کد خبر: ۵۲۷۸۹۲
زمان انتشار: ۰۹:۰۸     ۲۴ تير ۱۴۰۲
تهیه‌کننده فیلم سینمایی «مردی شبیه باران» درباره تصویر درست زن ایرانی در سینما بیان کرد: به نظرم مهمترین بعد قهرمانی یک زن و یا یک مادر در بستر خانواده تعریف می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری 598، ابراهیم اصغری درباره ماندگارترین تصویر «زن» در سینمای ایران در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: به نظرم شخصیت مادر در فیلم «مادر» زنده‌یاد علی حاتمی را می‌توان یکی از شخصیت‌های ماندگار در این زمینه دانست. شخصیتی که کاملا ایرانی است و وجودش را همه ما در مادران و مادربزرگ‌های خود حس کرده‌ایم. در این فیلم ابعاد مختلف ارتباط یک مادر با فرزندان خود با سطوح رفتاری مختلف را می‌بینیم و از همین منظر لطافت و ظرافتی را که همواره در زن و مادر ایرانی دیده‌ایم، این فیلم به‌خوبی به تصویر درآورده است.

تهیه کننده فیلم سینمایی «شور شیرین» درباره اینکه اگر به‌عنوان یک تهیه‌کننده بخواهد فیلمی را درباره یکی از زنان نام‌دار ایرانی بسازد سراغ کدام شخصیت می‌رود، هم گفت: شاید نتوانم یک اسم خاص را نام ببرم، اما معتقدم اگر بخواهیم به دوران دفاع مقدس بازگردیم و یا هر اتفاق مهم دیگری که در این پنجاه سال اخیر در ایران رقم خورده و ما آن را درک کرده‌ایم را بازخوانی کنیم، زنان نقش پررنگی در آن داشته‌اند. زنان و مادران شهدای ما همه شخصیت‌هایی هستند که می‌توان به آن‌ها پرداخت.

وی افزود: به شخصه زمان جنگ و خیلی از شهدای دفاع مقدس را از نزدیک درک کرده‌ام و مادران آن‌ها را به‌خوبی می‌شناسم. مادران و البته پدران شهدا، بیش از فرزندان‌شان ایثار کرده‌اند. اگر همین امروز اتفاقی در کشور ما بیافتد و فرزندم بخواهد به جنگ برود، ترجیحم این است که خودم به میدان بروم اما این اجازه را به او ندهم. شاید من نوعی جسارت و شهامت آن مادران و پدران شهدا را ندارم. در آن نسل این مادران و شهدا واقعا چنین جسارت و شهامتی را داشتند.

قهرمانی زنان در بستر خانواده/ از ایثار مادران شهدا چه می‌دانیم؟

تهیه کننده فیلم سینمایی «مردی از جنس بلور» گفت: زنانی را در این کشور داشته‌ایم که فرزندان و یا همسران‌شان به میدان جنگ رفتند و شهید شدند و بازهم فرزندان دیگر خود را به میدان فرستادند. در کانون خانواده هم مسئولیت تربیت این فرزندان برعهده مادر بوده به همین دلیل است که معتقدم این مادران شخصیت‌هایی هستند که می‌توان به‌عنوان اسطوره و قهرمان درباره‌شان فیلم ساخت.

اصغری در پاسخ به اینکه آیا در این سال‌ها توانسته‌ایم تصویر درستی از «زن ایرانی» در فیلم‌ها و سریال‌های خود ارائه دهیم هم توضیح داد: من معتقدم مهمترین بعد قهرمانی یک زن و یا یک مادر در بستر یک خانواده معنا پیدا می‌کند. البته که ما زنان بزرگی هم داشته‌ایم که سلاح در دست گرفته و جنگیده‌اند و گاهی کارهای به‌اصطلاح مردانه هم کرده‌اند اما به نظرم ویژگی ممتاز یک زن، همین است که می‌تواند محور یک خانواده باشد. جسته و گریخته چنین زنانی را هم در فیلم‌ها و سریال‌های خود دیده‌ایم. حتی در سریالی مثل «پدرسالار»‌ هم شاهد حضور قدرتمند یک مادر بودیم.

تهیه کننده «اشنوگل» گفت: مادر برای رسیدگی به امور یک خانه، هم باید خواسته‌های همسرش را مدنظر داشته باشد و هم باید حواسش به انتظارات فرزندان باشد. خواسته‌ها و انتظاراتی که گاهی ممکن است حتی در تضاد و تعارض با هم باشند. زن قدرتمند است که می‌تواند در این شرایط محور خانواده باشد و این همان تصویری است که در تاریخ ما حضرت زهرا(س) را بهترین الگو و شمایل برای آن می‌دانیم.

نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم‌ حوا به همت بنیاد بین‌المللی گوهرشاد و به دبیری مهدیه سادات محور تا ۲۳ تیر ماه سال جاری در سطح کشور و از ۲۰ تا ۲۳ در تهران برگزار می‌شود. این رویداد محوریت موضوع زنان و خانواده را در دستور کار خود دارد و با همکاری مراکز و سازمان‌های فرهنگی مختلف فعالیت خود را دنبال می‌کند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها