کد خبر: ۵۲۹۹۳۱
زمان انتشار: ۰۹:۱۹     ۰۴ مهر ۱۴۰۲
وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران پس از 7 روز حضور در نیویورک به تهران بازگشت.

به گزارش پایگاه خبری 598، به نقل از ایران پرس: وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران پس از 7 روز حضور در نیویورک به تهران بازگشت.

سوال مهم این است که سفر 7 روزه «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران به نیویورک چگونه گذشت و چه پیامدهایی خواهد داشت؟

دیدارهای دیپلماتیک و گفت و گوهای سیاسی با محافل رسانه‌ای و علمی اصلی‌ترین بعد سفر 7 روزه «حسین امیرعبداللهیان» به نیویورک بود. وزیر امور خارجه ایران حدود 43 برنامه در نیویورک داشت که 34 مورد آن دیدار با همتایان و برخی مقامات از جمله دیدار با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد بود.

مسائل دوجانبه، منطقه‌ ای و جهانی محور این دیدارها بود. دیدار وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران با فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان تاکیدی بر عزم تهران برای بهبود و تقویت روابط با ریاض بود. این دیدار بیانگر تمایل دو کشور برای تداوم مسیری است که از مارس گذشته با احیای روابط دوجانبه آغاز شد.

دیدار «حسین امیرعبداللهیان» با «جیحون بایراموف»، وزیر خارجه جمهوری آذربایجان با محوریت حل اختلاف های دوجانبه و مسائل منطقه‌ای از جمله قره باغ انجام شد. این دیدار مانند دیدارها و گفت و گوهای قبلی که میان طرفین انجام شد گویای این است که جمهوری اسلامی ایران تلاش می‌کند اختلاف ها با جمهوری آذربایجان را از طریق مذاکره و گفت و گو مدیریت کند و تحت تاثیر فضاسازی رسانه ای معاندین و رقبای منطقه‌ای قرار نمی گیرد.

دیدار وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران با سامح شکری، وزیر خارجه مصر نیز یک دیدار مهم در نیویورک بود. این دیدار که در فضایی صمیمانه انجام شد، می‌تواند مقدمه ای برای احیای روابط تهران و قاهره پس از 4 دهه باشد.

دیدار «حسین امیرعبداللهیان» با دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس نیز عزم و اراده جمهوری اسلامی ایران برای همکاری با کشورهای عربی را نشان داد. امیرعبداللهیان در پیامی در نیویورک نوشت: سیاست منطقه‌ ای جمهوری اسلامی ایران بر تعامل و همکاری سازنده استوار است. علاوه بر عامل جغرافیا، سیاست همسایگی، تاریخ، فرهنگ و دین مشترک، از جمله عوامل موثری هستند که همکاری بر مبنای آنها می‌تواند علاوه بر تامین صلح و ثبات و امنیت منطقه‌ای، توسعه مشترک اقتصادی و رفاه ملتها را تضمین کند.

یکی دیگر از دیدارهای مهم وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در نیویورک، دیدار با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد بود. وزیر خارجه در این دیدار به طور مستقیم و شفاف مواضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص مسائل مهم مربوط به ایران، منطقه و جهان را تشریح کرد. «حسین امیرعبداللهیان» در این زمینه نیز در پیامی نوشت با دبیرکل سازمان ملل در مورد جنگ اوکراین، وضعیت سوریه، آتش‌بس یمن، تعاملات ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، برجام و مذاکرات رفع‌ تحریم‌ها، توافق اخیر تبادل زندانیان، تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه ایالات متحده علیه کشورمان و اهمیت نشست منطقه ای خلیج فارس به ابتکار دبیرکل سازمان ملل تبادل نظر کردیم.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در دیدار با سایر مقام‌ها و طرف‌ها در مورد برخی از چالش‌های موجود جهانی و منطقه‌ای گفت وگو کرد و با وزرای خارجه کشورها درباره پیگیری موضوعات دوجانبه و توافقنامه‌هایی که بین جمهوری اسلامی ایران و کشور مقابل در دستور کار قرار دارد، رایزنی کرد.

با توجه به مطالب ذکر شده، می‌توان گفت امیرعبداللهیان از فرصت نیویورک برای تبیین سیاست خارجی ایران و بهبود روابط با کشورها و همچنین ارائه تصویری واقعی از جمهوری اسلامی ایران نه آنگونه که منافقین و معاندین ارائه می کنند، بهره گرفت.

نویسنده: سید رضی عمادی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها