کد خبر: ۵۲۷۴۱۵
زمان انتشار: ۰۹:۴۳     ۱۲ تير ۱۴۰۲
روزنامه اعتماد درباره محدودیت واردات مشروب‌های خارجی و خسارات مشروب‌های دست‌ساز ابراز نگرانی کرد.

روزنامه اعتماد درباره محدودیت واردات مشروب‌های خارجی و خسارات مشروب‌های دست‌ساز ابراز نگرانی کرد.
این روزنامه بدون این‌که اصل شرب خمر را به عنوان رفتار خلاف عقل و شرع تخطئه کند، به قلم یکی از حامیان گروهک‌های اغتشاشگر و تجزیه‌طلب در سال گذشته می‌نویسد: در هفته‌هاي اخير افزايش سريالي شمار مسموميت‌هاي ناشي از مصرف الكل تقلبي و الكل صنعتي به صدها نفر بازتاب زيادي در محافل رسانه‌اي و اجتماعي داشت. مسموميت ناشي از مصرف الكل تقلبي و صنعتي موجب نابينا شدن شماري، مرگ ده‌ها تن ديگر و مصدوم شدن صدها تن شده است. بنا بر گفته يكي از اعضاي كمسيون بهداشت مجلس، مصرف مشروبات دست‌ساز به صورت روزافزوني در حال رشد است. در سال‌هاي گذشته به دليل رشد قيمت دلار و كاهش ارزش پول ملي، ميزان واردات غيرقانوني مشروب تحت‌تاثير قرار گرفته است. پيش از اين بخش مهمي از واردات مشروب كشور از طريق اقليم كردستان عراق و بخشي ديگر از طريق ديگر مرزهاي كشور صورت مي‌گرفت كه تحولات اخير بازار ارز بر اين روند اثر گذاشته و الكل دست‌ساز و صنعتي در حال جايگزيني تدريجي مشروب‌‌هاي خارجي است يعني با توجه به گراني مشروب خارجي، مصرف‌كنندگان بيشتري روي به مصرف الكل دست‌‌ساز يا الكل صنعتي آورده‌اند. در شبكه‌هاي اجتماعي نيز آموزش ساخت مشروبات دست‌ساز به فراواني بازنشر مي‌شود. اين نخستين‌باري نيست كه در سال‌هاي اخير شمار قابل توجهي از شهروندان بر اثر مصرف الكل غير استاندارد و تقلبي دچار حوادثي تلخ همچون فوت، نابينا شدن و آسيب به كليه و ديگر مصدوميت‌ها مي‌شوند. اما همچنان در برابر اين رويداد سياست‌گذاري ويژه‌اي صورت نگرفته است. 

این روزنامه می‌افزاید: افزايش يا كاهش شمار مصرف‌كنندگان مشروب الكلي در دهه‌هاي گذشته نمايانگر كارنامه موفقيت يا عدم توفيق سياست‌هاي جاري است. در نتيجه سكوت در برابر رويدادهايي چون حوادث ماه اخير كه منجر به فوت و مصدوم شدن صدها تن شد، مي‌تواند به تداوم وضع موجود منجر شود. شواهد موجود نشانگر روند افزايشي مصرف مشروبات الكلي در كشور است لذا با سكوت نمي‌توان در اين باره خود را به نديدن زد. افزون بر آن‌كه در همين ميزان مصرف نيز پول هنگفتي بي‌آن‌كه مالياتي پرداخت شود يا نظارتي صورت گيرد رد و بدل مي‌شود و گاه و بي‌گاه نيز سلامت شهروندان كشور به خطر مي‌افتد و بار اين مخاطرات نيز متوجه خانواده‌ها و سپس شبكه درماني كشور است. پس عقلايي است با حضور كارشناسان و متخصصين امر به بررسي و تحقيق درباره ابعاد موضوع پرداخته شود و رسانه‌هاي ملي با توليد برنامه‌هاي كارشناسي‌شده به آگاه‌سازي جمعي در اين باره بپردازند. در غير اين صورت كشور بايد منتظر پرداخت هزينه‌هاي بيشتر و تبعات بعدي اين روند باشد.

یادآور می‌شود پیش از این هم یکی از نویسندگان دائمی اعتماد نسبت به عرضه مشروبات غیر بهداشتی ابراز نگرانی کرده و خواستار عرضه مشروبات الکلی بهداشتی شده بود!

تقسیم‌بندی دغلبازان مشروبات الکلی به بهداشتی و غیر بهداشتی در حالی است که مشروبات الکلی ذاتا موجب آسیب‌های جدی به سلامت جسمی و زوال عقل در افراد می‌شود. جالب این که ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه و دیگر مقامات این کشور، برای تقبیح معترضان و آشوبگران در فرانسه، آنها را اراذل و اوباشی که در اثر مصرف الکل سر به شورش گذاشته‌اند، معرفی کردند.

نکته دوم، حمایت سرسختانه از ترویج اباحیگری اخلاقی و مجازی توسط نشریاتی مثل اعتماد است که خروجی آن، همین آسیب‌های اجتماعی خواهد بود اما این نشریه زنجیره‌ای، به جای عذرخواهی از ریل گذاری غلط برخی سیاسیون همسو، از عوارض این وضعیت ابراز نگرانی می‌کنند. مغالطه بعدی اعتماد این است که مصرف مشروبات الکلی توسط اقلیت کم شمار از مردم را نشانه ناکامی سیاست‌های جاری کشور می‌داند و حال آن که بالای 99 درصد مردم کشورمان، از ارتکاب جرائم زائل‌کننده عقل از جمله شرب خمر پرهیز می‌کنند و در مقابل، در کشورهای غربی که الگوی پیشرفت غربگرایان هستند، ده‌ها هزار برابر ایران مشروب الکلی مصرف می‌شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها