کد خبر: ۵۲۹۰۶۱
زمان انتشار: ۱۴:۳۴     ۳۱ مرداد ۱۴۰۲
نشست سران گروه بریکس امروز سه‌شنبه در ژوهانسبورگ، پایتخت آفریقای جنوبی آغاز و تا روز پنج‌شنبه ادامه خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری 598، خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، رسانه‌های چین اعلام کردند «شیء جین‌پینگ»، رئیس‌جمهور این کشور برای شرکت در پانزدهمین نشست سران «بریکس» ساعاتی پیش با استقبال «سیریل رامافوسا»، رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی وارد ژوهانسبورگ، پایتخت آفریقای جنوبی شد.

نشست «بریکس ۲۰۲۳» امروز سه‌شنبه با شرکت سران ۵ کشور این گروه یعنی روسیه، چین، هند، آفریقای جنوبی و برزیل آغاز و تا روز پنج‌شنبه ادامه خواهد داشت.

«نارندا مودی»، نخست‌وزیر هند و «لولا داسیلوا»، «شی جین پینگ»، و «سیریل رامافوسا» رؤسای جمهور برزیل، چین و آفریقای جنوبی به صورت حضوری و «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه نیز به صورت ارتباط تصویری در این نشست شرکت می‌کنند.

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه دیروز دوشنبه با انشتار مقاله‌ای در مجله «اوبونتو» آفریقای جنوبی نوشت که بریکس روند تبدیل شدن به یکی از ستون‌های نظم نوین جهانی را آغاز کرده است. روسیه به طور مداوم در مسیر توسعه تعامل بریکس با دیگر کشورها همکاری می‌کند. به ویژه، یکی از اولویت‌های آفریقای جنوبی به عنوان ریاست فعلی بریکس تقویت همکاری با کشورهای آفریقایی است. روسیه نیز کاملاً با این رویکرد موافق است.

به نوشته لاوروف بریکس متشکل از کشورهای همفکر در سراسر جهان است و به عنوان یک نیروی مثبت تلقی می‌شود که می‌تواند همبستگی جهانی را تقویت کند و به یکی از ستون‌های نظم نوین جهانی تبدیل شود.

وزارت خارجه چین نیز در آستانه برگزاری نشست سران «بریکس» با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که گروه بریکس از چندجانبه‌گرایی در جهان حمایت می‌کند. در این بیانیه تأکید شده است که «گروه کشورهای بریکس متعهد به دفاع از چندجانبه‌گرایی و اصلاح نظام حاکم بر جهان است. بریکس سکو و چارچوبی مهم برای همکاری بین کشورهای درحال‌توسعه است.»

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است که «گروه بریکس به عنوان یک سکوی مهم برای همکاری با بازارهای نوظهور و کشورهای در حال توسعه، به دنبال حمایت از کثرت‌گرایی است و سخت در تلاش است تا با افزایش نمایندگی بازارهای نوظهور و کشورهای در حال توسعه، و تقویت حق رأی آنها، اصلاحات در سیستم حکمرانی جهانی را انجام دهد.»

گروه بریکس هم‌اکنون متشکل از کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین، و آفریقای جنوبی است.

سرواژه بریکس (BRICS ) از کنارهم‌قرارگرفتن حرف اول نام انگلیسی این کشورها تشکیل شده است. ۳۰ درصد تولید ناخالص و ۴۰ درصد جمعیت جهان در حوزه بریکس تعریف می‌شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها