کد خبر: ۵۳۳۰۴۶
زمان انتشار: ۱۴:۴۲     ۱۲ دی ۱۴۰۲
فروپاشی بزرگ!
به نظر می‌رسد آمریکا و مجموعه غرب در یک فروپاشی بزرگ قرار گرفته است و در شطرنج سیاست‌ها آمریکا در حالت کیش و مات قرار گرفته است.

سرویس سیاسی پایگاه خبری 598- رضا احمدزاده/ برای درک درست سیاست‌های آمریکا در منطقه و جهان ضرورت دارد تا حوادث پیرامونی موضوعاتی که به زعم ایشان منافع ملی – امنیتی این کشور مستقیما با آن ارتباط داشته و هر گونه تغییر در این حوادث می‌تواند کل معادلات آمریکا را دستخوش تغییر کند را بشناسیم که ذیلا به چند نکته در این رابطه اشاراتی خواهیم داشت:

۱- امروز در منطقه غرب آسیا و حوزه دریای مدیترانه موضوعاتی همچون حوادث: جنگ غزه، جنگ روسیه و اوکراین، جنگ کشور‌های محور مقاومت همچون لبنان و سوریه و عراق و بالاخره یمن همزمان پای آمریکا را به میان آورده است که هریک به تنهایی می‌تواند شیزاده ابر قدرتی آمریکا را مضمحل سازد.

۲- کشور‌های:
* اوکراین با ادامه جنگ با روسیه با کمبود تقریبی ۵۰۰ هزار نیروی آموزش دیده، کمبود تجهیزات و سلاح‌های میدانی قدرتمند و همچنین در حدود ۱۳ میلیارد دلار منبع مالی برای ادامه جنگ روبروست. از سوی دیگر اختلافات درونی بین کنگره و دولت بایدن تمامی سیاست‌های جهانی آمریکا را تحت تاثیر خود قرار داده است.

* حملات موشکی یمن به بنادر رژیم صهیونیستی و تهدید تنگه مهم باب المندب که می‌تواند اقتصاد جهانی را با تنش‌های جدی مواجه کند و از سوی دیگر آمریکا نیز نمی‌تواند با توجه به شرایط رژیم صهیونیستی جبهه جدیدی برای خود باز کند، زیرا هر سیاست حمایتی که آمریکا بخواهد از کشور‌های اقماری خود بعمل آورد و نتواند پاسخ مناسبی به نیاز‌های امنیتی این کشور‌ها بدهد اولین بازخوردش از دست دادن اروپا در مجموعه اقماری ناتو خواهد بود همان بلایی که بر سر شوروی سابق آمد و کشور‌های اقماری پیمان ورشو با تکانه‌های فروپاشی شوروی به اردوگاه غرب و ناتو پیوستند.

* دعوت آمریکا برای پیوستن کشور‌های غرب آسیا در یک ائتلاف به منظور حمایت از امنیت کشتیرانی در دریای مدیترانه علیرغم پیوستن برخی کشور‌ها با واکنش سرد کشور‌های مهمی در عدم پیوستن به این ائتلاف همچون عربستان و مصر تقریبا با تردید‌های جدی در موفقیت مواجه شده است.

* درخواست‌های زلنسکی برای دریافت کمک‌های بیشتر از یک سو و مشکلات درونی کشور آمریکا که بیشتر به مقابله سیاسی دمکرات‌ها و جمهوری خواهان مربوط بوده و منابع مالی کشور‌های حامی آمریکا را در ادامه ماندنشان در اردوگاه غرب با تردید روبرو ساخته است آمریکا را در یک چند راهی خطرناک قرار داده است که انتخاب هریک از این راه‌ها فروپاشی بخشی از اردوگاه غرب را در پی خواهد داشت.

* امروز روسیه با سیاست‌های مالی و فشار‌های سیاسی – اقتصادی و نظامیش قدرتمند‌تر از همیشه کشور‌های غربی را به سر میز مذاکره فرا می‌خواند و در صورت شکست نهایی اوکراین در جنگ تمام داشته‌ها و تبلیغات رسانه‌ای آمریکا مبنی بر ابر قدرتیش فرو خواهد پاشید. در اینجا باید توجه داشته باشیم که کشور‌های اقماری در وضعیت امروز تمام بار تنش زایی و هزینه‌ها را بر عهده آمریکا انداخته و نمی‌خواهند در زیان‌های احتمالی سیاست‌های آمریکا در منطقه سهیم شوند و همین امر خطر بزرگی را برای آمریکا ببار خواهد آورد که در نتیجه گیری اشاره خواهیم کرد.

* اما چین هم قطعا یک پای قدرتمند این معادلات است. آمریکا بخوبی می‌داند که درگیر شدن با روسیه می‌تواند سرعت افولش را تسریع کند، زیرا حامیان سنتی غرب در منطقه در حال بهبود روابط خود با روسیه و کشور‌های شرق و از جمله روسیه هستند.

در مجموع به نظر می‌رسد آمریکا و مجموعه غرب در یک فروپاشی بزرگ قرار گرفته است و در شطرنج سیاست‌ها آمریکا در حالت کیش و مات قرار گرفته است و هر حرکتش می‌تواند شیرازه غرب و از جمله ناتو و حتی جغرافیای ایالت‌های آمریکا را از هم فرو بپاشد؛ لذا اگر ادعا کنیم این نطفه این فروپاشی که در آن تقسیمات قدرت بین کشور‌هایی بغیر از آمریکا و اروپا خواهد بود، از آسیا شروع و گسترش خواهد یافت ادعایی دور از واقعیت نخواهد بود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها