کد خبر: ۵۲۷۳۳۴
زمان انتشار: ۱۳:۳۷     ۱۰ تير ۱۴۰۲
در همایش روز ملی صنعت و معدن؛
رئیس‌جمهور با بیان اینکه ارزیابی همه شاخص‌ها نشان دهنده آغاز حرکت خوب کشور به سوی رشد تولید و رشد اقتصادی است، همگان را به تلاش و همکاری برای تقویت حوزه تولید فراخواند و گفت: چراغ هر واحدی تولیدی خاموش یا کم‌سو شود یا از تعطیلی سخن بگوید، بسیار آزرده‌خاطر می‌شوم.

به گزارش پایگاه خبری 598، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی صبح روز شنبه در همایش بزرگداشت بیست و هفتمین سالروز ملی صنعت و معدن در سالن اجلاس سران در تهران، با تبریک روز ملی صنعت و معدن به صنعتگران، معدن‌کاران، اصناف، تجار و بازرگانان اظهار داشت: روز ملی صنعت و معدن نماد توجه خاص به صنعت، معدن، تجارت و بازرگانی در کشور از سوی مسئولان، دست‌اندرکاران، پژوهشگران و محققان است‌ اما پرداختن به این موضوع باید در همه ایام سال مورد توجه باشد. 

وی افزود: حرف و سخن صنعتگران و معدن‌کاران پر تلاش باید در این روز شنیده شده و شرایط آنها مورد بررسی قرار گیرد و با توجه به سهم ایران در تجارت منطقه و جهان، باید تلاش کرد موانع از پیش روی آنها برداشته شود. 

رئیس‌جمهور از صنعتگران برای رشد تولید در سال ۱۴۰۱ تشکر و قدردانی کرد و گفت: فرمایش مقام معظم رهبری درباره رشد تولید یک سخن راهبردی برای اقتصاد مقاومتی است و از همه تولیدکنندگان که برای تحقق این فرمان تلاش می‌کنند، قدردانی می‌کنم.

آیت‌الله رئیسی افزود: صنعتگران در این میدان براساس شاخص‌های موجود تلاش خوبی کردند و رشد سرمایه‌گذاری، ماشین آلات تولیدی، رشد تولید و اشتغال و رشد اقتصادی در کشور در ۶ ماه ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ و آنچه در ۱۴۰۲ دنبال می‌شود، نشان از آن دارد که کشور حرکت خوبی را به سوی رشد اقتصادی و رشد تولید آغاز کرده است؛ به ویژه اینکه این رشد همراه با یک کار دانش‌بنیان و علم و فناوری پایه است. 

وی تأکید کرد: صنعتگران به این مهم دست یافته‌اند که رشد تولید در صنعت باید همراه با علم و دانایی باشد و لازم است از همت صنعتگرانی که تلاش می کنند تا به‌صورت کمی و کیفی و کار فناورانه، تولید را با جدیت دنبال کنند، قدردانی کنم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه اول تا دهم تیر که به‌عنوان دهه صنعت، معدن و تجارت نامیده شده، فرصت مناسبی است تا مشکلات، مسائل و موانع پیش روی این حوزه بررسی و برای آنها تدبیر شود، دانشگاه را به همفکری با دولت در این عرصه فراخواند و گفت: دانشگاه باید در کنار صنعتگران، معدن‌کاران، تولیدکنندگان و تجار باشد و اگر صنعت، معدن و تجارت همراه با علم و تحقیق و پژوهش‌ باشد و روزآمد شود، کار در این حوزه‌ها دارای ارزش افزوده خواهد شد.

آیت‌الله رئیسی افزود: تأکید ما بر اینکه کار صنعت و معدن باید کنار دانشگاه و دانشگاه کنار صنعت و معدن باشد، برای این است که جدایی این دو از هم موجب می شود دانشگاه کار خودش را بکند و کاری نداشته باشد در میدان صنعت و معدن چه می‌گذرد و صنعت و معدن هم کار خود را بکند و از علم، دانش و پژوهش دانشگاهیان بهره نبرد در حالی که پیوند این دو به رشد تولید و اقتصاد می‌انجامد.

رئیس جمهور موضوع تامین مالی را از مسائل مهم صنایع عنوان و گفت: من به وزیر صنعت و دوستان در دولت تاکید کردم که تامین و گردش مالی برای صنعتکار یک ضرورت است. او خودش محصول و درآمد دارد اما باید تامین مالی به نحوی صورت بگیرد که احساس کمبود نکند و احساس کند دستش باز است و می‌تواند قدرت مانور داشته باشد و مواد اولیه و ماشین‌آلات تهیه کند و در این ارتباط  کار اساسی ارائه کند.

آیت‌الله رئیسی مساله مهم دیگر را تشویق‌های مالیاتی دانست و تصریح کرد: ما سال اول دولت ۱۴۰۱ پیشنهاد کردیم پنج درصد و در سال ۱۴۰۲، هفت درصد را برای تولید قرار دادیم که کاهش مالیات برای تولید باشد.

رئیس جمهور ادامه داد: به نظر من این یک نماد است آنچه که مهم است اینکه باید توجه شود مساله اصلی ما در تولید، تولید محصول، کار دانش‌بنیان، ارائه شدن به جامعه و منطقه است. اساس مالیات برای تنظیم‌گری است و اینکه تنظیم‌گری در اساس صنایع و اقتصاد باشد. اگر در صنعت برای ما مشکلی ایجاد شود از همین مالیات دریافتی باید در اختیار صنعتگران قرار دهیم تا آنها بتوانند مساله تامین مالی‌شان را حل کنند.

آیت‌الله رئیسی خاطرنشان کرد: تنظیم‌گری مالیاتی باید به نحوی باشد که صنعتگر احساس کند پشتیبانی می‌شود و ضمن اینکه مالیات پرداخت می‌کند به هیچ عنوان فشار و تحمیلی برای او نباشد که در تولید او تاثیرگذار باشد و تولید وی کاهش پیدا کند یا رشد تولید او متوقف شود.

وی گفت: از صنعتگران که تلاش می‌کنند به صورت کمی و کیفی و کار فناوری‌پایه و کار تولید را با جدیت دنبال کنند، قدردانی می‌کنم. اگر آنچه از سر دلسوزی مطرح می‌کنند که امروز ما موانع و مشکلاتی داریم باید با همه وجود به سخنشان توجه کرد.

رئیس جمهور بیان کرد: تجلیل از مقام صنعتگران، معدنکاران، بازرگانان، تجار و فعالان اقتصادی نباید به این جلسات و نوع این جلسات بسنده شود، این یک نمودی از تجلیل و پرداختن است اساس کار آن است که ما احساسمان رفع مشکلات و موانع پیش رو باشد. در این دولت تصمیم جدی برای رفع مشکلات و موانع تصمیم جدی وجود دارد. 

آیت الله رئیسی با تبرک روز ملی اصناف گفت: این دهه‌ که دهه صنعت و معدن و تجارت از اول تیرماه تا دهم تیر ماه نامیده شده را به همه فعالان اقتصادی اعم از اصناف، صنعتگران، معدنکاران و همه تجار بازرگانان تبریک می‌گویم. در این دهه باید به مشکلات، مسائل و موانعی که وجود دارد، توجه شود.

وی در ارتباط با نکاتی که درباره صنعت مطرح شد نیز گفت: به نظر می‌رسد آنچه که نسبت به بخش‌های دیگر همواره بیان می‌کنیم اینکه صنعت در کنار دانشگاه و دانشگاه در کنار صنعت باشد، اگر صنعت، معدن و تجارت کارش با آنچه که از پژوهش‌ها، تحقیقات و روزآمد کردن کار تولید است، همراه باشد، می‌تواند کار را دارای ارزش افزوده کند.

رئیس جمهور ادامه داد: اگر تاکید بر این است که کار صنعت و معدن باید کنار دانشگاه و دانشگاه کنار صنعت باشد به این دلیل است که درصورتی که این دو جدا تعریف شوند دانشگاه کار خود را می‌کند و کاری ندارد در میدان صنعت چه می‌گذرد و صنعت کار خود را می‌کند و نمی‌داند در دانشگاه، علم، پژوهش، تحقیق و روزآمدکردن چه می‌گذرد، اما اگر کنار هم تعریف شوند از هم بهره می‌برند و در نهایت به رشد تولید و اقتصادی می‌انجامد.

رئیس جمهور تأکید کرد: دولت باید آنقدر ظرفیت داشته باشد که مشکلات را در درون خود حل کند؛ بنای ما در دولت این است که اقدامات تولیدگران کشور برای مردم امیدآفرین باشد. نباید مشکلات را هر روز به بدنه جامعه منتقل کنیم؛ این به صلاح نیست و چنین رویکردی را مفید هم‌ نمی دانم.

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه در کشور ناترازی در آب، برق و نظام پولی داریم و دولت برنامه‌ها و اقدامات خود را برای تراز کردن آنها آغاز کرده است، افزود: باید مدیریتی هماهنگ مانند مدیریت آب بین وزارتخانه‌های صمت و وزیر نیرو ایجاد شود؛ ما در شهرها آب تولید نمی کنیم ولی آب را از نقطه کم آب به نقطه پر آب منتقل می‌کنیم. برخی کمبودها را می توان با راهکارهای درست و مدیریت جهادی برطرف کرد.

وی خاطرنشان کرد: سال ۱۴۰۱ سال بیرون آمدن معادن از رکود بود به گونه ای که از سه هزار معدن، دو هزار و ۷۰۰ معدن از بلاتکلیفی خارج شد و ۳۰۰ معدن دیگر در حال بررسی‌های بسیار گسترده‌ای از ناحیه وزارت صنعت است. 

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: هیچ واحد تولیدی نباید متوقف شود و از تولید و اشتغال خود بکاهد یا خط تولیدش را تعطیل کند؛ این مشکلات باید حل شود.

آیت‌الله رئیسی افزود: وقتی به واحد تولیدی سر می‌زنم تا مسائل آنها را بررسی و رفع کنم، هیچ‌ مسأله‌ای نیست که راهکار و راه‌حل درون کشور نداشته‌ باشد.

وی با بیان اینکه راه‌حل مشکلات کشور در دست بیگانگان نیست، تصریح کرد: از تجارب گذشته استفاده خواهیم کرد اما اگر راهکار را به دست بیگانگان بسپاریم باید منتظر لبخند و اخم آنها باشیم. تجربه دیگران برای این دولت قابل استفاده است ولی نمی‌پذیریم نسخه برای ما بنویسند. نسخه‌های بدون‌ مطالعه قابل اجرا نیست؛ ما تمامی راهکارها و نسخه‌ها را به کارشناسان،  محققان و پژوهشگران می‌دهیم تا متناسب با شرایط کشور بررسی کنند. 

رئیس‌جمهور همچنین راهکار مدیریت حوزه انرژی را تعطیل کردن‌ واحدهای تولیدی ندانست و گفت: رفع مشکل انرژی با کاهش رشد تولید محقق نمی شود. چراغ هر واحد تولیدی خاموش یا کم‌سو شود و از تعطیلی سخن بگوید، بسیار آزرده‌خاطر می‌شوم. باید بخش تولید و مصرف انرژی مدیریت صحیحی را اتخاذ کنند و تعطیلات به‌گونه‌ای برنامه ریزی شود که زمان تولید و تعطیلات ادارات در یک زمان قرار گیرد تا از انرژی استفاده بهینه شود.  

آیت‌الله رئیسی افزود: تولید نقطه قدرت کشور است و نباید از قدرت کشور کاست. همانطور که موشک نقطه قوت و قدرت‌آفرین است، تولید هم نقطه قوت کشور و قدرت‌آفرین است. تولیدات دانش‌بنیان در کشور ایجاد قدرت می‌کند. رؤسای کشورها، مسئولان و مراکز تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری دنیا نگاهشان به قدرت جمهوری اسلامی این است که ایران‌ رشد تولید را در درون خود رقم زده است. 

وی با بیان اینکه تحول در صنعت یک ضرورت اجتناب ناپذیر است، اضافه کرد: نقاط قوت در کشور باید تقویت و از ضعف‌ها کاسته شود؛ این همان تحول از نگاه مقام معظم رهبری است که به دست توانای تولیدکنندگان، صنعتگران و تجار ما رقم‌ می خورد.

آیت‌الله رئیسی بیان کرد: وقتی تراکتورسازی تبریز خط تولید روزی ۲۰ تا ۲۲ کامیونت دارد، این افتخار کشور است از این ر باید مشکلاتی که سر راه کشور است برطرف شود.

وی در مورد مشکل انرژی تصریح کرد: مشکل انرژی را هم باید به نحوی مدیریت کنیم که هیچ مشکلی برای تولید در کشور بروز نکند.

رئیس جمهور درباره مساله معدن و معدنکاری نیز عنوان کرد: برخی از استان‌های کشور را بهشت معادن می‌گویند از این بهشت چقدر نصیب کشور و اشتغال و ارزش افزوده و نهایتاً نصیب اقتصاد کشور می‌شود، قابل ارزیابی است.

وی بیان کرد: من دیروز سفری به کرمان داشتم و یکی از جاهایی که می‌گویند بهشت معادن، کرمان است. در همان مناطقی که بیشترین محرومیت را دارد یعنی جنوب کرمان، معادن بسیاری وجود دارد شرکت‌هایی حدود ۱۰، ۱۵ سال پیش قرارداد بستند و قرار بود آنجا را احیا کنند اما الان بعد از گذشت ۱۵ سال، هنوز برخی از قراردادها عملی نشده است که نباید اینگونه باشد. 

رئیس جمهور یادآور شد: امکان اینکه معادن ما بتوانند فعال شوند وجود دارد و برخی از مسائلی را که عنوان کردند قابل حل است، با مسئولیت‌های اجتماعی که برای صنایع و معادن گذاشته شده می‌توان روستاها و جاده‌های روستایی را با همین درآمد و با کمک افراد آن منطقه آباد کرد.

آیت‌الله رئیسی درباره تجارت، اصناف و کار بازرگانی گفت: تجارتی که در این دوران به‌دست تجار و بازرگانان ما انجام شد در ۴۰ سال گذشته رکورددار شد با وجود همه تهدیدات و تحریم‌ها کشور توانست ۵۳ میلیارد دلار تجارت داشته باشد که در سنوات گذشته بی‌نظیر است که البته به نظر من نسبت به سقفی که از تجارت انتظار می‌رود، کف است.

وی افزود: من به هر کشوری که می‌روم با بازرگانان و فعالان اقتصادی نشست دارم و همه به ظرفیت‌هایی که در جمهوری اسلامی ایران وجود دارد چشم دوخته‌اند و می‌توانند کار بازرگانی و تجارت و صادرات انجام دهند. بهترین محصولات از نظر بسیاری از همسایگان ما محصولی است که به دست شما تولید می‌شود و بازرگانان از ایران منتقل می‌کنند.

رئیس جمهور ادامه داد: همچنین به کشورهای آسیای مرکزی و کشورهای همسایه سفر کرده ام و در شانگهای چند نشست برگزار کردیم و نشست بعدی هم یکی دو روز دیگر به صورت وبیناری در هند برگزار می‌شود.

آیت‌الله رئیسی خاطرنشان کرد: ما به همه زیرساخت‌های آسیایی متصل شده‌ایم و امکان فعالیت در اتحادیه ارواسیا و شانگ های و اکو وجود دارد. ارتباطاتی که ما در سطح منطقه داریم ظرفیت‌های جمهوری اسلامی به شمار می رود، آمریکای لاتین ظرفیتی برای ایران و کار اقتصادی است و آنجا بازار جمهوری اسلامی است.

وی بیان کرد: در کشورهای آفریقایی و آسیایی و بسیاری از کشورهای اروپایی هم همینطور است. حال اگر چهار کشور اروپایی نخواستند یا سیاست‌ها به نحوی بود که خواستند سیاست‌های استکباری خودشان را دنبال کنند تمام دنیا که همین ۴ کشور نیست. 

رئیس جمهور عنوان کرد: دنیا کشورهای مختلفی است که می‌توان با همه ارتباط برقرار کرد ما بارها اعلام کرده‌ایم هر کشوری که بخواهد با ما کار کند و فعالیت تجاری و اقتصادی انجام دهد آمادگی داریم. کشورهایی هم که بخواهند با جمهوری اسلامی ایران دشمنی کنند مقابل آنها مقاومت و ایستادگی می‌کنیم. ما این تعامل را با دنیا داریم زمینه برای تولید و صادرات ما با دنیا کاملاً فراهم است.

آیت‌الله رئیسی ادامه داد: وقتی من با رئیس جمهور اندونزی صحبت می‌کنم نشست ما با رونمایی از یک محصول دانش‌بنیان در ایران شروع می‌شود و سلام و علیک ما با این رونمایی آغاز می‌شود که برخی در داخل حرف مرا نفهمیدند و برای این صحبت من حاشیه نامطلوب و ناصوابی درست کردند.

وی ادامه داد: سخنی که من بیان کردم در مورد صادرات دانش‌بنیان بود من نگفتم ما می‌رویم و بیمارستان می‌سازیم. من گفتم ما می‌توانیم بسیاری از بیمارستان‌ها را از محصولاتی که امروز در تجهیزات پزشکی است و از افتخارات ما محسوب و به دست جوانان ایرانی تولید می‌شود را مجهز کنیم.

آیت الله رییسی تاکید کرد: صحبت های من بعد از سفر به اندونزی درست فهم‌نشد، مقصود من این بود که باید محصولات دانش بنیان کشور را صادر کنیم و مانند صادرات فرش که در دنیا جایگاه دارد محصولات دانش بنیان در دنیا بازار داشته باشد و تجار و بازرگانان باید نسبت به آن همت بورزند تا تولید با کیفیت افزایش یابد، سهم‌ما در اقتصاد منطقه باید ارتقا یابد. 

رئیس جمهور بیان کرد: ما ۳هزار و ۷۰۰ کیلومتر ساحل داریم، سهم‌ما از اقتصاد دریا در خوشبینانه ترین حالت ممکن چهاردرصد است ، این ها زمینه کار بسیار می طلبد و به دست توانای شما صنعتگران باید رقم خورد. اراده جدی دولت سیزدهم این است که تلاش شود تا در جهت تولید در کشور اتفاقات خوبی رقم خورد. 

وی همکاری قوا را در راستای رهنمودهای رهبری و رشد تولید و  مهار تورم و خواست مردم توصیف کرد و یادآور شد: رشد تولید را در رکود دنبال نمی‌کنیم، برخی دولت ها رشد تولید و مهار تورم را در رکود دنبال کردند که این یک بن بست اقتصادی در کشور است.‌ 

به گفته وی همت دولت این است که مهار تورم را در رشد تولید دنبال کند و این کار جهادی می طلبد.

در بیست و هفتمین سالروز ملی صنعت و معدن مسئولانی از سه قوه حضور دارند و عباس علی آبادی وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت، نمایندگان برخی تشکل‌ها و مدیرانی از بنگاه‌های صنعتی و معدنی نیز سخنرانی می کنند.

در این همایش از واحدهای صنعتی و معدنی منتخب ملی در حضور آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی قدردانی می‌شود که شامل ۵۸ واحد نمونه، ۳ خوشه صنعتی، ۲ کارآفرین و ۲ شهرک صنعتی منتخب است.

آیین بزرگداشت بیست و ششمین سالروز ملی صنعت و معدن نیز دهم تیر ماه سال گذشته با حضور رئیس‌جمهور در سالن اجلاس سران برگزار شده بود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها