کد خبر: ۵۳۲۶۵۴
زمان انتشار: ۱۲:۲۷     ۲۹ آذر ۱۴۰۲
وزیر نفت با اشاره به اختلال اخیر در جایگاه‌های سوخت کشور و این‌که عده‌ای می خواستند مردم را عصبانی کنند، گفت: خبر ندارند اینجا ایران است و در سال ۵۷ پر عقاب ریخت چه برسد به گنجشک.

به گزارش پایگاه خبری 598، به نقل از ایسنا: جواد اوجی در حاشیه جلسه روز چهارشنبه هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت:  صبح دوشنبه ساعت ۹ تا ۱۰ تعدادی از جایگاه‌های کشور عملیات سوخت‌رسانی‌شان متوقف شد که بلافاصله در شرکت پخش ستاد بحران را تشکیل دادیم و با بسیج ۲۲ هزار نفر از همکاران و با صبوری مردم و پای کار آمدن صداوسیما در همان ساعات اولیه این توطئه را خنثی کردیم و عملیات سوخت رسانی در جایگاه‌ها به صورت دستی برقرار شد.

وی با بیان این‌که «دیتا سنتر سامانه سوخت در شرکت پالایش و پخش است و خوشبختانه مشکلی پیدا نکرده است» ادامه داد: از عصر روز گذشته هم سامانه کارت سوخت در ۷۸ درصد جایگاه ها بالا آمد و اکنون فعال است.

وی خاطرنشان کرد: آن‌ها می‌خواستند مردم را عصبانی کنند ولی با کار جهادی که کردیم خیلی‌ها متوجه این موضوع نشدند.

وزیر نفت گفت: اسم عملیاتشان را گنجشک گذاشته‌اند اما خبر ندارند اینجا ایران است و در سال ۵۷ پر عقاب ریخت چه برسد به گنجشک.

وی هم‌چنین گفت: امسال ۹۳ درصد سبد سوختی وزارت نفت در نیروگاه‎ها گاز بوده است و بیش از ۳۶ میلیون مترمکعب گاز بیشتر به نیروگاه‌ها عرضه شده است. روزانه ۶ میلیون متر مکعب گاز بیشتر به صنایع عرضه شده است.

وی با اشاره به این که «کیفی‌سازی سوخت پالایشگاه‌ها در این دولت آغاز شد» گفت: بنده ۳۰ و اندی سال در این صنعت هستم اما فرآیند کیفی‌سازی سوخت پالایشگاه‌ها که در این دولت رقم خورده بی سابقه بوده است.

وزیر نفت خبر داد: ظرف ۲ تا سه سال آتی تمام محصولات پالایشگاهی ما استانداردی در حد یورو ۵ خواهند داشت.

وی هم‌چنین گفت: انتقال کارت سوخت به کارت ملی یا کارت بانکی در مرحله کارشناسی است.

وزیر نفت در بخش دیگری از سخنانش هر گونه تصمیم‌گیری درباره قیمت بنزین در سال ۱۴۰۳ را منوط به نهایی شدن قانون برنامه هفتم توسعه کرد.

اوجی با یادآوری دیدار سید احمدرضا دستغیب رییس کل دیوان محاسبات کشور از مجموعه وزارت نفت و شرکت‌های زیرمجموعه، گفت: در این دیدار موضوع اندازه‌گیری‌های شرکت ملی نفت مورد بررسی قرار گرفت. کاری که در این دولت شروع کردیم، هر بشکه نفت و هر متر مربع گاز استخراج شده از چاهها، مخازن و میدان‌های نفتی و گازی تا واحدهای پالایشگاهی، واحدهای بهره‌بردار و حتی مبادی صادراتی، اندازه‌گیری و رصد می‌شود که مورد رضایت دیوان محاسبات کشور قرار گرفت.

وی از ارسال لوح تقدیر توسط دیوان محاسبات کشور به شرکت پالایش و پخش وزارت نفت خبر داد و گفت: دستغیب پس از شنیدن گزارش معاونان بنده درباره بحث انتقال حساب‌های نفت و گاز به حساب خزانه واحد، از ارسال لوح تقدیر از سوی دیوان محاسبات به شرکت پالایش و پخش سخن گفت. همه حساب‌های شرکت‌های زیرمجموعه پالایش و پخش که بیشترین حساب‌های دولتی محسوب می‌شوند، به حساب خزانه واحد متصل شدند.

وزیر نفت در عین حال با تایید متصل نشدن چند شرکت‌ زیر مجموعه وزارت نفت به حساب خزانه واحد، گفت: مسائل قانونی مانع اتصال این شرکت‌هاست.

اوجی از تصویب آیین‌نامه رابطه مالی شرکت ملی نفت و دولت خبر داد و افزود: کارشناسان وزارت نفت و اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه در حال کار بر روی نحوه محاسبه سهم ۱۴.۵ درصدی وزارت نفت از بودجه به ازای هر بشکه نفت یا هر مترمکعب گاز استخراج شده از مخازن، چاهها و میدان‌های دریایی و زمینی و تسویه حساب با شرکت نفت، هستند.

وزیر نفت، انتقال حساب نفت و گاز به حساب خزانه واحد و اندازه‌گیری‌ دقیق تولیدات نفت و گاز خام شرکت ملی نفت از طریق نصب سیستم بسیار پیشرفته مونیتورینگ نفت و گاز توسط شرکت ملی نفت و گاز را طی پنج دهه انقلاب اسلامی، بی‌سابقه توصیف کرد.

وزیر نفت ادامه داد: مازوت‌سوزی یا کیفی‌سازی محصولات پالایشگاه‌ها در ۱۰ پالایشگاه نفت را شروع کردیم. اولین پالایشگاه، پالایشگاه اصفهان بود که محصولاتش با حضور رییس‌جمهور به سطح استاندارد یورو ۵ افزایش یافت و امروز بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون لیتر گازوییل یورو ۵ تولید می‌شود، همین وضعیت در پالایشگاه‌های ستاره خلیج فارس و شازند در جریان است. در زنجیره نفت‌کوره کاهش سولفور و کیفی‌سازی سایر محصولات پالایشگاهی را در دستور کار داریم. طی سال‌های آینده استاندارد همه محصولات پالایشگاهی را به یورو ۵ ارتقاء می‌دهیم.

وی جمع‌آوری گازهای همراه نفت استخراج شده از میادین نفتی را مورد اشاره قرار داد و افزود: استحصال از گاز  مشعل تا پایان سال به ۱۸ میلیون مترمکعب می‌رسد. از طریق ۶۸ پروژه گازهای سمی اما غنی همراه نفت استخراج شده را جمع‌آوری می‌کنیم که ارزش افزوده و درآمد بالایی برای وزارت نفت دارد.

وزیر نفت در واکنش به این پرسش که چرا از حمله سایبری گذشته درس نگرفتید؟، گفت: سامانه سوخت و دیتاسنتر شرکت پالایش و پخش در این حمله هیچ مشکلی پیدا نکرد با این حال کارشناسان شورای انفورماتیک و تیم تعیین شده توسط رییس‌جمهور، در حال بررسی مسئله حملات سایبری با سامانه‌های کشور هستند. کارشناسان ما به سرعت وارد عمل شدند و این حملات را خنثی کردند و اکنون ۷۸ درصد جایگاه‌های عرضه سوخت با کارت هوشمند سوخت تحویل مردم می‌دهند.

اوجی در واکنش به اخباری مبنی بر عرضه سوخت از طریق کارت سوخت یارانه‌ای، گفت: کارشناسان همواره پیشنهاد داده‌اند که عرضه سوخت از طریق کارت ملی یا کارت بانکی انجام شود. این پیشنهادات در حال بررسی است.

وی با رد همه شایعات درباره توزیع سوخت  از طریق جایگاه‌های غیررسمی، گفت: توزیع سوخت از طریق ۴۲۰۰ پمپ بنزین و گاز در حال توزیع است و هیچ سوختی خارج از شبکه رسمی کشور با قیمت‌های غیر مصوب به وسیله شرکت‌های نفت و گاز عرضه نمی‌شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها