کد خبر: ۵۲۹۴۲۲
زمان انتشار: ۱۱:۵۴     ۱۳ شهريور ۱۴۰۲
در حالی که ۲ روز تا اربعین حسینی باقی مانده، همچنان مسیر پیاده‌روی اربعین از نجف تا کربلا مملو از جمعیت است و زائران به سوی حرم امام حسین(ع) در حال حرکت هستند.

به گزارش پایگاه خبری 598 به نقل از خبرگزاری فارس، خیل عظیم جمعیت زائران اربعین همچنان پیاده مسیر نجف تا کربلا را طی می‌کنند تا شب اربعین به زیارت ارباب مشرف شوند.

سختی‌های شیرین زائران اربعین

در این مسیر خستگی معنایی ندارد و هر ساعتی از شبانه‌روز زائران در حال حرکت به سمت معشوق هستند. آن‌ها حتی در دمای بالای ۵۰ درجه، مسیر را هم طی می‌کنند تا به حرم امام حسین علیه‌السلام برسند. وقتی آفتاب غروب می‌کند تا حوالی اذان صبح جمعیت حاضر در پیاده‌روی اربعین بیشتر هم می‌شود و زائران از موکب‌ها خارج شده و در مسیر حضور می‌یابند. 

یکی کوله‌بارش را بالای سر گذاشته و دیگری با کالسکه همراه خانواده این مسیر را طی می‌کند. برخی هم با چرخ‌هایی وسایل خود را می‌برند. بانویی که یک روز در مسیر پیاده‌روی اربعین حضور داشته است، می‌گوید: همه لحظات و سختی‌‌های این مسیر شیرین و زیباست. 

حضور کودکان در اربعین

البته در این بین افرادی هم هستند که وسط راه خسته شده و چندین عمود را با گاری و سه چرخه‌های آنجا طی می‌کنند. اما وقتی سرحال شدند، دوباره پیاده‌‌روی را ادامه می‌دهند.

حضور کودکان در این مسیر دیدنی است. تشرف خانوادگی زائران پیاده‌روی اربعین روایتی از دلدادگی ‌به ارباب است. والدین با وجود گرمای هوا و سختی‌های سفر در این مسیر قدم برداشته‌اند تا فرزندان خود را نیز حسینی تربیت کنند.

تعجب بانوی هلندی از پذیرایی بی‌‌دریغ برای زائران

بانویی که از هلند در مسیر پیاده‌روی اربعین آمده بود، می‌گوید: این جمعیت و این پذیرایی بدون هیچ توقعی اصلاً از نظر غربی‌ها قابل درک نیست. من هم تعجب می‌کنم چگونه ممکن است برخی اینچنین از دارایی خود بگذرند. 

آنچه بیش از هر چیزی در مسیر پیاده‌روی اربعین امسال جلوه می‌کند، توجه به قرآن است. افراد در موکب‌ها قرآن هم قرار داده و در برخی از موکب‌ها هم مراسم ‌محافل قرآنی برپاست. 

 

 

افزایش تعداد زائران در عمودهای پایانی

با وجود سختی مسیر، جمعیت حاضر در مشایه هم تمام شدنی نیست. هنوز بسیاری از نجف در حال حرکت هستند و عمودهای ابتدایی مسیر نجف تا کربلا مملو از جمعیت است. هرچه عمودها را طی کنی و به کربلا نزدیک‌تر شوی، تعداد موکب‌ها و زائران هم افزوده می‌شود؛ تا جایی که عمود ۱۴۵۰ به بعد که به باب القبله حرم حضرت عباس علیه‌السلام است، شب گذشته مملو‌از جمعیت بود و نیروهای امنیتی برای جلوگیری از ازدحام جمعیت مجبور شدند که قسمتی از کنار پله‌های آهنی در بین‌الحرمین را به بانوان اختصاص دهند تا پس از کاهش جمعیت دوباره فضا برای تردد زوار عادی شود. 

پذیرایی تمام شدنی نیست

در هر موکبی هم صدای مداحی در حال پخش است و شبانه‌روز در مسیر اصلی پیاده‌روی شوق زیارت در چشمان زائران موج می‌زند. یکی از تنوع موکب‌ها می‌گوید و دیگری از هوای گرم. در این مسیر هر ساعتی از شبانه‌روز موکب‌هایی برای پذیرایی از زائران وجود دارد.

حمید، پسر بچه‌ای که برای نخستین‌بار در این مسیر قدم برمی‌دارد، می‌گوید: قبلا درباره شور و لذت حضور در مراسم پیاده‌روی اربعین شنیده بودم و از قاب تلویزیون زیبایی‌های آن را نظاره می‌کردم اما امسال توفیق حضور داشتم و توانستم فراتر از آنچه شنیده و دیده بودم. درک‌کنم.

یکی از موکبداران عراقی می‌گوید: ما هر چه داریم از امام حسین علیه‌السلام است. در طول سال منتظر این ایام هستیم تا به زائران خدمت کنیم. 

توزیع گسترده آب و‌ نوشیدنی خنک بین زائررن اربعین

عشق به حسین علیه‌السلام سن و سال نمی‌شناسد. کودک، پیر و جوان همه خدمت به سیدالشهدا علیه‌السلام را توفیقی می‌دانند که باید قدرش را بدانند.

کودکی در وسط مسیر ایستاده و به زائران آب تعارف می‌کند. برخی دیگر هم با پارچ‌های پلاستیکی و استیل شربت توزیع می‌کنند و از زائران می‌خواهند دقایقی در کنار موکب آن‌ها توقف کنند و از غذا یا نوشیدنی موکب آن‌ها بخورند.

با توجه به گرمای هوا امسال توزیع آب و‌ نوشیدنی‌های سرد نه تنها در کربلا ‌‌و نجف بلکه در مسیر هم بسیار نظام‌مند بود و مشکلی در زمینه خدمات‌رسانی وجود نداشت.

به گزارش فارس، هنوز حدود ۲ روز تا اربعین باقی مانده است و جمعی از زائران تازه پیاده‌روی خود را شروع کرده‌اند. در مسیر نجف تا کربلا همچنان خیل جمعیت حضور دارد. با این وجود، بسیاری از ایرانیان که در روزهای گذشته در کربلا حضور داشتند، در حال بازگشت به کشور هستند تا جایی که تاکنون حدود ۲ میلیون ایرانی پس از زیارت اربعین وارد کشور شده‌اند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها