کد خبر: ۵۲۸۴۴۹
زمان انتشار: ۱۱:۰۶     ۱۰ مرداد ۱۴۰۲
شبکه سی ان بی سی در گزارش نوشت که صنعت پهپادی ایران از سرتاسر جهان مشتریان مختلفی پیدا کرده است.

به گزارش پایگاه خبری 598، به نقل از ایسنا، شبکه سی ان بی سی روز دوشنبه گزارش داد یک متخصص تسلیحات در تحلیلی با اشاره به اینکه آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا در سال 2022 گزارش داده بود که ایران بزرگترین زرادخانه موشکی و پهپادی در خاورمیانه را دراختیار دارد، عنوان کرد که پهپادهای ایرانی "هر میدان نبردی که حضور داشتند، تاثیر بسزایی گذاشته‌اند".

این متخصص در ادامه اظهار کرد که علی‌رغم وجود چالش‌های تولیدی و تجاری به دلیل تحریم‌های سنگین کشورهای غربی، عملکرد پهپادهای ایرانی با وجود ارزان‌تر بودن‌شان "با رقبای‌شان همتراز و حتی در برخی از جهات بهتر نیز بوده است".
 
وی همچنین عنوان کرد که تهران تا پاییز 2022 پهپاد یا فناوری‌های پهپادی‌اش را به 5 کشور در 4 قاره صادر کرده بود.
 
در این تحلیل آمده است که نگرانی‌های ایالات متحده حول محور تعمیق اتحادهای خارجی ایران و ارسال پهپادهای کشنده‌اش متمرکز است.
 
ادموندو نوبیو، وزیر دفاع بولیوی چندی پیش در اظهاراتی گفته بود که این کشور برای دفاع از مرزهای خود و مبارزه با قاچاق مواد مخدر به کسب فناوری پهپادی ایران علاقه‌مند است.
 
جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا دو روز پس از اظهارات نوبیو در گفت‌وگویی بیان کرد که دولت بایدن "نگران هرگونه صادرات فناوری ایرانی است که ممکن است باعث بی‌ثباتی شوند".
 
سی ان بی سی در گزارش خود نوشت ایران که پیش‌تر تنها به برخی از متحدان خود در خاورمیانه ارائه می‌کرد، درحال بدل شدن به تامین‌کننده‌ای جهانی است.
 
یکی از اعضای ارشد اندیشکده چتم هاوس در این‌باره به سی ان ان گفت: ایران همیشه به دنبال به نمایش کشیدن روابط گوناگون خود است. این به ایران کمک می‌کند تا تحریم‌های فشار حداکثری آمریکا را به عقب براند و نشان دهد که ایران علی‌رغم تمامی تلاش‌های آمریکا برای محدود کردن این کشور توانسته محور مقاومت خود را گسترش دهد و بتواند بازیکنی در حیاط پشتی آمریکا باشد.
 
سی ان بی سی نوشت که بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین برای مخالفت با آمریکا یا به علت اینکه توسط آمریکا تحریم شده‌اند، به همکاری با ایران می‌پردازند. از جمله این کشورها ونزوئلا است که از سال 2007 درحال دریافت فناوری‌های پهپادی ایران است. ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران در بازدید اخیر خود از آمریکای لاتین بر اهمیت اتحاد میان ایران، کوبا، نیکاراگوئه و ونزوئلا برای مقابله با "امپرالیسم و سلطه‌گری" آمریکا و غرب تاکید کرد.
 
بولیوی نیز از سال 2020 که حزب سوسیالیست به قدرت رسید، تلاش‌هایی برای احیای روابط با ایران و ونزوئلا انجام داده است.
 
یک اندیشکده آمریکایی دیگر در تاریخ 20 ژوئیه با انتشار مطلب دیگری نوشت که ایران به دنبال افزایش تعداد کشورهای خریدار پهپادهایش است.
 
این اندیشکده در ادامه به نقل از یکی از مقامات سابق سپاه پاسداران نوشت که 22 کشور - ازجمله الجزایر، ارمنستان، صربستان، تاجیکستان و ونزوئلا - تا اکتبر 2022 درخواست رسمی برای خرید پهپادهای ایرانی ثبت کرده بودند.
 
اندیشکده مذکور در ادامه نوشت که "رئیسی طی چندین سفر خارجی اخیر خود از جمله در هنگام سفر به کنیا، اوگاندا و زیمباوه، فناوری پهپادهای ایرانی خود را تبلیغ کرده است.
 
سی ان بی سی نوشت که ایران پیش‌تر نیز پهپادهایش را به کشورهای آفریقایی ازجمله سودان و اتیوپی ارائه کرده بود.
 
این شبکه گزارش داد که رژیم صهیونیستی نیز از نزدیک صنعت پهپادی ایران را زیر نظر دارد. یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در ماه فوریه گفت که ایران "درحال گفت‌وگو با بالغ بر 50 کشور برای فروش تسلیحات پیشرفته خود ازجمله پهپاد و بمب‌های هدایت‌شونده است.
 
وی همچنین عنوان کرد که ایران دیگر یک "تامین کننده محلی" برای گروه‌های نیابتی درخاورمیانه نیست و به صادرکننده جهانی تسلیحات پیشرفته تبدیل شده است.
 
این مقام صهیونیستی عنوان کرد: از بلاروس در شرق اروپا گرفته تا ونزوئلا در آمریکای جنوبی، ما شاهد تامین پهپادهای ایرانی با برد 1000 کیلومتر به این کشورها بوده‌ایم.”
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها