کد خبر: ۵۲۹۵۳۵
زمان انتشار: ۰۹:۵۶     ۱۹ شهريور ۱۴۰۲
همایش عظیم و جهانی پیاده روی اربعین حسینی مصداق بارز جمله " مَا رَأَیْتُ إِلَّا جَمِیلًا " است و به هر سو می‌نگری زیبایی است که می‌شود به تماشا نشست و به فکر فرو رفت و عشق، ارادت و بصیرت در آن موج می‌زند.

به گزارش پایگاه خبری 598، همایش عظیم پیاده روی اربعین حسینی در عراق به یکی از نمادهای وحدت جهان اسلام و شیعه تبدیل شده و هر سال از کشورهای غربی و شرقی و اسلامی و اروپایی ده‌ها میلیون زائر در این گردهمایی عظیم حضور پیدا می‌کنند و هر سال نیز به تعداد آن‌ها افزوده می‌شود.

یکی از زیبایی‌های این گردهمایی عظیم جهانی به نمایش گذاشتن فرهنگ مواسات و انفاق در بین مردم توسط مردم عراق و شیعیان از کشورهای مختلف است که با ایجاد مواکب حسینی از زوار سیدالشهدا(ع) با چای، شربت، آب خنک، غذای گرم، میوه و اسکان، پذیرایی می‌کنند و حتی مردم این کشور منازل خود را در اختیار زوار اربعین قرار می‌دهند و با تمام توان از آن‌ها استقبال و پذیرایی می‌کنند.

برخی از کارشناسان دینی معتقدند این همایش تکه‌ای از مدینه فاضله بعد از ظهور است که انسان‌ها اموال مازاد بر نیاز خود و حتی اموال مورد نیازشان را در اختیار دیگر انسان‌ها قرار می‌دهند و حضور بیش از ۲۵ میلیون زائر در این گردهمایی عظیم به گونه‌ای مدیریت می‌شود که هیچ کس بدون خانمان و غذا نمی‌ماند و این شمّه‌ای از ظهور را به نمایش می‌گذارد.

یکی دیگر از زیبایی‌های همایش عظیم ده‌ها میلیونی و جهانی اربعین، حضور پررنگ کودکان و نوجوانان عراقی در پذیرایی از میهمانان سیدالشهداست و به کرات مشاهده می‌شود کودکان و نوجوانان در مواکب، منازل عراقی‌ها و در بین مسیر به خدمت‌رسانی مشغول هستند و این کار یک حرکت تربیتی است که شیعیان عراق از کودکی فرزندان خود را خادم اهل بیت(ع)، خدمت‌گذار زوار امام حسین(ع) و اهل انفاق و مواسات تربیت می‌کنند، چیزی که در فرهنگ دینی بسیار به‌آن تأکید شده است.

اربعین حسینی شمّه‌ای از مدینه فاضله بعد از ظهور است

در میان پیاده‌روی هم کودکان خصوصا دختران چهار، پنج ساله‌ای را مشاهده می‌کنیم که به زوار امام حسین(ع) خوش آمد می‌گویند و دستمال کاغذی و عطر در بین زوار توزیع می‌کنند.

در این میان ایرانی‌ها و دیگر زوار از کشورهای مختلف نیز با اهدای هدیه‌هایی به این نونهالان و کودکان کام آن‌ها را شیرین می‌کنند و قدردانی‌شان را اینگونه نشان می‌دهند و این امر مورد استقبال این کودکان قرار می‌گیرد و با لهجه غلیظ عربی " شُکراً علی الهدیة" از زوار تشکر می‌کنند.

از دیگر زیبایی‌های همایش عظیم جهانی پیاده روی اربعین حضور زواری از کشورهای انگلیس، آمریکا، روسیه، ترکیه، آذربایجان و دیگر کشورهای اسلامی و غیر اسلامی است که خود را به این گردهمایی بی‌نظیر می‌رسانند و ارادت خود به امام حسین(ع) را ابراز می‌کنند.

با یک زائر لبنانی ساکن آمریکا مقداری هم مسیر شدیم و نظر او را در این باره این راهپیمایی و حضورشان پرسیدم، نخست از ارادت خودشان به رهبر معظم انقلاب و سید حسن نصرالله گفت و اضافه کرد که این راهپیمایی مقدمه‌ای است برای آزادی بیت المقدس و ان‌شاءالله این حرکت به سمت آزادی قدس شریف از چنگال ظلم و جور خواهد بود.

شهروند روسی حاضر در این گردهمایی جهانی نیز اشاره‌ای به حرم سیدالشهدا(ع) می‌کند و می‌گوید، مبارزه غربی‌ها با ایران بر سر حسین(ع) است و در واقع آن‌ها با ایران مبارزه نمی‌کنند و مبارزه آنها با حسین(ع) است و هدف نهایی غرب هم انهدام قم که امروز مرکزیت علمی جهان اسلام است، می‌باشد چون آن‌ها از این که علمای قم موجب بیداری امت‌های آزاده شده‌اند می‌ترسند.

شهروندان جمهوری آذربایجان از سخت گیری دولت شان بر شیعیان سخن می‌گفتند، یکی از آن‌ها می‌گوید، دولت ما مرزهای‌مان را به روی ایران به بهانه کرونا بسته و نمی‌توانیم از طریق مرز ایران به اربعین مسافرت کنیم و برای حضور در همایش جهانی اربعین باید به ترکیه مسافرت کنیم و از آن جا به کردستان عراق برویم و یا از طریق مرز ترکیه وارد ایران شویم و به عراق و اربعین برویم و سفر ما از ایران به کربلا حدود ۱۲۰ دلار هزینه بر می‌داشت و حال آن که از طریق مرز ترکیه که به عراق می‌رویم سه چهار روز در راه هستیم و حدود ۹۰۰ دلار نیز باید هزینه کنیم تا به این همایش عظیم برسیم.

او می‌گوید حتی دولت ما سفرهای هوایی از آذربایجان به عراق را بسته و اگر بخواهیم از طریق هواپیما به اربعین بیاییم باید ابتدا به دوبی برویم و از آن جا به نجف بیاییم، خلاصه این که دولت ما تمام تدابیر سخت را برای عدم حضور ما در اربعین به‌کار می‌گیرد اما در مسیر عشق به اباعبدالله(ع) برای ما مانعی وجود ندارد، هر چند مجبور بشویم چندین برابر سفر معمولی هزینه کنیم.

خلاصه همایش عظیم اربعین مصداقی از " مَا رَأَیْتُ إِلَّا جَمِیلًا " است و به هر سو می‌نگری زیبایی است که می‌شود به تماشا نشست و به فکر فرو رفت.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها