کد خبر: ۵۳۲۲۷۳
زمان انتشار: ۱۴:۱۸     ۱۵ آذر ۱۴۰۲
با پرتاب موفقیت‌آمیز کپسول زیستی؛
پرتاب موفقیت‌آمیز جدیدترین کپسول زیستی کشور با پرتابگر بومی، چراغ اول ورود ایران به حوزه اکتشافات و حتی گردشگری فضایی را روشن کرد.

به گزارش پایگاه خبری 598، صبح امروز با اعلام وزیر ارتباطات جدیدترین کپسول زیستی کشور با پرتابگر بومی، با موفقیت پرتاب و بازیابی شد.

با پرتاب موفق این کپسول زیستی ۵۰۰ کیلوگرمی که به سفارش سازمان فضایی ایران با دانش بومی توسط متخصصان پژوهشگاه هوافضای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ساخته شده، توسعه فناوری‌های کلیدی طرح اعزام به فضا شامل فناوری‌های پرتاب، بازیابی و فرود آرام کپسول، سپر حرارتی سامانه‌های کنترل سرعت و سپر ضربه‌گیر، طرح آیرودینامیک کپسول و چتر، سامانه‌های مربوط به کنترل و پایش شرایط زیستی با موفقیت مورد آزمایش قرار گرفت.

این کپسول زیستی محموله علمی، پژوهشی و فناورانه مهمی در راستای تحقق نقشه‌راه طرح اعزام انسان به فضا است که با موفقیت به ارتفاع ۱۳۰ کیلومتری از سطح زمین پرتاب و بازیابی شد.

پرتاب‌های کپسول زیستی در ایران از سال ۱۳۸۵ با پرتاب کاوشگرهای یک تا ۶ کلید خورده است و تا امروز محموله‌های زیستی مختلفی شامل موجود زنده به وسیله آن به فضا پرتاب شده‌اند.

بهمن سال ۹۱ یک میمون با پرتابگری تحت عنوان «پیشگام» توانست به ارتفاع ۱۲۰ کیلومتری زمین برود و برگردد. با وجود وقفه ۱۰ ساله در پرتاب کپسول زیستی به فضا، با ارسال کپسول زیستی جدید، گام مهمی در حوزه صنعت فضایی برداشته شده است.

بکارگیری فناوری‌های جدید در این کپسول قرار است شروعی برای اتفاقات مهم در حوزه فناوری‌های فضایی کشور باشد. با پرتاب این محموله چراغ اول ورود ایران به حوزه اکتشافات فضایی و حتی گردشگری فضایی روشن شده است.

پرتابگر این کپسول «سلمان» است که اولین نسخه از این کلاس پرتابگرهاست و قابلیت پرتاب کپسول‌های زیستی با وزن نیم تن را داراست، ویژگی‌های متعدد و پیشرفته‌ای در حوزه پیشران، ایرودینامیکی و کنترل دارد. این پرتابگر توسط سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع ساخته شده و تماما بومی است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها