کد خبر: ۵۲۸۸۷۶
زمان انتشار: ۰۹:۳۰     ۲۶ مرداد ۱۴۰۲
سخنران دینی و استاد حوزه:
حجت الاسلام موسوی مطلق گفت: اجرای برنامه در حسینیه و به نام حسینیه اگر نقش منبر در آن پررنگ و حقیقی نباشد فرصتی برای بروز خرافات و انحرافات است.

به گزارش پایگاه خبری 598، حجت الاسلام سید عباس موسوی مطلق از سخنرانان دینی و استاد حوزه علمیه در گفت وگو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، با اشاره به اجرای برنامه های متعدد دینی و با محتواهای مذهبی و معنوی در صداوسیما و شبکه های تلویزیونی اظهار داشت: محرم امسال از جهات مختلف رسانه ملی در عموم شبکه ها با توجه به همه دشمنی ها با این دانشگاه عمومی انصافا خوش درخشید که در جای خود قابل ستایش است و قطعا سال های بعد بهتر خواهد شد.

وی افزود: مثلث در رأس صداوسیما؛ یعنی ریاست، قائم مقام و‌ معاونت سیما یقینا از نیروهای مکتبی و معتقد به انقلاب و شیفته اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام هستند ‌و به جهت همین روحیه ها نقدپذیر می باشند؛ و ایضا روسای بسیاری از شبکه ها الحق والانصاف با تمام وجود در حال جهاد هستند، اما نکته ای را که باید متذکر شد این است که با توجه به سخنان قبل از محرم مقام معظم رهبری پیرامون امر مهم تبلیغ و‌ اولویت اول آن، توقع می رفت نسبت به امر تبلیغ که ظهور و بروز آن در منبر است توجه بیشتری صورت بگیرد.

استاد حوزه علمیه بیان داشت: رئیس رسانه ملی و معاونین محترم قبل از محرم با جمعی از مداحان اهل بیت علیهم السلام نشستی صمیمی داشتند که حتما ضروری و موثر است و ای کاش در همین نشست شاعران نیز حضور می داشتند، البته جا داشت نشست اول با اهل منبر و یا حداقل با روحانیون ‌کارشناسان رسانه رسانه ای نیز نشستی تشکیل می شد و از نظرات و‌ پیشنهادات یا انتقادات آنان به عنوان رزمندگان خط مقدم و دیده بانان نظام استفاده و صحبت های آنان نیز شنیده می شد ولی متاسفانه به هر دلیلی این امر صورت نگرفت.

وی افزود: البته رئیس رسانه و معاونین محترم در جمع علما در نشست هایی شرکت می کنند؛ اما این که خود میزبان باشد، بحث دیگری است و بهتر است وقت در اختیار گذاشته شده برای علما در رسانه ملی عادلانه‌تر تقسیم شود؛ چراکه سخنرانی های بعضی از آقایان در طول سال تقریبا هر روز در بسیاری از شبکه ها پخش می شود و یا در سایر برنامه ها حضور دارند و در محرم هم که الی ماشاالله.

حجت الاسلام موسوی مطلق عنوان کرد: چه خوب بود همچنان که دو سال است از جلسات مداحی های مادحین عزیز شهرستان ها استفاده می شود، که بسیار کار ارزشمندی است چون در شهرستان ها نیز مداحان قابل و با طراز انقلاب اسلامی کم نداریم، جا داشت از سخنرانان جلسات شهرستان ها نیز استفاده شود.

استاد حوزه علمیه با اشاره به این که برنامه حسینیه معلی از جمله برنامه های خوب، پرزحمت و طاقت فرسا و پر از زیبائی صدا و سیما بود اظهار داشت: هرچند تولید و پخش این گونه برنامه ها؛ به خصوص این برنامه، نوآوری داشت و سبب احیای آئین ها شد و موضوع روح انقلابی و شهادت و ایثار بسیار دیده می شد که حقیقتا جای تشکر دارد؛ اما در این برنامه از همه متعلقات یک جلسه هیئت و حسینیه سخن به میان آمد؛ اما از موضوع منبر خبری نبود.

وی در ادامه افزود: مگر نه اینکه ثلث جلسات در اختیار منبر است اما متاسفانه مداح محوری چنان پررنگ بود که به این موضوع مهم پرداخته نشد و جا داشت چنانچه یکی از مداحان عزیز خبر دارم که پیشنهاد داده بوده حداقل آخر هر جلسه پنج دقیقه همه حضار و عوامل و کارشناسان در محضر یکی از خطیبان مهذب و پر زحمت بنشینند -که الحمدلله این گونه افراد کم نیستند مانند استاد انصاریان، آیت الله عاملی، حاج آقای پناهیان یا آیت الله میرباقری و امثالهم - زانوی ادب زمین زده و استفاده می کردند که ذهن مخاطب؛ خصوصا نسل نوجوان که با این برنامه انس گرفته بودند و این هم از محاسن این برنامه را دیده بودند با جایگاه رفیع منبر نیز آشنا می شدند.

حسینیه بدون منبر مانند جسم بدون روح است

حجت الاسلام موسوی مطلق عنوان کرد: با این روند پیش بینی مرجع بزرگوار آیت الله جوادی آملی که حدود بیست سال قبل بیان داشت «وضع جلسات ایران مثل پاکستان نشود» درحال تحقق است و پر واضح است که اجرای برنامه در حسینیه و به نام حسینیه اگر نقش منبر پررنگ و حقیقی نباشد فرصتی برای بروز خرافات و انحرافات است.

وی افزود: حسینیه بدون منبر و نقش آفرینی خطبا، قدم برداشتن در مسیر هیئت سکولار است و اگر قرار است خطبای مهذب انقلابی با ایراد سخنرانی و منبر در این گونه برنامه ها نقش آفرینی نکنند، باید اسم حسینیه را از این گونه برنامه ها برداشته و اسم آن را سالن اجتماعات گذاشت، چرا که روح و حقیقت مجالس حسینی با منبر است و حسینیه بدون منبر مانند جسم بدون روح است.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اجرای برنامه هایی دیگر در سایر شبکه های تلویزیونی عنوان داشت: در برنامه ای دیگر نیز که هر شب از مداحان عزیز دعوت به عمل می آمد، مجری محترم از همه چیز سوال می کرد؛ الا از اینکه در هیئت شما چه کسی منبر می رود و جایگاه منبر چیست و شاخصه های دعوت واعظ جلسه شما چه چیزی است؟ خب بیننده چه چیزی را متوجه می شود از نقطه ثقل و‌ محوری جلسات چه برداشتی می کند.

حجت الاسلام موسوی مطلق خاطرنشان کرد: روضه خوانی میراث از سلف رسیده به علما است؛ اما مسئله این است که چقدر روضه خوانی معممین و مقتل خوانی آنان پخش می شود.

استاد حوزه علمیه در پایان با اشاره به اهمیت سرود و توجه مقام معظم رهبری به آن بیان داشت: نباید در این امر افراط شود و باید از پخش سرودهایی با اجراهای سبک یا موسیقی مشکوک جلوگیری شود و این که رهبری معظم مطالب دیکر بجز سرود هم فرموده است؛ خوب است همه مجموعه ها و اشخاص فرمایشات آقا را پیرامون مجموعه خودشان بررسی کرده و نسبت خود را با حضرت آقا مشخص کنند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها