کد خبر: ۵۳۳۴۶۳
زمان انتشار: ۱۰:۴۵     ۲۳ دی ۱۴۰۲
در حالی که یکی از کم‌بارش‌ترین سال‌های آبی را سپری می‌کنیم و بارش برف در ایران نسبت به سال‌های گذشته به‌شدت کاهش یافته است، اما این مشکل در تمامی کشور‌های منطقه دیده می‌شود؛ ازاین‌رو شایعه یا ادعای ابردزدی یک ادعای ردشده است.

به گزارش پایگاه خبری 598، تسنیم نوشت: در حالی که یکی از کم‌بارش‌ترین سال‌های آبی را سپری می‌کنیم و بارش برف در ایران نسبت به سال‌های گذشته به‌شدت کاهش یافته است، اما این مشکل در تمامی کشور‌های منطقه دیده می‌شود؛ ازاین‌رو شایعه یا ادعای ابردزدی یک ادعای ردشده است.

زمانی که وضعیت بارش برف در کشور‌های مختلف در سال آبی جاری را با متوسط آمار ۲۱ ساله همان کشور مقایسه کنیم، به آمار جالبی می‌رسیم که نشان می‌دهد کاهش قابل توجه بارش برف در سال آبی جاری، فقط مختص به ایران نیست و تئوری‌هایی در خصوص از بین بردن ابر‌ها در مرز‌های ایران و مسائلی این‌چنینی کاملاً رد می‌شود.

آمار مقایسه‌ای بارش برف (بر اساس آب معادل برف) از ابتدای سال آبی جاری تا ششم دی‌ماه امسال و همچنین میزان بارش‌های هر کشور در این مدت در مقایسه با مدت مشابه متوسط ۲۱ ساله در کشور‌های مختلف در جدول زیر ارائه شده است.

تسنیم: شایعه ابردزدی یک ادعای ردشده است / بارش برف در ایران به‌شدت کاهش یافته، اما این مشکل در تمامی کشور‌های منطقه دیده می‌شود

کاهش بارش برف (بر اساس آب معادل) که در جدول بالا بر مبنای داده‌های ماهواره GPM گردآوری شده است، نشان از بحران کم‌آبی در منطقه در فصل بهار و تابستان دارد؛ چرا که با عدم بارش مناسب برف، منابع آبی قابل جریان از محل آب شدن برف کوه‌ها در فصل بهار و زمستان را مثل گذشته در اختیار نداریم و شاهد کاهش ورودی آب به سد‌ها در فصول بهار و تابستان سال آینده و در نتیجه کاهش ذخایر سد‌ها در تابستان خواهیم بود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها