کد خبر: ۵۲۶۰۵
زمان انتشار: ۱۴:۰۲     ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۱
سال 90 بود؛ تشییع جنازه تعدادی از شهدای گمنام به سمت معراج شهدای تهران. حوالی پل حافظ و در لابه لای جمعیت، یک مرد بدون هیچ دلیلی توجهم را به خودش جلب می کند. یک پیراهن مشکی پوشیده است و یک شلوار خاکی بسیجی. بر روی یکی از دست های مرد هم زخمی کهنه خودنمایی می کند. حافظه ام را مرور می کنم و او را به خاطر می آورم. در یک فیلم مستند با او هم مصاحبه کرده بودند. او سردار محمداسماعیل کوثری، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بود.
مشرق، محمداسماعیل کوثری یا همان سردار حاج محمد کوثری متولد سال 34 است. در محله سرآسیاب دولاب در تهران.

با وقوع انقلاب اسلامی، محمداسماعیل نیز همانند بسیاری از جوانان پرورش یافته در دامان خانواده های مذهبی و حامی انقلاب، در متن حادثه قرار می گیرد.

متن حادثه ای که شروع آن برای کوثری از سپاه پاسداران تازه متولد شده آغاز می شود و این محمد کوثری است که پس از گذشت اندک مدتی از حضورش در سپاه وارد خوانشی از مقدمه 8 سال دفاع مقدس یعنی غائله کردستان می شود.

بر اساس اسناد موجود، محمد کوثری نیز یکی از پاسدارانی بوده است که حماسه شهر پاوه و شکسته شدن حصر این شهر به دست وی رقم خورده است.

در واقع محمد کوثری که در زمان وقوع حماسه پاوه در حدود 25 سال، کمتر یا بیشتر داشته و به نسبت سایر پاسداران و بسیجیان آن روزها در کبر سن بوده یکی از چند چهره مبرّز سپاه پاسداران است که مدیریت و فرماندهی شهید دکتر مصطفی چمران را از نزدیک درک کرده و در رکاب او نیز جنگیده است.


و جنگ 8 ساله با حمله گسترده تر رژیم بعثی به مرزهای کشورمان آغاز می شود. جنگی که البته تا آخر محمد کوثری را همدم خود نگه می دارد و برای این بسیجی تهرانی سابقه حضور 84 ماهه در جبهه را رقم می زند. 84 ماهی که اگر زمان های مجروحیت و بیماری و مرخصی های چند روزه کوثری به آن افزوده شود، عدد 7 سال را نمایان می کند.

کوثری پس از جنگ

کوثری از فرماندهان سپاه در دوران دفاع مقدس و حتی پس از جنگ تحمیلی به شمار می رود و تصدی معاونت عملیات سپاه 11 قدر، جانشین محور عملیاتی سومار، فرماندهی لشکر 27 محمد رسول الله در دوران جنگ و پس از آن تا سال 78 از جمله سوابق فرماندهی او در سپاه پاسداران است.

او در سال 78، یکی از سردارانی بود که در کنار چهره هایی همچون محمدباقر قالیباف، قاسم سلیمانی و عزیز جعفری نامه ای سرگشاده به سیدمحمد خاتمی رئیس جمهور اصلاح طلب وقت نوشتند و تأکید کردند که کاسه صبرشان از وقایع فتنه سال 78 به سر آمده است.

سردار کوثری پس از سالها حضور خود در سمت فرماندهی لشکر محمد رسول الله به قرارگاه ثارالله می رود و جانشین این قرارگاه می شود و البته پس از مدتی نیز در سمت معاونت امنیت ستاد کل نیروهای مسلح قرار می گیرد.


سال 1386 سال پایانی خدمت رسمی محمد کوثری در سپاه است

او که حالا بازنشسته سپاه شده است همزمان با آغاز زمزمه ها برای تشکیل مجلس هشتم در اسفند همان سال، یعنی سال 86، وارد مارتن این رقابت ها می شود.

تازه واردی که در لیست اصولگرایان قرار گرفت

ماراتنی که البته کوثری در آن در قامت اصولگرایی وارد میدان می شود و نام او نیز در لیست انتخاباتی جبهه متحد قرار می گیرد.

انتخابات مجلس هشتم در سال 86 در مرحله اول، 19 تن را به مجلس فرستاد که کوثری نیز یکی از آنها بود.

و چهره نام آشنای بسیجیان و رزمندگان تهرانی با اخذ حدود 500 هزار رأی، فعالیت سیاسی خود را در سال 87 و همزمان با آغاز به کار رسمی مجلس هشتم شورای اسلامی در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی آغاز کرد.

اصولگرایی اصولی

سردار کوثری اما بر خلاف تصور و سابقه ای که رسانه ها از عملکرد برخی چهره های نظامی مجلس در ذهن داشتند؛ در میدان عمل و سیاست یک چهره رسانه ای کار کشته نشان داد.

چهره ای که در تمام طول فعالیت مجلس هشتم، خط موبایل و وقت های خالی دفتر کارش عموماً با یک مسئله پر شده بود و آن رسانه ها و خبرنگاران بودند.

البته این تمام ماجرا نبود

موضع گیری های صریح کوثری در مقابل زیاده خواهی های برخی کشورها علیه ما و البته کیاست او در مواجهه با جریانات منحرف و کم کاری ها و اهمال هایی که بعضا در طول سال های گذشته صورت گرفت طمع اهالی رسانه را برای تعامل با او بیشتر می کرد.

او در همان روزهای اوان نمایندگی اش در همایش نخبگان علمی بسیج در تهران اینطور گفته بود که "ما روزي در جبهه هاي جنگ در مقابل دشمني كه تنها از بين بردن ما را مي خواست سلاح به دست مي گرفتيم اما امروز بايد به دست ما سلاح قلم همراه با معرفت باشد."

مصاحبه های کوثری در روزهای اول حضورش در مجلس عمدتا به مقولاتی پیرامونی دفاع مقدس و سوالات نسل جوان از جنگ می گذشت. مصاحبه هایی که البته تغییر ریل خود به سمت سیاست و دیپلماسی را به مرور بیشتر نشان میدادند.

این سردار محمداسماعیل کوثری، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس بود که در سال 87 و در هنگامه ای که صهیونیست ها به بهانه حمله به تأسیسات هسته ای جمهوری اسلامی ایران ایجاد کرده بودند طی مصاحبه ای تأکید کرد که "حمله به تأسیسات هسته ای جمهوری اسلامی ایران آغاز یک جنگ بزرگ خواهد بود."


در گیرودار فتنه

فتنه سال 88 در میان برکات دشواری که برای ما به همراه آورد یک خاصیت بزرگ نیز داشت و آن جدایی سره از ناسره در میان خواص کشور و عملکرد آنها در قبال فتنه بود.

محمد کوثری یکی از سیاسیونی بود که در شناخت فتنه و مقابله صریح و شجاعانه با آن نمره قابل قبولی گرفت.

او که در بحبوحه فتنه به دلیل موضع گیریهایش با حملاتی نیز مواجه شده بود و از جمله فرزند شهید همت او را متهم کرده بود که به خانواده شهید همت کم توجهی کرده است؛ اما از صحنه پا پس نکشید.

کوثری حتی در مواجهه با فرمانده سابق خود یعنی هاشمی رفسنجانی نیز قرار گرفت. او در هفته های نخست پس از انتخابات سال 88 روایتی را از دیدارش با هاشمی در جمع مسئولان هیئت های رزمندگان اسلام بیان کرد و طی آن از این گفت که هاشمی نسبت به صحبت های او پرخاش کرده است.

کوثری به اعضای جلسه گفته بود که هاشمی خواهان ابطال انتخابات بوده است و من هم در بخشی از صحبت هایم به ایشان گفته ام که مقام معظم رهبری باید فصل الخطاب باشند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی همچنین به حضار گفته بود: "انقلاب اسلامی ایران در طول سال‌ها با اتفاقات مهمی مانند مسئله منتظری و موضوع سیدمهدی هاشمی مواجه بود اما حوادث اخیر با توجه به گستردگی و شرایط ویژه آن یک حادثه خطرناک است که هوشیاری بیشتری را می‌طلبد."

کوثری تقابل خود با جریان فتنه و کم کم با جریان انحرافی را شدت بخشید.

او در یکی از صحبت هایش تأکید کرده بود که م.م از سران فتنه، قصد براندازی نظام را داشته است و به یکی از مشاوران رئیس جمهور نیز که بیان کرده بود رزمندگان در دوران جنگ با تأثیرپذیری از فلیلم های وسترن جنگیده اند؛ به کنایه اینطور گفته بود که "او بزرگترین اشتباه را مرتکب شده و باید اظهاراتش را تصحیح کند."

کوثری البته همانقدر که مورد توجه رسانه ها بود مورد توجه گروه های سیاسی نیز قرار داشت. چه اینکه قرار گرفتن نام او در لیست جبهه متحد اصولگرایان در انتخابات مجلس هشتم و البته بعد از آن در انتخابات مجلس نهم بیانگر همین مسئله بود.

حتی جبهه اصولگرایان اصلاح طلب نیز پس از روی کارآمدن دولت دهم، از محمد کوثری بعنوان یکی از گزینه های پیشنهادی خود برای تصدی وزارت دفاع نام برده بودند.

کو برادرهای من...

کوثری در گیرودار علاقه رسانه ها به مقولات سیاسی اما از توجه و صحبت کردن راجع به دفاع مقدس هرگز غافل نمی شد.

او در سال 89 در مصاحبه ای تأکید کرد که سیاسیون کشور در سال های پایانی جنگ خواهان معامله بوده اند.

حاج محمد کوثری در همان مصاحبه نیز کنایه ای به دریادار شمخانی زد و با اشاره به صحبت او که در مقطعی گفته بود بنی صدر خیانت نکرد بلکه غفلت کرد گفته بود: "من مي‌گويم خيانت كرده و اتفاقاً دلايل محكمي هم داريم."

فرمانده سابق لشکر 27 محمد رسول الله در همین گفتگو و درباره موسوی نیز گفته بود که رزمندگان در طول دوران دفاع مقدس و راجع به مسائل جنگ حتی 5 ساعت هم با او تعامل مستقیم نداشته اند.

کوثری در کنار تمام صحبت هایش پیرامون فتنه، جریان انحرافی و البته تهدیدات خارجی؛ هر از گاهی انتقاداتی را از هاشمی رفسنجانی نیز مطرح می کند.

او در گفتگویی با یک سایت خبری به این مسئله اشاره کرده بود که ناراحتی ما از هاشمی به دلیل حاکم شدن تکنوکرات ها بوده است.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس که بر اساس مصاحبه یکی از فرزندانش حاضر نیست برای پسرش ماشین بخرد و هم اکنون هم در یکی از شهرک های سپاه سکونت دارد، به گواه آنچه که از مصاحبه های او به دست می آید هیچگاه از تِمِ غالب جبهه و جنگ غفلت نورزیده و علیرغم اینکه در زمینه مبارزه با فتنه و فساد و انحراف و برخی تهدیدات خارجی می توان همواره مواضع او را جویا شد اما این وجه غالب هیچگاه در صحبت های او گم نشده است.


جنگ با جریان انحرافی

محمد کوثری که رئیس فراکسیون ایثارگران مجلس شورای اسلامی نیز هست، قبل از انتخابات مجلس نهم در یک سخنرانی در شهر مشهد درباره جریان انحرافی از این گفته بود که "این جریان با تفکر انحرافی می خواهد حداقل 100 تا 150 نماینده را وارد مجلس کند و به اصطلاح خود می گویند ما نمایندگانی می خواهیم بفرستیم که مستقیم با امام زمان رابطه داشته باشند."

وی در همین سخنرانی درباره مشایی و اطرافیانش نیز گفته بود: "آقای امیری فر نامی که از چهره های وابسته به آقای مشایی است، می گوید ما از اصولگرایی گذشته ایم در حالیکه همین اخیراً حضرت آقا اصولگرایی را برخواسته از متن نظام دانستند و بر آن تأکید کردند."

سردار کوثری در ماجرای انتصاب یک فرد حاشیه دار در وزارت خارجه نیز که قرار بود به استیضاح وزیر خارجه منجر شود تأکید کرده بود که "این فرد در درجه اول باید پاسخگوی اعمال نادرست گذشته خود باشد و قوه قضائیه نیز باید به این موضوع رسیدگی کند."

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی که قرار است مرکز اسناد انقلاب اسلامی نیز ساعت ها خاطرات ضبط شده او را در قالب یک کتاب منتشر کند همچنان همان مرد روزهای اول حضورش در مجلس هشتم است و بی هیچ تغییری در موضع و عملکرد و خط سیر فکری به کارهای روزمره اش می پردازد.

او اخیرا در گفتگو با یک خبرگزاری درباره زبان گشایی های دیپلماتیک اماراتی ها گفته بود: "ادعای امارات درباره جزیره ابوموسی حرفهای دیکته شده از سوی آمریکا و انگلیس به آنهاست که اگر غربی ها بازهم به دخالت در محدوده حاکمیتی ایران بپردازند پاسخ قاطعی به آنها می دهیم."

حاج محمد کوثری حالا در راه مجلس نهم قرار گرفته است و بعنوان یکی از کاندیداهای مطرح جبهه متحد اصولگرایان، در مرحله دوم انتخابات حضور یافته است.

اینکه او برای حضور در مجلس نهم چه تفکراتی دارد و چه عملکردی از خود بروز خواهد داد را آینده مشخص خواهد کرد.

با شناختی که از رفتار مردم در انتخابات وجود دارد، حضور سردار کوثری در انتخابات مجلس نهم، از احتمال بالایی برخوردار خواهد بود.

حضوری که البته متضمّن این انتظار خواهد بود که نایب رئیس فعلی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، همان حاج محمد شناخته شده ای برای بسیجی ها و مردم باقی بماند که در مواجهه با فتنه ها و تهدیدها، به صورتی صریح پا به عرصه می گذارد و از انقلاب اسلامی ما دفاع می کند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها