أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: فَـرَضَ اللّه‏ُ ... الصِّیـامَ اِبْتِلاءً لاِِخْلاصِ الْخَلْقِ؛ ... خداوند روزه را واجب کرد تا اخلاص خلق را بیازماید

      
کد خبر: ۵۲۵۸۶۴
زمان انتشار: ۱۱:۲۰     ۱۰ خرداد ۱۴۰۲
قبولی دولت در دیپلماسی
اکنون که دولت سیزدهم به ریاست سیدابراهیم رئیسی در آستانه پایان ۲‌سالگی و ورود به سال سوم است، باید گفت یکی از نقاط قوت این دولت، تغییر رویکرد سیاست خارجی ایران از غرب‌گرایی به گسترش تعامل و روابط با همسایگان و کشورهای همسو بوده است

به گزارش پایگاه خبری 598، اکنون که دولت سیزدهم به ریاست حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدابراهیم رئیسی در آستانه پایان ۲‌سالگی و ورود به سال سوم است، باید گفت یکی از نقاط قوت این دولت، تغییر رویکرد سیاست خارجی ایران از غرب‌گرایی به گسترش تعامل و روابط با همسایگان و کشورهای همسو بوده است و حداقل باید در حوزه سیاست خارجی، به دولت رئیسی نمره قبولی داد. چنانکه رهبر حکیم انقلاب نیز در دیدار هیثم بن طارق سلطان عمان که در روزهای اخیر انجام شد، به این موضوع اشاره کردند. حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در دیدار سلطان عمان که روز دوشنبه هفته جاری انجام شد، درباره اظهار خرسندی سلطان عمان از آغاز روابط مجدد ایران و عربستان گفتند: این موضوعات نتیجه سیاست خوب دولت جناب آقای رئیسی برای گسترش و تقویت روابط با همسایگان و کشورهای منطقه است.
 
دولت سیزدهم از سال 1400 با کنار گذاشتن دیپلماسی غرب‌محور که در زمان ریاست جمهوری حسن روحانی شاهدش بودیم، توسعه روابط با همسایگان و کشورهای دوست و هم‌پیمان را در دستور کار خود قرار داد. رئیس جمهور در راستای راهبردهای تحولگرایانه خود در این ۲۰ ماه، 12 سفر خارجی داشته که غالب این سفرها به کشورهای همسایه بوده است. در همین رابطه می‌توان به تعداد سفرهای رئیسی به کشورهای خارجی اشاره کرد. در طول 2 سال گذشته رئیس‌جمهور 12 سفر به مقصد کشورهای خارجی که اغلب از همسایگان بودند داشته است. همچنین در این مدت شاهد 14 سفر مسؤولان و مقامات عالی رتبه کشورهای خارجی به ایران بودیم که در آخرین مورد، هیثم بن طارق سلطان عمان در سفری ۲ روزه به تهران، ضمن دیدار با رهبر انقلاب اسلامی و مسؤولان جمهوری اسلامی، چند قرارداد و تفاهمنامه در حوزه‌های مختلف بویژه اقتصادی به امضا رساند. البته از این نکته نیز نباید غافل شد که در سفر رئیس‌جمهور به کشورهای خارجی نیز شاهد انعقاد قراردادهای مختلف و متعدد بین ایران و کشورهای دیگر بوده‌ایم.
 
حسن روحانی در حالی کلید پاستور را تحویل رئیسی داد که در طول ۸ سال ریاست جمهوری، با تعطیل کردن ظرفیت‌های دیپلماسی منطقه و روابط با همسایگان، سیاست خارجی ایران را به برجام و تعامل با غرب گره زد اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم شاهد تغییر محسوس رویکرد در سیاست خارجی ایران بودیم. گسترش ارتباط و همکاری با همسایگان و استفاده از ظرفیت‌های همکاری با کشورهای خارج از بلوک غرب که در دولت 8 ساله روحانی به حاشیه رفته بود، از جمله اقدامات رئیسی در طول ۲ سال گذشته بوده است. سفر رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به چین که پس از 20 سال انجام شد، سفر به روسیه، اندونزی و قطر و البته عضویت ایران در سازمان همکاری‌ شانگهای از جمله نقاط مثبت و قابل توجه کارنامه ۲ ساله رئیسی در حوزه دیپلماسی و سیاست خارجی بوده است. همچنین باید به این لیست، آزادی و بازگشت اسدالله اسدی دیپلمات کشورمان را که از سال 97 به مدت 5 سال در بازداشت غیرقانونی دولت بلژیک بود نیز اضافه کرد.
 
آنچه مشخص است با توجه به عملکرد ۲ ساله دولت سیزدهم در حوزه دیپلماسی باید گفت رئیسی با شعار محوری سیاست خارجی متوازن، فعال، پویا و هوشمند بخوبی توانسته است سیاست خارجی غرب‌محور ایران در زمان روحانی را به یک دیپلماسی فعال تبدیل کند و به جای تلاش برای ارتباط‌گیری و تعامل با غرب، استفاده از ظرفیت‌های مغفول همسایگان و کشورهای همسو در دنیا را دنبال کند. 
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها