کد خبر: ۵۲۷۰۹۳
زمان انتشار: ۰۸:۴۴     ۰۴ تير ۱۴۰۲
پازل چند وجهی اصلاح طلبان؛
نقش ظریف را باید یک نقش دو و یا چند وجهی دید. یک وجه آن فعال کردن غرب گرایان و اصلاح طلبان است تا با امید به حافظه کوتاه مدت ملت دو باره با تکیه بر شخصیت سیاسی به زعم استحاله طلبان موجه ظریف به قدرت بازگردند و اگر ادعا کنیم که شاید در لیست های انتخاباتی آینده ظریف می تواند سرلیست و هماهنگ کننده جریان روحانی- لاریجانی باشد پربیراه نباشد.

سرویس سیاسی پایگاه خبری 598، رضا احمد زاده: یادمان نمی رود در سالهای نه چندان دور، که اصلاح طلبان و اعتدالیون با تمام قوای رسانه ای و فضاهای مختلف سیاسی اجتماعی که در اختیار داشتند خود را به دروغ فاتحان و ناجیان ملت ایران و پیشکسوتان تعامل زبانی و عملی با غرب به خوردمان دادند و چنان این فضا را غبار آلود کردند که خواسته بحق نمایندگان وقت مجلس و منتقدان برجام برای مطلع شدن از مفاد اصلی مذاکرات ابتر باقی ماند و با محرمانه خواندن برجام حتی نمایندگان هم محروم! از رویت روی برجام شدند:

1- مدیریت های فشل اقتصادی – اجتماعی دولت وقت نیازمند یک پوشش سیاسی خارجی بود که چه مستمسکی بهتر از برجام و شعارهای عوام فریبانه تعامل با دنیا. لذا ایشان 8 سال با این بهانه بر اریکه قدرت تکیه زدند و چرب و شیرین قدرت چنان به مراقشان خوش آمد که با محرمانه سازی مذاکرات و نشان دادن مدینه فاضله متوهمانه ای که ماهیت آنرا فقط خودشان می دانستند استمرار آِینده سیاسی خود را نیز ادامه همین روند دیدند.در نتیجه برجام همچنان برای ایشان زنده است.

2- نقش ظریف را باید یک نقش دو و یا چند وجهی دید. یک وجه آن فعال کردن غرب گرایان و اصلاح طلبان است تا با امید به حافظه کوتاه مدت ملت دو باره با تکیه بر شخصیت سیاسی به زعم استحاله طلبان موجه ظریف به قدرت بازگردند و اگر ادعا کنیم که شاید در لیست های انتخاباتی آینده ظریف می تواند سرلیست و هماهنگ کننده جریان روحانی- لاریجانی باشد پربیراه نباشد.

واما وجه دوم حضور ظریف را باید جلوگیری از یک سونامی مردمی دانست که محاکمه ملی بانیان برجام و وضعیت موجود را که بدلیل تعهدات یک طرفه برجامی به تحریم های بیشتر انجامید را بعنوان یک خواسته ملی مردم مطرح می کند لذا اگر ظریف هم ناجی و هم قربانی باشد دور از انتظار نیست.

3- واژه هایی مانند: حرکت های جاه طلبانه/ سازشکار/ خائن/ ترکمنچای و.... که در سخنان ظریف و دیگر اصلاح طلبان اینروزها شنیده می شود همه سناریوهایی است که برای اجرای همان وجوه حضور شخصیت سیاسی ظریف و زنده نگهداشتن برجام و شعارهای دوران اعتدال نوشته شده و به مروز روی صحنه سیاسی غرب گرایان و اصلاح طلبان برای بازگشت به قدرت ایقای نقش خواهد شد.

اما این موضوعات تنها یک جنبه از استراتژِی چند وجهی اصلاح طلبان عموما و ظریف خصوصا برای آن آماده شده اند می باشد. نگاهی به سخنان این روزهای غرب گرایان حکایت از این دارد که پازل برجام – ظریف بدون تلاش عناصر داخلی برای تخریب تلاش های دولت سیردهم و مالخود کردن دستاوردهای دولت سیزدهم امکان نخواهد داشت. لذا مواضع افرادی مانند: رسول منتجب نیا،مسعود نیلی، حسن روحانی، صادق زیبا کلام و دیگرانی که در روزها و ماههای آینده به مرور ظاهر خواهند شد استراتژی ایام انتخاباتی را در داخل و خارج از کشور تشدید خواهند کرد.

اما باید به یک نکته مهم تجوه کرد هیچوقت ظریف را تنها نبینید، او تنها مهره ای است از پازل غرب گرایان که به وقت خود نقشش را ایفا می کند. در نتیجه این پازل بازیگران زیادی دارد که سنایوی نقششان به نزدیک شدن به انتخابات پررنگ تر خواهد شد. 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها