کد خبر: ۵۳۱۹۰۵
زمان انتشار: ۰۹:۵۱     ۰۵ آذر ۱۴۰۲
معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات گفت: ۵۳ درصد خدمات دستگاه‌ها در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند ارائه می‌شود و کوتاهی اصلی ازجانب دستگاه هاست.

به گزارش پایگاه خبری 598، به نقل از خبرگزاری صداوسیما، برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور آقای جواد موحد، معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات  و میهمانان تلفنی آقای احسان کیانخواه، مشاور وزیر ارتباطات،آقای امیرحسین بهرامی، معاون مرکز فناوری داده و اطلاعات فضای مجازی وزارت صمت وآقای محمدهادی زاهدی، مدیرکل فناوری داده و اطلاعات و امنیت فضای مجازی وزارت علوم به موضوع اتصال صددرصدی دستگاه‌ها به درگاه ملی پنجره واحد پرداخت.

مشروح این برنامه را در ادامه می بینید:

سؤال: از برنامه‌ای که از هفته گذشته با هم بررسی می‌کردیم روند اتصال دستگاه ها، روند اتصال صددرصدی دستگاه به درگاه پنجره واحد را تا به الان آماری که ارائه شد، یک تغییراتی داشتیم، برخی از دستگاه‌ها متصل شدند و برخی از دستگاه‌ها را هم می‌بینیم که آمارشان تغییر کرده است، درست است؟
موحد: بله همانطور که در گزارش هم اشاره شد، ما از مجموع دستگاه‌هایی که مشمول بودند، در سال گذشته، در پایان سال بیش از ۹۸ درصد از دستگاه‌ها متصل شدند آن ۲ درصد هم دستگاه‌هایی بودند که حداقل ۳۰ درصد و در مصوبه شورای اجرایی این ۳۰ درصد به ۵۰ درصد افزایش پیدا کرد که بایستی خدمات خودشان را از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند ارائه می‌کردند.
سؤال: یعنی از ۵ هزار و ۲۴۰ خدمتی که تعریف شد، پارسال هزار و ۵۷۲ خدمت پیوستند؟
موحد: بله این امسال انجام شد، تکلیف بر این بود که صددرصد خدمات شناسنامه دستگاه‌های اجرایی از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، تا پایان آبان در دسترس مردم باشد که تا این لحظه حدود ۶۳ درصد این عدد به طور کامل از بخش کل خدمات که ۵ هزار و ۲۴۰ تا است، محقق شده است.
سؤال: البته این ۶۳ درصد که می‌فرمایید با مجموع دستگاه‌هایی است که برای سال گذشته است. اگر بخواهیم برای امسال را حساب کنیم، هزار و ۵۷۲ را اگر کسر کنیم از ۵ هزار و ۲۴۰ تا، ۳ هزار و ۳۶۸ خدمت بود که باید از ابتدای امسال تا پایان آبانماه محقق می‌شد که آماری که ارائه شده است در ابتدای امسال، فقط هزار و ۷۲۹ متصل شده اند و هزار و ۹۳۹ متصل نشده اند که اگر درصدی بخواهیم حساب کنیم، حدود ۵۳ درصد متصل نشده اند، درست است؟
موحد: بله از تکلیف دستگاه‌ها امسال این حدود، تقریباً دستگاه‌ها خدماتشان الان از طریق پنجره ملی ارائه نمی‌شود، یک نکته‌ای را اشاره کنم، بخشی از این خدمات الان الکترونیکی است و فقط بایستی اتصال آن به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند برقرار شود یعنی این خدمات.
سؤال: کوتاهی از کجاست؟
موحد: از سمت خود دستگاه‌هاست. یعنی بخش عمده کار که الکترونیکی شدن خدمات است، انجام شده است، بایستی آن سامانه‌ای که از طریق آن خدمت در دسترس مردم است، آن سامانه در اتصال آن به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند برقرار شود.
سؤال: پس یعنی الان مردم متضرر هستند از کوتاهی دستگاه‌هایی که صددرصد خدمات خودشان را هنوز ارائه نداده اند؟
موحد: بله این یکی از چالش‌هایی است که الان هموطنان در مراجعه به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، به این خدمات دسترسی ندارند.
سؤال: می‌خواهیم دستگاه‌ها را با هم یکی یکی بررسی کنیم، پیش از این، درخصوص اینکه چرا مردم متضرر می‌شوند و چه مزیت‌هایی دارد اتصال صددرصدی اگر محقق می‌شد. 
سؤال: آقای کیانخواه، مزیت‌های اتصال صددرصدی اگر محقق می‌شد، به پنجره ملی خدمات هوشمند دولت را می‌فرمایید چه است، و حالا که محقق نشده است مردم از چه مزیت‌هایی دور مانده اند؟
کیانخواه: من اگر بخواهم توصیفی از جریان پنجره واحد ارائه بدهم خدمت مردم شریف ایران، اینطور باید بگویم که قبلاً که یک فردی می‌خواست یک مجوزی را بگیرد و یک امکانی را برای خودش فراهم کند، مجبور بود به دفعات متعددی مراجعه کند به این دستگاه‌ها یا در تهران یا در شهرستان یا محل استان خودشان، وقتی که مسیر به سمت دیجیتال شدن فرآیند‌های دولت پیش رفت، هر دستگاهی براساس توانی که داشت، براساس خدمتی که ارائه می‌داد، شروع کرد یکسری امکانات دیجیتال سازی را برای خودش فراهم کردند. یک مشکلی که اینجا ایجاد می‌شد اینکه دستگاه‌ها عمدتاً دارای آدرس‌های متعددی بودند و یک شهروند وقتی که می‌خواست از خدمات دستگاه‌ها استفاده کند، مجبور بود که در موتور‌های جستجو، جستجو را انجام بدهد و به سایت مورد نظر برسد. اشکالی که رخ می‌داد این بود که بعضاً ممکن بود که با عملیات فیشینگ همراه باشد و آدرس‌ها و سامانه‌های جعلی نشان مردم بدهد و باعث گمراهی شود و یا اینکه در هر سایتی، در هر سامانه وزارتخانه و دستگاهی مردم باید ثبت نام می‌کردند و احراز هویت می‌شدند. با ورود جریان پنجره واحد که این امکان را فراهم می‌کرد که با یک ساختار احراز هویت امن مردم بتوانند به راحتی و با زمان بسیار حداقلی به سامانه‌های دولت متصل شوند، یعنی به یک پنجره واحدی که اتفاقاً آدرس خیلی ساده‌ای دارد و بعضاً هم اصلاً نیازی نیست که به موتور‌های جستجو مراجعه کنند و به راحتی به حافظه شان می‌توانند بسپرند و با یک احراز هویت ساده از خدمات همه دستگاه‌ها استفاده کنند بدون اینکه احراز هویت مرحله دومی شکل بگیرد. این امکان باعث می‌شود که مردم به راحتی بتوانند از خدمات استفاده کنند در یک محیط امن و ایمن و به راحتی از جریانات مربوط به هک، فیشینگ و اتفاقات دیگری که ممکن است رخ بدهد.
سؤال: و الان با عدم اتصال برخی از دستگاه ها، عدم اتصال صددرصدی برخی از دستگاه ها، مردم از برخی از این مزیت‌ها دور مانده اند؟
کیانخواه: بله دستگاه‌ها عمدتاً خدمات خودشان را دیجیتالی کرده اند، ولی اینکه متصل کنند به پنجره واحد و مردم بتوانند با یک درگاه و با یک پنجره واحدی از این خدمات استفاده کنند، گام اول جریان هوشمندسازی است. این اتفاق وقتی افتاد و مردم توانستند به سادگی از این سرویس‌ها استفاده کنند، گام بعد که هوشمندسازی فرآیند‌ها است قابل شکل گیری است. یعنی وقتی که این جریان اتصال به راحتی بتواند شکل بگیرد و مردم و همه خدمات در یک پنجره یکسانی باشد، آن وقت دولت و دستگاه‌های مرتبط با هوشمندسازی فرآیند‌ها می‌توانند به راحتی خدمات را کنار هم ببینند و این خدمات که بعضاً بین دستگاهی است و بعضاً استعلامات متعددی که بین دستگاه‌ها وجود دارد، به سمت خودکارسازی و هوشمندسازی پیش برود.
سؤال: آقای دکتر موحد، اجازه بدهید به بررسی دستگاه‌هایی که متصل نشده اند بپردازیم، پیش از آن یک تعریفی می‌خواهیم داشته باشیم، ما گفتیم که ۵ هزار و ۲۴۰ خدمت شناسه دار تعریف شده است، برخی از دستگاه‌ها ممکن است خدمات بیشتری داشته باشند و برخی از دستگاه‌ها ممکن است خدمات کمتری داشته باشند. اینکه یک دستگاه به طور صددرصد متصل شده باشد به پنجره ملی، یعنی همه خدمات خودش را آورده باشد و آنجا ارائه داده باشد و اینکه دستگاهی صددرصد نیامده باشد و خدماتی را نیاورده باشد، ممکن است برخی از خدمات اش را صددرصد ارائه داده باشد و برخی از خدمات اش را نه، درصد کمتری ارائه داده باشد، ولی باز هم متخلف است براساس قانون، درست است؟
موحد: بله دستگاه‌ها طبق تکلیفی که در قانون به آن تصریح شده بود، بایستی در سال گذشته پنجره واحد خدمات دستگاهی خودشان را راه اندازی می‌کردند، بعضاً بعضی از دستگاه‌ها بیش از ۵۰ سامانه دارند، در مراجعه مردم و به خاطر سپردن ۵۰ نام کاربری و رمز عبور، یکی از چالش‌های جدی هموطنان عزیز در مواجهه با سامانه‌های بخش دولت بود. پنجره واحد با این توصیفاتی که آقای دکتر کیانخواه هم کردند، آمد که یک یکپارچگی را در سطح دسترسی ایجاد کند و مردم بتوانند با یک احراز هویت و دریافت یک شناسه دیجیتال به همه این سامانه‌ها دسترسی داشته باشند. طبیعتاً دستگاه‌هایی که این سامانه‌ها را بعضاً حتی یک خدمت را درنظر بگیریم، اگر متصل نکنند، مردم از این دسترسی محروم خواهند شد و طبق قانون این کم کاری و کوتاهی است و جزء تخلف حساب می‌شود.
سؤال: در برنامه گذشته ما برخی از دستگاه‌ها را بررسی کردیم، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت، معاون علمی بود که درصد پایینی را از خدمات خودش ارائه کرده بود و نهاد‌های دیگر بودند که بررسی کردیم. اجازه بدهید در این برنامه اول به خود وزارت ارتباطات بپردازیم. چرا وزارت ارتباطات برخی از خدمات خودش را مثل شرکت خدمات هوایی را با ۸۱ درصد و منطقه ویژه اقتصادی پیام و یا شرکت پست جمهوری اسلامی ایران را با ۷۵ درصد متصل کرده است و هنوز به صددرصد نرسانده است البته سازمان فضایی هم است که اینجا می‌بینم که آن هم ۸۸ درصد است.
موحد: همانطور که اشاره کردید، برخی از دستگاه‌ها طبق قانون بایستی به طور مستمر خدمات خودشان را در سازمان اداری استخدامی بروزرسانی کنند، متأسفانه برخی از دستگاه‌ها این کار را انجام نداده اند و همچنان علاوه بر اینکه باید شناسنامه خدمات شان را به روزرسانی کنند، یک تکلیف دیگری که در قانون در آئین نامه اجرایی به آن تصریح شده بود، بحث بازمهندسی فرآیند‌های ارائه خدمات هم است که این‌ها تکالیفی است که دستگاه‌ها در حوزه فرآیند‌ها باید به انجام برسانند که خدمات به روزرسانی شود و موقعی که خدمات به روزرسانی نشود، مطابق با آخرین شناسنامه‌ای که در سازمان اداری استخدامی ثبت شده است، مبنای قضاوت ما است و ممکن است بعضی از دستگاه‌ها خدمات را الکترونیکی کرده باشند یا خدمات قدیمی باشد که هنوز شناسنامه آن‌ها بروزرسانی نشده است؛ بنابراین ما ناچاراً آخرین شناسنامه‌ای را که دستگاه‌ها در سازمان اداری استخدامی دارند مبنای قضاوت قرار می‌دهیم و براساس آن درصد ارائه خدمات دستگاه‌ها را اعلام می‌کنیم.
سؤال: الان وزارت ارتباطات، فکر می‌کنم سازمان تنظیم هم در آن بود که آن هم درصد بسیار پایینی را ارائه کرده بود.
موحد: بله سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی، طبق آخرین آماری که سازمان اداری استخدامی دراختیار ما قرار داده است، ۵۷ زیر خدمت دارد که دو تا از خدمات آن ماهیت جی تو جی دارد و مابقی خدمات مشمول ارائه به شکل الکترونیکی است.
سؤال: درصد پایینی هم دارد؟
موحد: بله حدوداً ۱۹ درصد می‌شود.
سؤال: خوب نیست برای وزارت ارتباطات که سازمان‌های زیرنظر خودش این درصد از ارائه کم داده باشند.
موحد: بله این را از همین جا تقاضا می‌کنیم که سازمان تنظیم هم سامانه‌هایی را که متصل نکرده است، متصل کند پنجره واحد خدمات دستگاهی اش که از طریق پنجره ملی در دسترس مردم باشد.
سؤال: این فرآیندی که بررسی می‌شود خدمات بارگذاری می‌شود و سازمان اداری استخدامی بررسی خواهد کرد و اطلاع می‌دهد، چقدر طول می‌کشد، برخط است، دستگاه‌ها مطلع می‌شود سریع، سازمان‌ها مطلع می‌شوند در خدماتی که ارائه کرده اند، خدمات درست ارائه شده است یا خیر یا باید فرآیند را درست کنند؟
موحد: یک فرآیندی در سازمان اداری استخدامی تعریف شده است که دستگاه‌ها طبیعتاً باید آن فرآیند را که بر مبنای اسناد بالادستی یا قوانین موضوعی که دارند، آن فرآیند را در سازمان اداری استخدامی مورد بحث قرار می‌گیرد.
سؤال: حدوداً چقدر طول می‌کشد؟
موحد: زمان دقیق آن را طبیعتاً همکاران سازمان اداری استخدامی باید بگویند، ولی خیلی فرآیند زمانبری نیست، یعنی دستگاه‌ها نهایتاً شاید در کمتر از یک ماه بتوانند شناسنامه خدماتشان را به روزرسانی کنند. این در تعداد خیلی زیاد، یعنی دستگاهی که مثلاً پنجاه تا صد خدمت دارد، این عدد من برآورد کرده ام، ولی برای دستگاه‌هایی که طبیعتاً یک یا دو خدمت دارند، خیلی پیچیدگی ندارد.
سؤال: البته تلاش کرده ایم از سازمان اداری استخدامی هم دعوت کنیم روی خط باشند که با ما صحبت کنند و دلیل این را توضیح بدهند. البته سازمان اداری استخدامی هم یکی از سازمان‌هایی بود که نتوانسته بود ارائه خدمت در برخی از سازمان‌های خودش داشته باشد و جزء صددرصدی‌ها نبودند. این هم قابل توجه است که سازمان اداری استخدامی و برخی از نهاد‌های دیگر هم خودشان عقب افتاده اند. به یک سازمان دیگر، وزارت صنعت هم همینطور، وزارت صنعت با وجودی اینکه برخی از سازمان هایش صددرصدی است، ولی نتوانسته است در برخی از سازمان‌های خودش این خدمت صددرصدی را ارائه بدهد، مثلاً مرکز توسعه تجارت الکترونیک، سازمان زمین شناسی، سازمان حمایت از مصرف کنندگان و سازمان توسعه تجارت که ۱۰ درصد است، درست است؟
موحد: بله سازمان توسعه تجارت الان ۱۰ درصد از خدمات اش از طریق پنجره ملی در دسترس است، خود ستاد وزارت صنعت معدن و تجارت ۷ درصد و سازمان حمایت هم ۲۰ درصد.
سؤال: جناب آقای بهرامی، براساس اطلاعاتی که ما الان داریم در وزارت صمت، برخی از سازمان‌ها هستند با وجود اینکه زمان داشتیم تا پایان آبانماه اتصال صددرصدی خدمات را داشته باشیم، ولی این اتصال برقرار نشده است، ولی برخی از سازمان‌های شما مثل وزارت صنعت و معدن یا سازمان توسعه و تجارت واقعاً درصد اتصال بسیار پایین است، علت آن را می‌فرمایید و اینکه چه زمانی متصل خواهید شد؟
بهرامی: وزارت صنعت معدن تجارت، در حدود ۳۵۰ خدمت و زیر خدمت دارد که ۱۷۲ خدمت آن مربوط به ستاد وزارتخانه است و الباقی خدمات مربوط به سازمان‌های تابع و ذیل وزارتخانه هستند که درحقیقت ۲۰۰ تا از این خدمات خدماتی هستند که به درگاه پنجره خدمات هوشمند دولت متصل شده اند و بقیه آن‌ها هم دلایلی دارد که عرض می‌کنم. یکسری از این خدمات ما هستند که خدمات تازه ایجاد شده وزارتخانه هستند که عمر این‌ها شاید کمتر از یکسال باشد و ما داریم زیرساخت‌های الکترونیکی این خدمات را آماده می‌کنیم که فکر می‌کنم تا پایان سالجاری این خدمات هم الکترونیکی می‌شوند و هم به پنجره خدمات هوشمند متصل می‌شوند که تعداد آن فکر می‌کنم ۱۰ خدمت است که با برنامه ریزی که صورت گرفته است و مدیریت جدید مرکز؟ وزارت، این اتفاق صورت می‌گیرد. یکسری خدمات دیگر ما خدماتی هستند که عمده اختلاف سازمان فناوری اطلاعات و موضوعی که ما داریم که می‌فرمایند وصل نشده است، بحث معیار‌هایی است که دوستان در سازمان فناوری اطلاعات لحاظ کرده اند و ما این معیار‌ها را پاس نکرده ایم و امروز جلسه بسیار خوبی داشتیم با دوستان و نماینده هایشان، این موضوعات بررسی شد و فکر می‌کنم تا ماه جاری این موضوعات که موضوعاتی است که معیار‌های دوستان را پاس نمی‌کند، این لحاظ شود و این بدهی ما به پنجره خدمات هوشمند لحاظ شود.
سؤال: به هرحال پایان آبان آخرین فرصت بود و الان تخلف صورت گرفته است، کاش این جلسات قبلاً برگزار می‌شد.
بهرامی: الان وصل هستند.
سؤال: آقای موحد، این جلساتی که برگزار شد معیار‌ها چطور بود؟
موحد: امروز جلسه مشترکی با همکاران مرکز فناوری وزارت صمت داشتیم که قرار شد که یک بررسی‌هایی صورت بگیرد روی خدمات که ما درحال راستی آزمایی آن‌ها هستیم و به زودی نتایج آن را در آخرین آمار منعکس خواهیم کرد.
سؤال: آقای بهرامی این معیار‌هایی که بررسی شده است، فرمودید تا پایان این ماه متصل خواهید شد؟
بهرامی: برای مثال عرض می‌کنم مثلاً اطلاعاتی که از سمت اطلاعات شناسنامه‌ای یا اطلاعات مدرک تحصیلی و موضوعات اینچنینی از سمت پنجره خدمات هوشمند دارد به سمت سامانه تخصصی ما ارسال می‌شود و ما این اطلاعات را داریم و نمایش هم می‌دهیم، ولی دوستان مثلاً موضوعی را می‌فرمایند که این‌ها نباید قابل تغییر این اطلاعات نباید باشد که درست هم می‌فرمایند یا می‌فرمایند که این اطلاعات دیگر مجدد نباید پرسیده شود که این هم موضوع مهمی است.
سؤال: چون وقتی که فرد مراجعه می‌کند به پنجره واحد، احراز هویت می‌کنیم، مدارک را وارد می‌کند، دیگر نباید این را بارگذاری کنیم.
بهرامی: این‌ها موضوعات خیلی فنی است که دارد حل می‌شود، چون اصل قضیه اتفاق افتاده است و عمده اختلاف ما در این اتصال، که حدود ۱۰۰ خدمت ما شامل این موضوع می‌شوند، روی این موضوعات فنی است که خیلی جزئی است و امروز هم در جلسه بسیار خوبی که داشتیم این موضوع بحث شد و احتمالاً تا آخر ماه جاری ما این موضوع را حل می‌کنیم و به متولیان خدمت اطلاع داده ایم و جلساتی هم برنامه ریزی شده است که تا آخر ماه جاری این موضوعات حل می‌شود. من دو مورد دیگر هم است، عرض کنم که، یکسری از خدمات ما درحال اتصال هستند و فکر می‌کنم تا پایان دیماه این اتفاق بیفتد، یکسری از خدمات ما جزء خدمات وزارتخانه نمی‌باشند و مصداقی ندارند و به دستگاه‌های دیگری منتقل شده اند، یا به صورت جی تو جی هستند که به صورت سرویس دهی ما داریم ارائه خدمات می‌دهیم.
سؤال: بله آن‌ها در پایه گذار خدمات بعدی است که در آذرماه باید به آن‌ها برسیم.
بهرامی: یکسری از خدمات ما شامل این موضوع هستند که این هم باید از فهرست خدمات ما خارج شود که ما شامل آن صددرصدی بشویم.
سؤال: این خدماتی است که ما باید برای استعلام‌های هوشمند به آن برسیم و هدفگذاری است که براساس قانون باید تا پایان آذرماه برسیم. تشکر می‌کنم از شما امیدواریم که تخلفی که صورت گرفته است جبران شود با رسیدگی شما.
سؤال: درخصوص خدمات دیگر بیایید یک بررسی داشته باشیم. من سازمان‌ها را براساس لیستی که دارم اعلام می‌کنم شما تصحیح بفرمایید. تعداد صددرصدی‌ها براساس فهرستی که شما ارائه داده اید در وزارتخانه‌های مختلف دیده می‌شود، ولی تعداد آن‌هایی که هنوز صددرصد نشده اند و خدمات شان را نتوانسته اند ارائه دهند، نسبتاً آن‌ها هم زیاد هستند. درصدی هم اعلام شد حدوداً ۵۳ درصد نمایانگر همان بود. ما می‌خواستیم با وزارت راه هم ارتباط بگیریم، متأسفانه حاضر به پاسخگویی نشده اند و نتوانسته ایم با همکاران و مسئولین در وزارت راه صحبت کنیم، چرا که آن‌ها هم نتوانسته بودند بسیاری از خدمات خودشان را به صددرصد برسانند و براساس قانون تخلف کرده بودند. آقای دکتر از انتهای فهرست شروع کنیم، در وزارت راه و شهرسازی شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی بود که در برنامه قبل هم داشتیم، توانستند درصدی متصل کنند؟
موحد: بله شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی متصل شده اند در چند روز گذشته و الان درصد ارائه خدمات شان را عرض می‌کنم، ۱۱ درصد خدمات شان را الان طبق آخرین شناسنامه خدمات شان الان از طریق درگاه واحد خودشان ارائه می‌کنند.
سؤال: شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران هم بود، در وزارت راه و شهرسازی که آن‌ها هم درصد کمی را ارائه داده اند حول و هوش صفر درصد بوده اند، درست است؟
موحد: شرکت راه آهن، طبق آخرین آمار ۴۰ درصد خدمات شان را افزایش داده اند.
سؤال: ولی باز هم صددرصد نیست و تخلف کرده اند.
موحد: بله.
سؤال: در وزارت راه من یک نگاه اجمالی کردم، خود ستاد وزارت راه و شهرسازی هم بود که ۱۸ درصد ارائه داده بود. در حوزه وزارت علوم هم سازمان امور دانشجویان، سازمان پژوهش‌های صنعتی ایران دات بود که ۱۳ درصد ارائه داده بود.
سؤال: جناب آقای زاهدی، چرا سازمان‌های زیرنظر شما نتوانسته اند صددرصد خدمات خودشان را در درگاه ملی ارائه بدهند؟
زاهدی: اولاً باید تشکر کنیم از وزارت ارتباطات که با جدیت در طول یکسال گذشته موضوع اتصال دستگاه‌ها را به پنجره واحد خدمات دولت پیگیری کرد. وزارت علوم در طول یکسال گذشته پروژه‌ای را تحت عنوان پنجره واحد خدمات هوشمند دانشگاهی آغاز کرد و به لطف خداوند در چند ماه گذشته ما موفق شده ایم، همه دانشگاه‌های دولتی را به این پنجره متصل کنیم و امروز با افتخار عرض می‌کنیم که همه دانشگاه‌های دولتی و مؤسسات دولتی ما به این پنجره واحد خدمات هوشمند دانشگاهی متصل هستند و آمار برخطی که خود شما هم ملاحظه بفرمایید همین الان، بیش از ۲۲۷ مرکز به این پنجره متصل هستند.

سؤال: درخصوص سازمان امور دانشجویان، سازمان پژوهش صنعتی، ایران دات هم توضیح می‌فرمایید؟
زاهدی: تا این لحظه بیش از ۶۵۰ هزار نفر از هموطنان عزیز ما در این پنجره برای حداقل یکبار وارد شده اند و ثبت حساب کاربری داشته اند. بیش از ۴۵۰ سامانه دانشگاهی ما به این متصل شده اند، اکثر خدمات حوزه ستادی وزارت علوم به این پنجره متصل شده است، مهم‌ترین و پرکاربردترین خدمتی که ارائه می‌شود خدمت استعلام مدرک تحصیلی است که الحمدالله این خدمت هم به صورت برخط دارد انجام می‌شود، تعدادی از سازمان‌هایی که هنوز نتوانسته اند به صورت کامل متصل شوند، ولی اتصال این‌ها فکر می‌کنم بالای ۷۰ درصد بوده است شاید اطلاعات بروزرسانی شده در مرکز فناوری اطلاعات و سازمان فناوری اطلاعات نبوده است و فکر می‌کنم ما سازمانی نباشد که متصل نشده باشد.
سؤال: الان ما باید براساس قانون صددرصد اتصال پیدا کنیم آقای دکتر زاهدی، که بیشتر تلاش کنیم که این صددرصد اتصال برقرار شود.
زاهدی: با پیگیری‌هایی که رسانه ملی هم انجام می‌دهد، این تعهدات را ما و سایر دوستان به صورت کامل انجام بدهیم.
سؤال: آقای موحد، به عنوان جمع بندی بفرمایید که بررسی ادامه اتصال صددرصدی همچنان ادامه دارد در سازمان فناوری اطلاعات؟
موحد: بله ما کماکان جلسات مستمری را در طول هفته با دستگاه‌ها داریم و روز دوشنبه هم یک نشستی با همه مدیران فناوری اطلاعات دستگاه‌های اجرایی داریم که تکالیف قانون بودجه امسال را هم با دوستان مرور خواهیم کرد و نقطه نظرات دوستان را هم احیاناً اگر موانعی باشد خواهیم شنید و در راستای حل آن‌ها کمک خواهیم کرد که این موانع برطرف شود و دستگاه‌ها بتوانند در موعد مقرر تکالیف را به سرانجام برسانند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها