کد خبر: ۵۳۰۲۷۰
زمان انتشار: ۱۴:۳۵     ۱۶ مهر ۱۴۰۲
توصیه‌های یک پژوهشگر بین رشته‌ای به مادران آینده:
نویسنده و پژوهشگر میان‌رشته‌ای علوم پزشکی و قرآنی گفت: سن انسان همیشه از لحظه تولد محاسبه می‌شود؛ اما به نظر من با توجه به درصد تأثیری که دوران جنینی بر آینده انسان دارد، باید محاسبه سن را از زمان انعقاد نطفه شروع کرد. در واقع پایه‌ریزی انسان کارآمد و آینده‌ساز از همین دوره شروع می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری 598، اشرف پهلوانی قمی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه عنوان کرد: سن انسان همیشه از لحظه تولد محاسبه می‌شود؛ اما به نظر من با توجه به درصد تأثیری که دوران جنینی بر آینده انسان دارد، باید محاسبه سن را از زمان انعقاد نطفه شروع کرد. در واقع پایه‌ریزی انسان کارآمد و آینده‌ساز از همین دوره شروع می‌شود. بعد از دوسالگی نمودار رشد و تکامل ادامه دارد؛ اما هیچ وقت به سرعت این دو سال و ۹ ماه نمی‌رسد.

وی ادامه داد: در همان دو ماه اول جنینی، تمام اندام‌ها تشکیل می‌شود و این‌که یک انسان سالم باشد یا معلول، از همین زمان معلوم است؛ حتی می‌توان گستره این تأثیر را به زمان قبل از انعقاد نطفه ببریم. این مطلب هم از نظر پزشکی، هم علوم اسلامی اثبات شده است. حتماً دیده‌اید مادرانی که سابقه جنین با مشکلات سیستم عصبی ستون فقرات دارند از دو سه ماه قبل بارداری، از سوی متخصصین زنان، توصیه به مصرف اسیدفولیک می‌شوند، همچنین برای دیگران مادران به عنوان پیشگیری چنین تجویزی انجام می‌شود.

نویسنده و پژوهشگر میان‌رشته‌ای علوم پزشکی و قرآنی بیان کرد: انتخاب زمان مناسب انعقاد نطفه که در احادیث به تأثیر آن اشاره شده است از همین پیشگیری‌های عاقلانه است که در سال‌های اخیر در علوم پزشکی هم مورد توجه قرارگرفته است. در تحقیقی که با همکارانم در مرکز ناباروری قم، انجام دادیم و به زبان انگلیسی به چاپ رسید، به این نتیجه رسیدیم که لقاح در زمان‌هایی مثل قمر در عقرب که در احادیث مکروه شمرده شده‌است، احتمال سقط را افزایش می‌دهد.

وی تاکید کرد: در مورد تأثیر زمان‌ انعقاد نطفه بر سلامت جسمی و روانی کودک، مطالعات بلندمدت می‌طلبد که یک کودک را تا نوجوانی و جوانی و بزرگسالی مورد مطالعه قرار دهند که هنوز این کار انجام نشده است؛ اما چیزی که هست بزرگان دین ما به این رهنمودها عمل کرده‌اند و ما را هم به رعایت آن سفارش کرده‌اند و اگر به صورت تجربی هم که بررسی کنیم نمونه‌هایی از آن را می‌بینیم؛ مثلا من خودم در بیمارستان، چند نوزاد را دیدم که شش انگشتی بودند و وقتی زمان انعقاد نطفه را بررسی کردم به حوالی عید قربان رسیدم که در روایات به آن اشاره شده است و اثبات علمی این روایات همان‌طور که عرض کردم مطالعات وسیع و بلندمدت را طلب می‌کند که امیدوارم بیش از پیش، مورد توجه موسسات مطالعاتی قرار بگیرد.

این کارشناس مامایی اظهار کرد: دین آینده‌نگر اسلام پا فراتر می‌گذارد و دامنه تأثیر را به قبل از ازدواج گسترش می‌دهد و در روایاتی به تأثیر سلامت جسمی، روحی و معنوی زن بر سلامت جنین اشاره می‌کند؛ همان چیزی که امروزه به علم ژنتیک معروف است و سلامت ظاهری مادر و پدر را بر سلامت جنین مؤثر می‌داند. در علوم اسلامی علاوه بر سلامت ظاهری، حتی دین، اخلاق و خصوصیات روانی مادر و پدر را در سلامت کودک در تمام ابعاد مؤثر می‌داند.

وی اضافه کرد: این حیطه هم جای کار پژوهشی گسترده دارد و شاید با اثبات حقایقی که در قرآن و روایات وجود دارد، بتوان جامعه فردا را سالم‌تر، خداباورتر و دین‌مدارتر ساخت. همچنین تأثیر عوامل محیطی مثل سیگار، آلودگی هوا و اشعه ایکس از نظر پزشکی ثابت شده است؛ اما آمار جدید در بیمارستان‌ها، افزایش سرسام‌آور تعداد حاملگی‌های خارج رحمی و سقط خود به خودی را نشان می‌دهد که شاید یکی از دلایل عمده آن حضور امواج در همه جا است.

نویسنده کتاب «سلامت مادر و کودک در دوران بارداری و شیردهی از منظر آیات، روایات و علوم پزشکی» گفت: به نظرم مطالعات گسترده‌ای در مورد تأثیر گوشی‌های همراه و امواج وای‌فای بر میزان حاملگی‌های خارج رحمی و سقط باید صورت بگیرد؛ چرا که میزان آن چند سالی که استفاده از گوشی همراه افزایش یافته، تصاعدی است و ما هر روز شاهد افزایش بارداری‌های غیرطبیعی هستیم که بعضاً درمان‌های طولانی، تهاجمی و عارضه آفرینی هم دارند. بارداری‌هایی که می‌توانستند به تولد فرزندانی سالم و آینده‌ساز منجر شوند.

وی عنوان کرد: در مورد تأثیر غذا هم بر دوره‌های مختلف رشد، آیات، روایات و مطالعات پزشکی فراوانی داریم که اگر مادر باردار و شیرده این رهنمودها را به کار بندد می‌تواند بر حفظ و ارتقای سلامت خود و فرزندش تأثیر به سزایی داشته باشد؛ مثلا خرما رزق حسنی است که می‌تواند بر سلامت جسمی، روانی و حتی معنوی مادر و کودکش تأثیر مهمی داشته باشد و در تفسیر آیات ۲۳ تا ۲۶ سوره مریم و روایات فراوانی به آن اشاره شده است.

پهلوانی قمی یادآور شد: غذاهایی مثل انگور، خرما، شیر، انجیر، انار و عسل در قرآن و روایات بارها از آن‌ها یاد شده است و در مورد بعضی مثل خرما، عسل و شیر مطالعات پزشکی مختصری هم انجام شده است که می‌توانند بر سلامت کودک مؤثر باشند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها