کد خبر: ۵۳۰۱۶۳
زمان انتشار: ۰۹:۰۳     ۱۱ مهر ۱۴۰۲
سینماگران برگزیده استان قم در قالب آیین مهر سینمای ایران معرفی و تجلیل شدند.

به گزارش پایگاه خبری 598، دومین آیین مهر سینمای ایران در قم شامگاه دوشنبه ۱۰ مهرماه همزمان با شب ولادت پیامبر رحمت و امام صادق(ع) با حضور جمعی از مسئولان، هنرمندان و فیلمسازان در تالار فرهنگ و هنر قم برگزار شد.

محمدرضا سوقندی مشاور وزیر ارشاد و مدیرکل دفتر امور استان‌ها و مجلس سازمان سینمایی، امیرعلی عموزاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم، رضا ابوذر مدیر انجمن سینمای جوانان قم، مهدی توکلیان مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان و فخرالدین یوسف‌پور مدیرعامل خانه مطبوعات قم از جمله مسئولان حاضر در مراسم بودند.

در ابتدای این مراسم بعد از تلاوت آیات قرآن کریم و پخش سرود جمهوری اسلامی، امیرعلی عموزاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم به مهمانان حاضر در مراسم خیرمقدم گفت.

جایگاه ممتاز سینما در میان هنرها

وی در سخنانی به نقش مهم و تأثیرگذار اهالی سینما در مقابله با تهاجم فرهنگی دشمنان اشاره کرد و گفت: دشمن با گذر از جنگ سخت و نیمه‌سخت، امروز با ابزار فرهنگ و هنر به دنبال استحاله فرهنگی است و از این طریق برای رسیدن به اهداف شوم خود تلاش می‌کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم با تأکید بر اینکه هنر بزرگترین ابزار اشاعه فرهنگ است، گفت: بدون اغراق هنر سینما در میان همه هنرها، تلألو و درخشش دیگری دارد.

عموزاده افزود: تجلی غالب هنرها از جمله هنرهای نمایشی، تجسمی و موسیقی در هنر سینماست.
دبیر شورای فرهنگ عمومی استان قم با قدردانی از تلاش سینماگران قم در طول یک‌سال گذشته، خاطرنشان کرد: امروز بسیاری از نخبگان با هنرشان شناخته می‌شوند و اگر سینماگران نبودند، نام و یاد بسیاری از مفاخر کمرنگ می‌شد.

قم در گفتمان‌سازی دانش سینما نقش‌آفرین باشد

در بخش دیگری از این مراسم، محمدرضا سوقندی مدیرکل حقوقی، مجلس و استان‌های سازمان سینمایی با تبریک ایام ولادت نبی مکرم اسلام و امام جعفر صادق(ع)، اظهار کرد: زمانی که سینما در غرب متولد شد، خاستگاه تجاری و تبلیغاتی داشت و بعدها جلوه هنری پیدا کرد و در ادامه به یک رسانه تبدیل شد؛ بنابراین امروز سینما هم صنعت است و هم هنر و رسانه.

وی با بیان اینکه سینما به دو پشتوانه مهم قدرت ثروت و دانش تکیه دارد، گفت: سینمایی که قدرت اقتصادی نداشته باشد، قطعاً تأثیرگذار نخواهد بود.

سوقندی به نقش دانش و تئوری‌پردازی در تقویت بنیه فکری سینما اشاره کرد و گفت: وقتی سینما متولد شد، فلاسفه غرب پشت هنر و سینما قرار گرفتند و نظریه‌پردازی کردند. 

وی با تأکید بر اینکه سینما فقط یک هنر تأثیرگذار نیست، بلکه هنر تعیین‌کننده است، اظهار کرد: امروز سینمای ما از کدام پشتوانه اقتصادی و گفتمانی برخوردار است؟ چند درصد از اندیشمندان ما در حوزه و دانشگاه، در عرصه سینما نظریه‌پردازی و گفتمان‌سازی کردند؟ چرا باید عده‌ای این مسئولیت را به دوش هنرمندان بیندازند.

مدیرکل حقوقی، مجلس و استان‌های سازمان سینمایی افزود: بسیاری از انتقاداتی که متوجه سینماگران می‌کنند، باید دیگران پاسخگو باشند نه هنرمندان. 

وی تصریح کرد: قرار نیست پاسخ همه مسائل و کمبودها را جامعه هنری بدهد، اگر عده‌ای غفلت می‌کنند و رسالت خودشان را انجام نمی‌دهند، این بار و وظیفه را که نباید دیگری به دوش بکشد.  

سوقندی در ادامه به جایگاه ممتاز قم در حوزه دانش و پژوهش اشاره کرد و گفت: شهر قم به عنوان مرکز علوم دینی این ظرفیت را دارد که در حوزه نظریه‌پردازی و تولید دانش سینمایی نقش‌آفرین باشد.

وی تصریح کرد: هنرمندان در بخش تکنیکال و فنی نقش‌آفرینی می‌کنند و این رسالت مراکز علمی و پژوهشی است که به لحاظ محتوا و دانش، سینما را یاری کنند.

مدیرکل حقوقی، مجلس و استان‌های سازمان سینمایی افزود: امروز سینما مجموعه‌ای از دانش‌هاست و نمی‌تواند بدون علم اقتصاد، جامعه شناسی، روان شناسی، سیاسی و ... پیشرفت کند و بر این اساس باید مراکز پژوهشی در راستای تقویت فکری هنرمندان و سینماگران نقش‌آفرینی کنند.

سوقندی تأکید کرد: از شهر قم به عنوان شهر علم و فقاهت انتظار می‌رود که حامی و پشتیبان سینما در حوزه علمی و تئوری‌پردازی و یار فکری سینما باشد.

مدیرکل حقوقی، مجلس و استان‌های سازمان سینمایی تصریح کرد: سخنان آیت‌الله جوادی‌آملی در دیدارهایی که با هنرمندان داشتند، نشان می‌داد بزرگان ما در حوزه دین نگاه عمیق و دقیقی به سینما دارند.

وی تصریح کرد: سرمایه های فکری حوزه و دانشگاه باید به میدان بیاید، قم فقط نباید تغذیه‌کننده بُعد فقهی و احکام و نیازهای فقهی جامعه باشد، بلکه تمام نیازهای حوزه دین و معنویت و اندیشه دینی را باید تغذیه کند که بخشی از آن هنر و سینماست.

مدیرکل حقوقی، مجلس و استان‌های سازمان سینمایی در ادامه با بیان اینکه امروز ارتباط منسجمی بین مخاطب و سینما در ایران وجود ندارد، گفت: اگر می‌خواهیم سینمای ملی شکل بگیرد و مهر سینما به معنای واقعی بر دل‌ها بنشیند، باید بین مخاطب و سینما ارتباط ارگانیک و سیستمی برقرار کرد.

سوقندی افزود: باید تلاش کنیم تماشای فیلم‌های سینمایی در سبد خانوار قرار بگیرد، چرا که امروز این گونه نیست و سینمای ما وابسته به حمایت‌هاست.

وی تصریح کرد: بخشی از ابتذال سینما بخاطر منتقد نبودن مخاطب است و بار آن روی نهادهای نظارتی افتاده است.

مدیرکل حقوقی، مجلس و استان‌های سازمان سینمایی افزود: امروز نیازمند دانش سینما در هنرمندان و دانش سینمایی در میان عموم جامعه هستیم و هر اندازه سواد سینمایی و رسانه‌ای در جامعه تقویت شود، مخاطب سینما افزایش خواهد یافت.

سوقندی با اشاره به کلام امیرالؤمنین(ع) مبنی بر اینکه «مردم دشمن چیزی هستند که نمی‌شناسند»، گفت: بسیاری از هجمه‌هایی که به فیلم‌ها و سینما می‌شود، شاید از سر دلسوزی باشد اما از سر آگاهی نیست و به همین دلیل یکی از رسالت‌ها ما باید حرکت به سمت نهضت سواد سینمایی و رسانه‌ای باشد.

معرفی منتخبان جشنواره

در بخش پایانی این مراسم، سینماگران برگزیده استان قم از نگاه اعضای دومین هیئت انتخاب جشن مهر سینمای ایران در قم متشکل از آقایان رضا ابوذر، حسن عنایتی، سید امیر طباطبایی، روح‌الله داوری و جواد یقموری، معرفی شدند که به شرح زیر است:
سینماگران پیشکسوت و ایثارگر: علی بیطرفان و احمدرضا داوری.
کارگردانی فیلم بلند: حمید بیات.
کارگردانی فیلم کوتاه: محمدرضا دهستانی.
بازیگری: مهدی ملاک. 
فیلمنامه‌نویسی: مهراب اکبری شهپر.
تدوین: محمد حاتمی.
گریم: جمال بیات.
صدا گذاری و صدابرداری: مجید نجاتی.
جلوه‌های ویژه بصری: محمد رمه‌چی.
فیلمبرداری: یاسر نصرالهی و محمد صادق رمضانی.
تهیه‌کننده: عبدالحسین میرداماد.
مؤسسه فیلمسازی: داود جلیلی مدیرعامل مؤسسه «رواق کریمه».
مستندساز: زهره نجف‌زاده.
طراحی صحنه: ابوالفضل زینلی.
طراح لباس: الهام ارجمند.
کارگردانی نماهنگ (خلق دستاوردهای هنری): آرش آقاجانی.
تقدیر ویژه: سید مجتبی طباطبایی کارگردان فیلم اخت‌الرضا(ع)، سید حمیدرضا منتظری تهیه‌کننده فیلم‌های کوتاه و مجتبی قانونی فعال حوزه سینما.
سینماگر منتخب استان: احمدرضا داوری.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها