کد خبر: ۵۳۱۵۲۰
زمان انتشار: ۰۹:۵۹     ۲۴ آبان ۱۴۰۲
یک روزنامه انگلیسی تشدید فعالیت‌های آزادی‌بخش نیروهای مقاومت منطقه پس از جنایت‌های جنگی رژیم صهیونیستی در غزه با صحنه‌گردانی آمریکا را عامل اصلی تقویت حضور نظامی واشنگتن در منطقه دانسته و «نیروهای قدرتمند سپاه پاسداران» را تهدید اصلی علیه رژیم صهیونیستی و کشورهای غربی تلقی کرده است.

به گزارش پایگاه خبری 598، به نقل از ایسنا، تنها یک روز از حمله ویرانگر حماس علیه رژیم صهیونیستی گذشته بود که آمریکا حمایت تمام‌قدی از این رژیم نشان داده و پیام هشداردهنده‌ای به دشمنان منطقه‌ای آن منتقل کرد.

روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی در این باره  نوشت، واشنگتن طی اقداماتی که «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا آن را «تلاش برای تقویت بازدارندگی منطقه‌ای» خواند، اعلام کرد که یک گروه ضربت را به شرق مدیترانه اعزام می‌کند و شمار نیروهای اسکادران جنگنده‌های خود در منطقه غرب آسیا نیز افزایش می‌دهد.

این اولین نشانه‌ از نگرانی دولت بایدن درباره این بود که گستره حمله حماس به رژیم صهیونیستی در ۷ اکتبر (۱۵ مهر) و سبعیت حملات تلافی‌جویانه این رژیم به غزهِ تحت کنترل حماس خطر درگیری گسترده‌تر را افزایش داده است که این در بدترین حالت، می‌تواند آمریکا را نیز وارد جنگ کند.

از آن موقع، آمریکا یک ناوگروه ضربت دیگر، سامانه‌های دفاعی، زیردریایی هسته‌ای و بیش از سه هزار نیروی دیگر را با هدف افزایش حفاظت از نظامیان آمریکایی در منطقه و آنچه «بازدارندگی از ایران و شبه‌نظامیان تحت حمایت آن از جمله حماس» خوانده شده به منطقه خلیج فارس اعزام کرده است.

یکشنبه گذشته، آمریکا سومین حمله خود را علیه «شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران» در سوریه انجام داد که گسترش تنش‌ها از سوی واشنگتن در تلافی ده‌ها حمله به نظامیان آمریکایی در منطقه تلقی می‌شود؛ حمله‌ای که بلافاصله پاسخ داده شد و پایگاه‌های آمریکا در شرق سوریه هدف قرار گرفتند.

فایننشال‌تایمز: سپاه پاسداران قدرتمند، اصلی‌ترین تهدید علیه اسرائیل استناوگروه‌های ( USS Gerald R. Ford )

تهدید حزب‌الله

در ادامه این گزارش آمده است: نگرانی اصلی واشنگتن این است هم‌زمان با خطر محاصره غزه توسط رژیم صهیونیستی و بمباران آن، خطر گشوده‌شدن جبهه‌ای جدید علیه این رژیم توسط حزب‌الله لبنان، از سمت مرزهای شمالی‌ آن وجود دارد که یک گروه قدرتمند است.

حزب‌الله در سال ۲۰۰۶، جنگی ۳۳ روزه با رژیم صهیونیستی داشت و ۲۰ هزار تا ۵۰ هزار رزمنده، زرادخانه پهپادهای انتحاری، تسلیحات سبک، توپخانه، تانک و موشک‌های پیشرفته هدایت‌شونده و نقطه‌زن دارد. برخی نیروهای فلسطینی‌ نیز در لبنان حضور دارند.

نیروهای رژیم صهیونیستی و حزب‌الله، همچنین نیروهای فلسطینی در لبنان از هفتم اکتبر، تقریبا به طور روزانه تبادل آتش داشته‌اند. درگیری‌ها مدام گسترش یافت اما هنوز به یک جنگ تمام‌عیار تبدیل نشده است. اگرچه ترس اصلی آن است که یک اشتباه محاسباتی از سوی هر یک از طرفین، این درگیری را به مرحله جدیدی بکشاند.

«سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان روز شنبه هشدار داد که این گروه حملاتش را با استفاده از تسلیحات جدید و تنوع اهدافش در اراضی اشغالی، «ارتقا» داده است. نصرالله در دومین سخنرانی‌اش از زمان آغاز جنگ غزه، گفت که «این جبهه فعال می‌ماند.»

این جنبش لبنانی تنها یکی از چند تهدیدی است که از سوی گروهای مقاومت منطقه یا «محور مقاومت» متوجه ارتش رژیم صهیونیستی و آمریکاست.

فایننشال‌تایمز: سپاه پاسداران قدرتمند، اصلی‌ترین تهدید علیه اسرائیل استحمله حزب‌الله به پایگاه ارتش رژیم صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی

مقاومت اسلامی عراق

فایننشال تایمز همچنین با نادیده گرفتن تاثیر مخرب حضور نظامی مداخله‌جویانه آمریکا در منطقه به بهانه تامین امنیت و مبارزه با تروریسم بر ثبات و امنیت آن نوشت: یکی دیگر از نگرانی‌های چشمگیر آمریکا گسترش حملات علیه نظامیان و کارکنان آن از سوی عراق است. ۲ هزار تا ۲ هزار و پانصد سرباز آمریکایی در عراق مستقر هستند.

گروهی به نام «مقاومت اسلامی عراق» تاکنون مسئولیت بیش از ۵۰ حمله علیه نظامیان آمریکا در عراق و سوریه را بر عهده گرفته است، جایی که از ۱۷ اکتبر (اولین حمله به نظامیان آمریکایی در منطقه پس از جنگ غزه) تاکنون، بیش از ۹۰۰ نظامی به عنوان آنچه «مبارزه با داعش» به آن اعزام شده‌اند. این گروه همچنین گفته حملاتی علیه شهر ایلات در جنوب اراضی اشغالی انجام داده است.

نیروهای مقاومت در سوریه

با وجود این که ایران تاکید کرده تنها به دعوت دولت سوریه و به صورت مستشاری برای مبارزه با تروریسم و تامین امنیت در این کشور حضور دارد و فعالیت نظامی مستقلی در آن ندارد، در این گزارش ادعا شده که ایران در حمایت از دولت «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه، «گروه‌های شبه‌نظامی شیعه، از جمله حزب‌الله لبنان، شبه‌نظامیان سوریه و شبه‌نظامیان خارجی را برای مبارزه در کنار نظامیان سوریه به این کشور اعزام کرده است».

طبق ادعای فایننشال تایمز، ایران پایگاه‌هایی را در جنوب سوریه ایجاد کرد که جبهه دیگری برای هدف قرار دادن رژیم صهیونیستی و بلندی‌های جولان اشغالی بوده است. از زمان در گرفتن جنگ غزه، چندین راکت و خمپاره به بلندی‌های جولان شلیک شده است.

انصارالله یمن

این گزارش می‌‎افزاید: انصارالله یمن نیز به دنبال حمله به رژیم صهیونیستی بوده است. انصارالله اعلام کرده از ۷ اکتبر حداقل سه حمله پهپادی و موشکی علیه رژیم صهیونیستی انجام داده است. ارتش آمریکا و رژیم صهیونیستی گفته‌اند پرتابه‌های شلیک‌شده از منطقه دریای سرخ  از سوی یمن را رهگیری کرده‌اند. انصارالله همچنین،این ماه، یک پهپاد آمریکایی را سرنگون کرد.

انصارالله یمن که در جنگ آب‌دیده شده است، بیش از هشت سال است در جنگی، علیه یک ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی می‌جنگد که از دولت برکنار شده یمن حمایت می‌کند. از سال ۲۰۱۵، انصارالله یمن صدها موشک و پهپاد به عربستان سعودی شلیک کرده و سال گذشته، به ابوظبی، پایتخت امارات متحده عربی نیز حمله کردند.

فایننشال‌تایمز: سپاه پاسداران قدرتمند، اصلی‌ترین تهدید علیه اسرائیل استحمله انصارالله یمن به اهداف صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی

نیروهای نظامی ایران

فایننشال تایمز نوشت در خود ایران، ۱۲۰ هزار نیروی قدرتمند سپاه پاسداران تهدید اصلی علیه رژیم صهیونیستی و کشورهای غربی هستند اگرچه، دیپلمات‌های غربی بر این باور هستند که تهران تمایلی برای ورود به درگیری میان رژیم صهیونیستی و حماس ندارد و می‌خواهد در حاشیه بماند.

حضور نظامی آمریکا در منطقه

مقامات نظامی می‌گویند، سه هزار و ۲۰۰ نیروی نظامی دیگر آمریکا از ماه گذشته به منطقه اعزام شده‌اند که از جمله می‌توان به اپراتورهای دفاع هوایی، نیروهای دریایی و کارشناسان خنثی‌سازی بمب‌ اشاره کرد.

این روزنامه مدعی است اعزام نیروهای بیشتر آمریکا به منطقه حضور نظامی آن به منظور مبارزه با تهدیدهای بیشمار و حمایت از متحدان منطقه‌ای آن را تقویت می‌کند.

در ادامه این گزارش آمده است: بزرگ‌ترین پایگاه نظامی آمریکا در منطقه، پایگاه العدید در قطر است اما نظامیان آمریکا به سراسر منطقه اعزام شده‌اند، از جمله امارات متحده عربی، کویت، عربستان سعودی و بحرین که محل استقرار ناوگان پنجم دریایی آمریکا است.

فایننشال‌تایمز: سپاه پاسداران قدرتمند، اصلی‌ترین تهدید علیه اسرائیل استنظامیان آمریکا در منطقه

شمار نظامیان آمریکا در منطقه از زمان جنگ عراق در سال ۲۰۰۳ افزایش یافت. شمال نظامیان آمریکا در عراق در سال ۲۰۰۷ به بیشترین تعداد، یعنی ۱۷۰ هزار نفر رسید تا این که واشنگتن، در نهایت، تمامی نیروهای رزمی خود را تا پایان ۲۰۱۱ از آن خارج کرد. پس از خروج آمریکا از عراق در سال ۲۰۱۱،  شمار نظامیان این کشور در منطقه در حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار نفر تخمین زده می‌شود. حدود ۲ هزار نفر از نظامیان آمریکا در ۲۰۱۴ به عراق بازگشت داده شدند تا به مبارزه با داعش کمک کنند.

دونالد ترامپ با بالا رفتن تنش‌ها میان ایران و آمریکا حضور نظامی در منطقه را بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ افزایش داد. در دوران دولت ترامپ، شمار نظامایان به ۶۰ تا ۷۰ هزار نفر رسید.

طبق ادعای رسانه انگلیسی، «جو بایدن» رئیس‌جمهور فعلی آمریکا پس از پیروزی در انتخابات به دنبال تنش‌زدایی در منطقه بود. خروج پر هرج و مرج آمریکا از افغانستان در سال ۲۰۲۱ زیر نظر او انجام شد. در همان سال، پنتاگون برخی نیروهای دفاعی خود را به منظور اهدافی از جمله تعویض یگان‌ها، نگهداری و تعمیرات تجهیزات از عربستان سعودی خارج کرد.

فایننشال تایمز در پایان نوشته است خروج از افغانستان و تصمیم بازگردانی سامانه‌های پاتریوت تصور جهان عرب را از این که دولت‌های پیشین آمریکا در حال دور کردن خود از منطقه هستند را بدتر کرد. حالا، جنگ رژیم صهیونیستی و حماس و به صدا درآمدن آژیرهای خطر آمریکا را مجبور کرده که بار دیگر جنگ‌افزارهایش را در منطقه افزایش دهد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها