أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۵۲۵۸۹۳
زمان انتشار: ۱۲:۲۷     ۱۰ خرداد ۱۴۰۲
استاد دانشگاه و تحلیلگر اردنی به موضع‌گیری درباره احیای روابط میان ایران و مصر پرداخت و آن را حامل پیامی برای غرب دانست.

به گزارش پایگاه خبری 598، به نقل از تسنیم، «جمال الشلبی» استاد دانشگاه و تحلیلگر اردنی با اشاره به آینده روابط مصر و ایران گفت: روابط مصر با ایران متأثر از روابط قاهره با واشنگتن است که همواره حمایت گسترده از سطح سیاسی، نظامی، دیپلماتیک و اقتصادی از آن داشته است.

وی افزود که همچنین این رابطه مرتبط با کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس است که از زمان روی کار آمدن «عبدالفتاح السیسی» در مصر، رو به رشد بوده است.

الشلبی به العربی الجدید گفت: در سایه تحولات در سیاست‌های آمریکا و رسیدن «جو بایدن» به قدرت در آمریکا و تنش در روابط با مصر و لو به شکل نهفته و ضمنی و در سایه توافق میان ایران و عربستان، جایی برای قطع روابط کنونی دو کشور ایران و مصر نیست.

وی افزود: سفر «هیثم بن طارق» به مصر و موافقت مستقیم و علنی و سریع، گواهی بر این است که قاهره متوجه شده که باید به سمت تهران متمایل شود و این وضعیت درباره ایران هم صادق است که اهمیت از سرگیری روابط با مصر را درک کرده است.

الشلبی تأکید کرد: روابط میان دو کشور بزرگ مانند مصر و ایران پیامی به غرب است که جهان عرب و اسلام اهمیت پشت سر گذاشتن گذشته را درک کرده و صفحه جدیدی گشوده شده و نگاهی به آینده در همه زمینه‌ها به ویژه زمینه اقتصادی وجود دارد.

«محمد نشطاوی» استاد روابط بین‌الملل هم گفت: هر آنکه روند تحولات را دنبال می‌کند متوجه نزدیکی ایران و مصر می‌شود. مذاکرات دوجانبه وجود دارد و این شاید با اشاره از سوی عربستان پس از عادی‌سازی روابطش با ایران با میانجیگری چین باشد.

وی افزود: هنگامی که اظهارات در سطح رهبر ایران را شاهد هستیم مفهومش این است که موضوع بسیار جدی است و تمایل به از سرگیری روابط میان دو کشور وجود دارد.

نشطاوی روابط میان مصر و ایران و ازسرگیری روابط تهران با ریاض را به نفع ایران در راستای کشمکش ایران با غرب قلمداد کرد.

«مرت مبروک» مدیر برنامه مصر در مرکز مطالعات خاورمیانه هم به العربی الجدید گفت: مصر مشکل بزرگی با ایران ندارد، اما متحدانش با ایران مشکلات شدید دارند. وی به ترس قاهره از واکنش اقتصادی آمریکا و گام همراه با احتیاط مصر هم اشاره کرده است.

یادآور می‌شود که «هیثم بن طارق آل‌سعید» سلطان عمان یک هفته پس از سفر خود به قاهره، روز یکشنبه وارد تهران شد که همین امر گمانه‌زنی‌ها را در خصوص تلاش عمان برای ایفای نقش میانجی در همگرایی ایران و مصر افزایش داد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح روز دوشنبه این هفته در دیدار سلطان عمان و هیئت همراه، روابط ایران و عمان را روابطی دیرینه و ریشه‌دار دانسته تأکید کردند: ما معتقدیم گسترش روابط دو کشور در همه زمینه‌ها، به‌نفع هر دو طرف است.

رهبر انقلاب اسلامی همچنین با اشاره به اظهارات سلطان عمان مبنی بر تمایل مصر برای از سرگیری روابط با جمهوری اسلامی ایران، تأکید کردند: ما از این موضع استقبال می‌کنیم و مشکلی در این زمینه نداریم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها