کد خبر: ۵۲۶۶۳۹
زمان انتشار: ۱۲:۱۳     ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
پس از واژگونی قایق مهاجران در سواحل جنوبی یونان، دست کم 79 نفر جان خود را از دست دادند و تعداد زیاد دیگری هنوز ناپدید هستند.

به گزارش پایگاه خبری 598، به نقل از فارس، در یکی از بدترین فجایع سال جاری میلادی، یک قایق ماهیگیری حامل صدها پناهجویانی که قصد داشتند به اروپا سفر کنند، روز گذشته (چهارشنبه) در ساحل جنوبی یونان واژگون شد و دست‌کم ۷۹ تن از مسافران آن جان خود را از دست دادند و ۱۰۴ نفر نجات پیدا کردند و هنوز تعداد زیادی ناپدید هستند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در این خصوص گزارش کرد،  گارد ساحلی، کشتی‌ها و هواپیماهای تجاری و نیروی دریایی عازم محل حادثه شدند و در تمام طول دیشب عملیات جستجو و نجات بازماندگان احتمالی این حادثه را ادامه دادند. هنوز تعداد مسافران این قایق نامشخص است و معلوم نیست که چه تعداد از پناهجویان ناپدید شده‌اند اما گزارش‌های اولیه حاکی از آن است که صدها نفر سوار بر این قایق بوده که خارج از ظرفیت مسافر سوار کرده بود.

گارد ساحلی یونان یک تصویر هوایی از قایق غرق شده را منتشر کرده است که نشان می‌دهد جمعیت زیادی از افراد تمامی فضای عرشه قایق را پر کرده‌اند.

«یوانیس سارماس» نخست‌‍وزیر موقت یونان در پی وقوع این حادثه به مدت سه روز اعلام عزای عمومی کرد و گفت: «فکر ما با قربانیان قاچاقچیان بی‌رحمی است که از غم بشریت سوء استفاده می‌کنند».

از طرف دیگر، «نیکوس آلکسیوس» سخنگوی گارد ساحلی یونان به شبکه تلویزیونی «ای آر تی» گفت که برآورد تعداد دقیق مسافران غیرممکن است. وی گفته است که به نظر می‌رسد قایق ۲۵ تا ۳۰ متری پس از آن غرق شده است که مسافران به طور ناگهانی از یک سمت قایق به سمت دیگر حرکت کرده‌اند.

وی در این خصوص توضیح داد: «عرشه بیرونی پر از افراد بود و ما تصور می‌کنیم که فضای داخلی کشتی نیز از افراد پر شده بوده است و به نظر می‌رسد جابجایی بین افرادی که در این کشتی سوار بودند، صورت گرفته است و واژگونی رخ داده است».

طبق بیانیه گارد ساحلی یونان، تلاش‌های کشتی‌های آن‌ها و همچنین کشتی‌های تجاری برای کمک به این قایق چندین بار با مخالفت مواجه شد زیرا افرادی که سوار بر این قایق بودند، اصرار داشتند که می‌خواهند به سفر خود ادامه دهند و به ایتالیا بروند.

مقام‌های گارد ساحلی می‌گویند که موتورهای این قایق ماهیگیری حدود ساعت ۰۱:۴۰ بامداد چهارشنبه به وقت محلی دچار مشکل شد و از کار افتاد و کمتر از یک ساعت بعد، قایق مذکور قبل از واژگونی شروع به کج شدن از یک سمت به سمت دیگر شد و ۱۰ الی ۱۵ دقیقه بعد کشتی غرق شد.

«یوانیسیس زافیروپولوس» معاون شهردار شهر بندری جنوبی «کالاماتا» که بازماندگان این حادثه به آن‌جا منتقل شده‌اند، می‌گوید اطلاعاتی که به دست آورده حاکی از آن است که «بیش از ۵۰۰ نفر» سوار بر قایق مذکور بوده‌اند.

مقام‌های یونانی می‌گویند که پس از غرق شدن قایق، ۱۰۴ نفر در آب‌های بین‌المللی در حدود ۷۵ کیلومتری از جنوب غربی شبه‌جزیره «پلوپونز» واقع در جنوب یونان نجات پیدا کردند. این نقطه نزدیک به عمیق‌ترین بخش دریای مدیرتانه است و عمق تا پنج هزار و ۲۰۰ متری ممکن است هرگونه تلاش برای تعیین محل کردن قایق غرق شده را دشوار کند.

طبق این گزارش، ۲۵ نفر از بازماندگان در بازه سنی ۱۶ تا ۴۹ سال با مشکل هیپوترمی (سرمازدگی) یا تب در بیمارستانهای محلی بستری شدند. در بندر کالاماتا، حدود ۷۰ تن از بازماندگان بسیار خسته در کیسه خواب‌ها و چادرهایی به سرمی‌برند که امدادگران در آنجا برپا کرده‌‌اند.

گارد ساحلی یونان اعلام کرده است که تاکنون ۷۹ جسد را پیدا کرده‌اند و بازماندگان شامل ۳۰ نفر از مصر، ۱۰ نفر از پاکستان، ۳۵ نفر از سوریه و دو نفر از فلسطین می‌شوند. قایق غرق شده قصد عزیمت به سمت ایتالیا را داشته است و ظاهراً از «طبرق» در شرق لیبی سفر ناکام خود را آغاز کرده بود.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که مسیر آفریقای شمالی به سمت ایتالیا از طریق مرکز مدیترانه همچنان یکی از مرگبارترین مسیرها در جهان است و طبق گفته سازمان پناهجویان سازمان ملل (IOM)، از سال ۲۰۱۴ تاکنون، بیش از ۲۱ هزار نفر از پناهجویان در این مسیر جان خود را از دست دادند و ناپدید شدند.

در ماه فوریه، در پی غرق شدن یک قایق چوبی از ترکیه در ساحل کوترو در جنوب ایتالیا، ۹۴ پناهجو جان خود را از دست دادند و این یکی از بدترین حوادث مربوط به واژگونی قایق در مدیترانه از آغاز سال جاری میلادی محسوب می‌شود.

آسوشیتدپرس گزارش کرده است که مرگبارترین حادثه واژگونی قایق در مدیترانه که در حافظه‌ها برجای مانده است، مربوط به ۱۸ آوریل ۲۰۱۵ می‌شود که یک قایق ماهیگیری با جمعیتی خارج از ظرفیت در سواحل لیبی به یک کشتی باری که سعی در نجات مسافران داشت، برخورد کرد و تنها ۲۸ نفر زنده ماندند. کارشناسان پزشکی قانونی به این نتیجه رسیدند که در ابتدا یکهز ار و ۱۰۰ نفر سوار بر قایق مذکور بودند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها