کد خبر: ۵۲۹۶۳۴
زمان انتشار: ۱۰:۱۲     ۲۲ شهريور ۱۴۰۲

به گزارش پایگاه خبری 598، عبدالرحیم انصاری، تحلیلگر در کانال خود در ایتا یادداشتی درباره کریدور هند، عربستان و امارات منتشر کرد:

کریدوری که با ابتکار واشنگتن برای وسوسه کشورهایی چون هند، عربستان و امارات طراحی شده است را هر طور که نگاه کنیم بیانگر افول قدرت آمریکا است. آمریکا میخواهد این بار هند، و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس را بیشتر اهمیت دهد تا شاید آنها را در روزگاری که به شرق سیگنال میدهند، از ادامه راه منصرف کرده و با فاکتور اقتصادی همچنان در تیم خود نگه دارد؛ غافل از آنکه این کشورها را بیش از آنکه مولفه های اقتصادی از آمریکا دور کرده باشد، مولفه های امنیتی دور ساخته است؛ مثل اینکه شما به فردی که برای حفظ جانش نگران است پول تقدیم کنید!

اهداف آمریکا البته چند منظوره است اما از هر دریچه ای که به این طرح نگاه کنیم آینده خوبی ندارد!

اولا میخواهد این کریدور را به رقیبی برای طرح چینی کمربند - راه تبدیل کرده، آن را تضعیف و یا به شکست بکشاند؛ این پروژه حتی از این نظر که کریدور شمال - جنوب که از ایران و روسیه میگذرد را نیز تضعیف مینماید مورد توجه آمریکایی ها است.

دوم میخواهند با باج دادن به دهلی و باز کردن پای هند به غرب آسیا حضور روز افزون اقتصادیِ چینی ها در این منطقه که ایالات متحده را به وحشت انداخته کمرنگ نماید. از آنجا که بین چین و هند از دیرباز تنش ها و رقابت هایی وجود داشته، تصور میکنند میتوانند موفق شوند.

نکته سوم و کلیدی اما به اسرائیل برمیگردد؛ کریدوری که می آید از امارات، عربستان، اردن و فلسطین اشغالی میگذرد، در صورت موفقیت میتواند منافع اعراب را با منافع اسرائیل گره بزند تا سودهای کلان سبب هضم وجود رژیم صهیونیستی در در جغرافیای منطقه گردد و از این طریق امنیت بیشتر و دشمنی کمتری را برای صهاینه به ارمغان بیاورد؛ اما این پروژه را جان به جانش کنی، باز از کریدورهایی که از ایران میگذرند هزینه بردار تر، طولانی تر و با سود اقتصادی کمتری است. از اینها که بگذریم بارها نوشته ام "هیچ پروژه ای در در غرب آسیا به سرانجام نمیرسد مگر با رضایت ایران"! کما اینکه تمام طرح های آمریکایی و اسرائیلی در سالهای اخیر و به گواه دوست و دشمن با شکست همراه شده اند.

کریدوری که آمریکا طراحی کرده قرار است از خلیج فارس و محدوده تحت تسلط ایران هم عبور کند؛ با آبنبات که نمیتوانند دل اعراب را خوش کنند؛ چنین پروژه اقتصادی آیا پیوست امنیتی نمیخواهد؟ آن هم طرحی که قرار است از بیخ گوش ایران و کشورهای مسلمان رد شود و به اقتصاد اسرائیل پول برساند؟! آمریکا شاید بخواهد خودش را به نفهمیدن بزند، اما حداقل اعراب خوب میفهمند قصد واشنگتن نه کمک به آنها، بلکه تلاشی برای دور کردنشان از چین، ایران و روسیه است؛ ایرانی که رابطه شان را با او احیا کرده اند، روسیه ای که حداقل در اوپک پلاس نشان داد هماهنگی خوبی با اعراب علیه آمریکا و خصوصا در کاهش تولید نفت دارد!

آمریکا همچنین نمیتواند گذرگاه قائم - بوکمال در مرز سوریه و عراق برای رسیدن ایران به مدیترانه را ببندد و آن وقت خودش کریدور دیگری بیخ گوش ایران بسازد و حالش را ببرد؛ خیر!

جمهوری اسلامی احتمالا این اجازه را نخواهد داد سیاست آمریکا پیش برود. این طرح همچنین برای اجرایی نشدن سدی به نحسی اسرائیل دارد که صرف وجودش در این مسیر کافی است تا موفق نشود!

این کریدور به احتمال زیاد اجرایی نمیشود، اما اگر بشود نیز تاثیری بر کریدورهای مورد استفاده قدرتهای شرقی خصوصا در ایران نخواهد داشت. هند هم اگرچه با چین مشکلاتی دارد، اما از آن طرف دوست روسیه است و تلاش میکند با ایران نیز تعامل بیشتری داشته باشد. این طرح بیش از همه چیز استیصال آمریکا و روند نزولی قدرتش را نشان میدهد که برای حفظ نظم فعلی جهانی حاضر است چه باج های مضحکی بدهد؛ باج هایی که حالا فهمیده اند از روی نیاز است، و اِلّا میتوانست قبلا آن را پیشنهاد کند! شما فکر نکنید هند و عربستان و امارات و اردن آنقدر خنگ هستند که اینها را نمیفهمند!

میفهمند، خوب هم میفهمند فقط حرف نمیزنند؛ آمریکا حتی اگر این طرح را برای رقابت با چین و سایر قدرتهای شرقی به منظور حفظ نظم فعلی جهان در نظر داشته باشد، باز از طریق بها دادن به هند و کشورهای حوزه خلیج فارس، ناخواسته به کشورهای دیگری کمک کرده تا در نظم نوین جهانی حاضر شوند! کشورهایی که اگر قرار بود هنوز هم با آمریکا همسو باشند در این مدتی که از جنگ اوکراین میگذرد حداقل یک بار پوتین را محکوم میکردند!

نه تنها نکردند که امارات از ائتلاف دریایی با آمریکا خارج شد و عربستان علیرغم فشارهای واشنگتن در کاهش تولید نقت با روسیه همراه شد!

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها