کد خبر: ۵۳۳۲۷۶
زمان انتشار: ۱۱:۱۶     ۱۸ دی ۱۴۰۲
عضو شورای مرکزی شبکه راهبردی یاران انقلاب اسلامی (شریان) بر این باور است که امکان وحدت و ائتلاف میان اضلاع مختلف جبهه انقلاب اسلامی، وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری 598، «صالح اسکندری» عضو شورای مرکزی شبکه راهبردی یاران انقلاب اسلامی (شریان) در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به نسبت شریان با سایر جریان‌های اصولگرا همانند شورای ائتلاف، شورای وحدت و پایداری اظهار کرد: اساساً شبکه راهبردی یاران انقلاب اسلامی، یک پویش مردمی به منظور شبکه‌سازی در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی متناظر با اقتضائات چله دوم انقلاب اسلامی مندرج در بیانیه گام دومی است که مقام معظم رهبری مطرح فرمودند.

وی افزود: در حقیقت می‌توان گفت از ابتدا اصرار بر این بود کسانی که به عنوان هیأت مؤسس شریان حضور داشتند و بعد در شورای مرکزی عضویت یافتند، با عنایت به آسیب‌شناسی که از فرایند تحزب طی ۴۵ سال گذشته صورت گرفته، یک الگوی نوین در مسیر شبکه‌سازی نیروهای اجتماعی و سیاسی پیگیری کنند تا بتوانند در تمام حوزه‌های مبتلابه در جامعه و در چرخه سیاست‌گذاری، مسائل را شناسایی و راه‌حل‌هایی برای آن‌ها ارائه دهند.

اسکندری گفت: لذا اصرار بر این بود که شریان تحت عنوان حزب نباشد؛ بنابراین شریان اساساً حزب یا یک جریان سیاسی صرف نیست که بخواهد با احزاب دیگر نسبت‌سنجی شود؛ این شبکه مردمی متشکل از ده شبکه موضوعی و همچنین شبکه‌های استانی، شهرستانی و روستایی است که در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، زیست محیطی و مطالبه‌گری که عناوین آن‌ها در مرام‌نامه ذکر شده، فعالیت می‌کند؛ مثلاً شبکه «شتاب» ما در حوزه اقتصادی کار می‌کند یا شبکه «شهاب» در حوزه علم و فناوری مشغول است، شبکه «شمیم» در حوزه خانواده و جمعیت مشغول است، شبکه «شفافیت» در حوزه مطالبه‌گری و شبکه «شمشاد» در حوزه زیست محیطی کار می‌کند؛ همچنین در این ده شبکه موضوعی، یک شبکه «شکوه» مستقر است که به موضوعات سیاسی می‌پردازد.

ائتلاف‌ها باید فاقد سهم‌خواهی باشند

عضو شورای مرکزی شریان اظهار کرد: این شبکه مردمی با عنایت به آسیب‌شناسی تحزب در ایران و با توجه به معادلات سیاسی که حاکم بر سایر اضلاع جبهه انقلاب است، می‌خواهد شفاف باشد؛ ما نمی‌توانیم تابع معادلات پشت پرده و پیچیدگی‌های متداول احزاب باشیم؛ در ائتلاف‌ها بعضاً شاهد سهم‌خواهی‌ها هستیم؛ در ائتلاف‌ها بعضاً شاهد اصرار بر اینکه فلانی چون رئیس دفتر فلانی است و باید در لیست باشد، یا چون فلانی داماد فلانی یا عروس فلانی است باید در لیست باشد، هستیم؛ واقعیت این است که شبکه مردمی اساساً بنای خود را بر شفافیت گذاشته و به دنبال بسیج تمام ظرفیت‌ها برای افزایش مشارکت و پُر شورکردن رقابت است و معتقد است باید میدان رقابت‌های سیاسی، میدان بازی باشد تا گروه‌ها و سلایق مختلف حضور پیدا کنند.

اسکندری افزود: در میدان باز رقابت سیاسی، طبیعتاً اگر ائتلاف‌ها چه در قالب شورای ائتلاف و چه در قالب شورای وحدت و چه در قالب جریان پایداری یا هر جریان دیگری، تابع شفافیت باشند، فاقد سهم‌خواهی‌ها باشند، فاقد پشت پرده‌ها باشند و از همه مهم‌تر مبتنی بر شاخص باشند، نه شخص محوری، طبعاً توفیق حاصل می‌شود.

عضو شریان گفت: ما معتقد هستیم که می‌شود گفت‌وگو و تعامل کرد؛ همین الان هم شریان گفت‌وگوهایی را به خصوص در شبکه شکوه خود با احزاب و جریانات سیاسی آغاز کرده و روز به روز این گفت‌وگوها توسعه پیدا می‌کند و تعمیق می‌شود؛ اخیراً فراخوانی را از نامزدهای انتخاباتی که در سراسر کشور ثبت‌نام کردند، منتشر کردیم که بیش از هزار و هفتصد نفر از نامزدها در سراسر کشور در این فراخوان ثبت‌نام کردند و برآورد ما این است تا پایان زمان فراخوان، این روند به عدد ۵-۴ هزار نامزد برسد.

نامزدها باید نسبت به فتنه ۸۸ موضع صریح داشته باشند

وی افزود: با عنایت به اینکه در مجلس شورای اسلامی، تعداد نمایندگان محدود است طبیعتاً باید بر اساس شاخص‌ها، بررسی‌ها مبتنی بر انتخاب داوطلبان صورت بگیرد؛ در شریان یک سازوکاری طراحی شده به منظور اینکه افراد نسبت به شاخص‌ها تطبیق داده شوند و اساساً مصاحبه‌ها و آزمون‌ها و حتی شبیه‌سازی‌هایی در مسیر کارها و ماموریت‌هایی که در مجلس وجود دارد، چه در حوزه نظارت و چه در حوزه تقنین، تعبیه شده است؛ در واقع پیش از اینکه افراد در مظان انتخاب قرار بگیرند، ما آن‌ها را به عنوان شایستگانی که می‌توانند در حوزه انتخابی خود و حتی در سطح ملی تأثیرگذار باشند، معرفی می‌کنیم.

اسکندری گفت: یکی از شاخص‌هایی که در شریان مطرح کردیم، این بود که افراد مرام‌نامه ما را بخوانند و یکی از ویژگی‌ها و امتیازات آن‌ها باید این باشد که در بزنگاه‌هایی که انقلاب اسلامی نیازمند موضع‌گیری بوده و نیازمند این بوده که افراد در وسط صحنه بیایند و موضع شفاف داشته باشند، نه اینکه فقط شب انتخابات سروکله برخی از این آقایان پیدا شود؛ مثلاً در فراخوان ذکر کردیم افرادی که ثبت‌نام می‌کنند، باید در جریان فتنه ۸۸، اغتشاشات و شرارت‌های سال گذشته، در ماجرای برجام و… موضع صریح داشته باشند.

وی افزود: یک عنصر و نیروی سیاسی که قرار است در مجلس حضور یابد، نمی‌تواند نسبت به این حوادث مهم که بارها مقام معظم رهبری تاکید کردند باید موضع‌گیری و خط خود را روشن کنید، ساکت باشند و شب انتخابات به عنوان ائتلاف یا گروه سیاسی، از مردم طلبکار باشند.

مشارکت، یک «حرکت مستمر» است

وی با اشاره به لزوم مشارکت بالا گفت: مشارکت، اساساً یک حرکت مستمر است. مقام معظم رهبری یکی از ۴ راهبرد انتخاباتی را در کنار امنیت و سلامت و رقابت، مشارکت قرار دادند؛ تشویق مردم به مشارکت سیاسی و اجتماعی، امری پیوسته است و مقطعی نیست که شما فقط در ایام انتخابات بخواهید مردم را دعوت کنید و بعد که رأی گرفتید، با آن‌ها کار نداشته باشید.

اسکندری گفت: یکی از انتقاداتی که نسبت به ائتلاف‌های گذشته‌ای که در جبهه انقلاب وجود داشت، داریم، این است که اساساً مشارکت و جنس تشویق به مشارکت فقط محدود به مقطع انتخابات بوده است و وقتی فهرست فلان ائتلاف یا وحدت رأی آورده، دیگر کاری به رای‌دهندگان نداشتند؛ در صورتی که این ارتباط مستمر می‌توانست بعد از تشکیل مجلس هم تداوم داشته باشد و در موضوعات مهمی که در این چند سال گذشته پیش آمد، مانندِ موضوع حجاب و عفاف، قانون رفع تحریم‌ها در حوزه هسته‌ای یا قانون جمعیت که جزو قوانین راهبردی و خوب مجلس هستند، ادامه‌دار باشد.

معیار وحدت و ائتلاف چه باید باشد؟

عضو شریان افزود: امروز شبکه‌های اجتماعی این کار را راحت کرده‌اند و نظرسنجی‌های پستی، تلفنی و مجازی وجود دارد و به خوبی می‌توانستند از این مسیر، رای‌دهندگان را همراه خود داشته باشند. اگر امروز احساس می‌کنیم که شاید با مشکل و مساله مشارکت در انتخابات مواجه هستیم، باید بگوییم همه جریانات سیاسی در چند سال گذشته مقصر هستند چون نتوانستند پایگاه‌های اجتماعی را حفظ کنند و نتوانستند پاسخگو باشند، نتوانستند شفاف باشند و همین فقدان شفافیت و پاسخگویی باعث شده تا حدودی ما دغدغه مشارکت را داشته باشیم.

اسکندری با اشاره به احتمال وحدت و ائتلاف شریان با سایر طیف‌های اصولگرا، اظهار کرد: اساساً مهم این است که وحدت بر اساس چه مولفه‌ای شکل بگیرد؛ آیا وحدت یا ائتلاف می‌خواهد بر اساس یک شخص شکل بگیرد یا بر اساس برنامه برای اداره یک کشور؟ ما فکر می‌کنیم اگر ائتلاف و وحدت بر مبنای برنامه برای بهبود اوضاع معیشتی و اجتماعی و اقتصادی کشور باشد و بر مبنای شاخص‌ها باشد نه اشخاص، مؤثر و منشأ اثر خواهد بود.

نامه شریان به اضلاع مختلف جبهه انقلاب؛ به زودی

وی افزود: ما در شریان، علاوه بر گفت‌وگوهایی که با اضلاع مختلف جبهه انقلاب داشتیم، به زودی دعوت‌نامه‌هایی را برای جریانات مختلف ارسال خواهیم کرد و دعوت به گفت‌وگو و تعامل بر اساس شاخص، برنامه برای بهبود اداره کشور و بهبود حکمرانی یا به تعبیری حکمرانی متعالی، خواهیم کرد؛ «شریان ائتلاف» در جبهه انقلاب مسدود نیست؛ مهم این است قلب تپنده‌ای که باعث می‌شود این وحدت در اضلاع جبهه انقلاب اسلامی شکل بگیرد، بر مبنای شاخص‌هاست و این اتفاق، می‌تواند اتفاق خوبی برای اداره کشور رقم بزند و منجر به «بهبود حکمرانی» در کشور شود.

عضو شریان با اشاره به الزامات مشارکت حداکثری در انتخابات آتی گفت: لازمه این امر آن است که نامزدها، تحول‌خواه باشند؛ ما وظیفه شرعی و قانونی داریم که شایستگانی را به مردم معرفی کنیم که تحولات خوبی را در کشور به نفع مردم رقم بزنند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها