقل شده فراوان است گفت: یکی از معضلات امروز بشر قدرنشناسی است و معتقدیم اگر روح کرامت و بزرگی در انسان وجود داشته باشد و این روحیه در مدارس، دانشگاه ها، حوزه های علمیه و صدا و سیما ترویج شود در نتیجه آحاد جامعه در قبال کسی که کار خوب انجام می دهد شکرگزاری می کنند.

شهامت دهسرخی افزود: فرزندان در خانواده ها باید نسبت به والدین شکرگزار باشند که روزهای سختی را برای رشد و نمو آنان سپری کرده اند.

وی ادامه داد: دانش آموز از معلم و در دانشگاه دانشجو از استاد خود و در سیاست دولت از ملت و ملت از دولت اگر خدمتی از هم گرفته اند باید قدردان زحمات همدیگر باشند.

استاد حوزه علمیه قم عنوان کرد: اگر روحیه قدردانی در جامعه نهادینه شود روحی از صفا و همدلی در آن ایجاد می کند؛ لذا روحیه شکرگزاری و تقدیر در جامعه در همه طبقات باید زنده شود. اگر خلاقیت و نوآوری علمی از کسانی شاهدیم و اگر در ورزش کسانی موفق هستند باید قدردان آن ها باشیم و آنها را تکریم کنیم و اگر این کار را نکنیم نه تنها نسبت به بنده خدا تکریم نکرده ایم بلکه نسبت به خدا نیز شکرگزار نیستیم.

وی با بیان این که باید یکی از روحیات جامعه، سخاوت و بخشندگی است گفت: راوی از امام رضا(ع) نقل می کند که حضرت فرمودند آدم با سخاوت و کریم نزدیک به خداست و روح خدایی پیدا کرده و امام تاکید می کنند که دست خدا همیشه برای عنایت گشوده است و آدم با سخاوت صفت خدایی پیدا کرده است.

شهامت دهسرخی افزود: امام فرمود آدم با سخاوت به دل های مردم نزدیک است و محبوب مردم قرار می گرد لذا در جامعه امروز اگر مشکل، سختی و گرفتاری وجود دارد باید کمک های مومنانه و دستگیری از ضعفا داشته باشیم؛ حال کسی با قلم، فردی با قدم یا پول و فردی با آبروی خودش سخاوت مندی را نشان می دهد.

وی با اشاره به این که انسان سخاوتمند و بخشنده، نزدیک به خدا و بهشت است افزود: اگر افراد متمول اقدام به ازدواج آسان برای افراد ضعیف جامعه کنند لذتش از سوار شدن بر ماشین چند میلیاردی بیشتر است و انسان با سخاوت روح بهشتی و آرامش پیدا می کند.

استاد حوزه علمیه قم بیان کرد: امام رضا(ع) فرمود آدم بخیل از بهشت، مردم و از خدا دور است و فرمود سخاوت درختی در بهشت است که شاخ و برگش در دنیا به دست انسان های سخاوت مند پر می شود لذا اگر کسی سخاوتمندی داشته باشد ریشه و تار و پود رحمت خدا بر وجود او است.

وی در پایان گفت: فرمایش های ائمه دستورالعمل همه مردم است و نسل جوان، تحصیل کرده و فرهیختگان باید ارزش ها را در جامعه مطرح و بیان کنند و به روح رضا برسند که به برکت امام رضا رضایت و خشنودی برای آن ها حاصل شود.

اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها