کد خبر: ۵۳۳۷۲۸
زمان انتشار: ۱۴:۴۷     ۲۸ دی ۱۴۰۲
یادداشت؛
سعد‌الله زارعی

پایگاه خبری 598: طی ۲ ماه گذشته رژیم غاصب صهیونیستی حملاتی را متوجه نیروهای ایرانی در سوریه کرد که  منجر به شهادت ۳ نفر از عناصر ارشد سپاه در سوریه شد. آخرین مورد این ترورها و حملات، شهادت سردار سیدرضی موسوی بود. از طرف دیگر داعش طی 3-2 هفته گذشته اقداماتی را علیه جمهوری اسلامی انجام داد که برجسته‌ترین آن اقدامی بود که در سالگرد شهادت سردار سلیمانی یعنی 13 دی در کرمان انجام داد. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بنا به وظیفه و تکلیف ذاتی خود باید به این اقدامات واکنش نشان ‌داده و به رژیم صهیونیستی و داعش پاسخ دندان‌شکنی می‌داد. بر این اساس سلسله عملیاتی را علیه موقعیت‌هایی که رژیم غاصب صهیونیستی در کردستان عراق داشت و در پناه اقلیم کردستان فعالیت‌هایی را انجام می‌داد به نتیجه رساند. مهم‌ترین فعالیت صهیونیست‌ها در منطقه کردستان عراق جمع‌آوری اطلاعات، سازماندهی ضدانقلاب و طراحی اقداماتی علیه جمهوری اسلامی بود. از طرف دیگر داعشی که امروز در شکل متمرکز آن در سوریه حضور دارد و  در افغانستان و پاکستان به صورت خیلی پراکنده فعالیت می‌کند نیز علیه منافع مردم ایران فعالیت‌هایی را انجام داده بود. سپاه بعد از شناسایی این موقعیت‌های اسرائیلی و داعشی  حملات سنگینی را علیه این ۲ جریان در اربیل عراق و ادلب سوریه انجام داد. این عملیات‌ها می‌تواند در کوتاه‌مدت و بلندمدت اثرات و پیامدهای زیادی داشته باشد. در واقع حمله همزمان به اسرائیلی‌ها و داعشی‌ها این علامت را نشان می‌دهد که از نظر جمهوری اسلامی اینها یک جریان به‌هم‌پیوسته هستند. 

داعش و اسرائیل در واقع در یک مسیر حرکت می‌کنند و نتیجه کارشان هم ضربه زدن به امت اسلامی است و اگر جایی هم بتوانند علیه جمهوری اسلامی ایران فعالیت کنند، این کار را انجام می‌دهند. این حملات با یک برنامه‌ریزی راهبردی انجام شد. ادلب تا ایران 1200 کیلومتر فاصله دارد و شلیک موشک آن هم با دقت زیاد از ایران به سمت یک مرکز تروریستی در ادلب با این فاصله طبیعتا این پیام را با خود به همراه دارد که اگر ایران بخواهد به رژیم صهیونیستی شلیک کند، در داخل خود سرزمین‌های اشغالی این کار برای ایران بسیار فراهم است، چرا که هم امکانات آن وجود دارد و هم اراده سیاسی آن وجود دارد. نکته‌ای در اینجا وجود دارد مبنی بر اینکه چنانچه امنیت جمهوری اسلامی مورد تهدید قرار بگیرد جمهوری اسلامی تردیدی در واکنش سریع و کوبنده ندارد بنابراین این یک اقدام بازدارنده نیز محسوب می‌شود برای کسانی که ممکن بود در شرایطی که ایران واکنش نشان ندهد دست به اقداماتی بزنند. این اقدام طبیعتا هرگونه خیال برنامه‌ریزی علیه جمهوری اسلامی را با این علامت سوال مواجه می‌کند که آیا آنها آمادگی دارند ضربات متقابل جمهوری اسلامی را دریافت کنند یا نه. عنصر دیگر عنصر بازدارندگی است. وقتی دشمن در نقاط مختلف  منطقه مقاومت از جمله در داخل ایران فتنه‌انگیزی می‌کند، طبیعتا همه جبهه‌ها باز می‌شوند و واکنش نشان می‌دهند. 
 
در این یکی دو هفته از یک طرف حزب‌الله لبنان مناطقی از شمال فلسطین اشغالی را مورد حمله قرار داد و موقعیت‌های مهمی را در فلسطین هدف گرفت و مرکز مخابرات الکترونیک رژیم غاصب صهیونیستی را در هم کوبید؛ از طرف دیگر عراقی‌ها در حمایت از فلسطین حملاتی را متوجه موقعیت‌های آمریکایی و حتی موقعیت‌های اسرائیلی در حیفا کردند. از آن طرف مقاومت یمن اقدامات خود را در دریای سرخ به نفع فلسطینی‌ها بویژه مظلومان غزه گسترش داد. در ایران هم جمهوری اسلامی دست به چنین اقدام سنگینی زد. اینها نشان‌دهنده این است که اگر دشمن می‌خواهد جبهه‌ها را باز کند، جبهه مقاومت مشکلی برای پاسخ دادن به فتنه‌انگیزی‌ها ندارد. تمام جبهه‌های مقاومت پا در رکاب و آماده اقدام هستند و چنانچه لازم شود واهمه‌ای از اینکه به دشمنان حمله کنند ندارند. در مجموع این عملیات‌ها هم برای دشمن پیام جدی دارد و هم جنبه بازدارندگی ایران را افزایش می‌دهد.

* دکتر سعدالله زارعی، کارشناس غرب آسیا 
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها