کد خبر: ۵۳۴۱۲۴
زمان انتشار: ۰۸:۵۵     ۱۴ بهمن ۱۴۰۲
سناتور سابق آمریکایی گفت که جو بایدن به دلیل نزدیک بودن به انتخابات ریاست‌جمهوری نمی‌تواند با ایران وارد جنگ شده و بحران در غرب آسیا را گسترش دهد.

به گزارش پایگاه خبری 598، «ریچارد هیدن بلک» سناتور سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۰ در مجلس سنای ایالتی ویرجینیا گفت که «جو بایدن» به دلیل انتخابات آتی ریاست‌جمهور قادر به جنگ علیه ایران و گسترش بحران در غرب آسیا نیست.

این سیاستمدار جمهوری‌خواه به خبرگزاری ریانووستی گفت که بایدن با جنگ علیه ایران مخالف است و «رأی دهندگان حزب دموکرات نیز از حمایت واشنگتن از درگیری‌های مسلحانه خسته شده‌اند».

او تأکید کرد که آمریکا در موقعیتی نیست که بتواند جنگ در خاورمیانه را گسترش دهد و تهران و واشنگتن علی‌رغم درخواست تعدادی از اعضای حزب جمهوری‌خواه برای «انتقام» از جنگ اجتناب خواهند کرد.

ریچارد هیدن بلک افزود: «به نظر می‌رسد که ایران نیز مصمم به اجتناب از درگیری است، زیرا دولت این کشور دست داشتن در حمله پایگاه آمریکایی در اردن را رد می‌کند».

این سناتور سابق ایالتی آمریکا در ادامه به جو بایدن در خصوص اعزام نیرو به ایران تحت هر شرایطی هشدار داد.

جو بایدن روز سه شنبه نیز قبل از عزیمت به سفر به ایالت فلوریدا برای شرکت در یک همایش انتخاباتی گفته بود: «فکر نمی‌کنم به جنگی دیگر در خاورمیانه نیاز داشته باشیم. این چیزی نیست که من دنبال آن هستم.»

روز دوشنبه نیز سابرینا سینگ، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا تصریح کرد که آمریکا هنوز به جمع‌بندی نهایی درباره اینکه حمله مرگبار به نیرو‌های این کشور در اردن توسط چه گروهی انجام شده نرسیده و اطلاعاتی درباره اینکه این حمله به دستور ایران انجام شده باشد وجود ندارد.
 
ریچارد هیدن در بخش دیگری از سخنان خود به خروج نظامیان آمریکایی از عراق و سوریه پرداخت و گفت که لابی اسرائیل با این گزینه مخالف است.

او که سابقه حضور در جنگ ویتنام را دارد، افزود: «آمریکایی‌ها درگیر جنگ‌های ادامه‌دار هستند و برخی از اعضای دولت جو بایدن نیز با خروج از عراق و سوریه مخالفتی ندارند، اما لابی قوی اسرائیل با این امر مخالف است».

او تأکید کرد که حتی اگر جو بایدن بخواهد نیرو‌های آمریکایی را از عراق و سوریه خارج کند، با مخالفت لابی اسرائیلی مواجه خواهد شد.

به گفته او مشکلات متعدد در صفوف ارتش آمریکا، «انگیزه‌های قوی» برای جو بایدن برای خارج کردن نیرو‌های آمریکایی از غرب آسیا ایجاد کرده است، اما «این کار دشوار است».

ریچارد بلک در سال ۲۰۱۶ نیز با سفر به دمشق، با بشار اسد و دیگر مقامات سوریه دیدار و حمایت خود از این کشور در جنگ با تروریسم را اعلام کرده بود.

سخن این سناتور سابق ایالتی در خصوص تلاش لابی اسرائیل برای جلوگیری از خروج آمریکا از عراق و سوریه در حالی است که در این راستا پایگاه پولیتیکو هفته گذشته به نقل از پنج مقام دولت آمریکا گزارش داد که هیچ دستور قریب‌الوقوعی از سوی جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا برای خروج از عراق یا سوریه در کار نیست. 

علاوه بر این، پنتاگون اصرار دارد عراق نیز درخواستی برای خروج از خاک این کشور از آمریکا مطرح نکرده است. 

وزارت خارجه عراق روز پنجشنبه (۵ بهمن) با صدرو بیانیه‌ای از توافق با دولت آمریکا در پی مذاکرات شش ماهه با این کشور برای کاهش تدریجی نیرو‌های موسوم به ائتلاف ضد داعش خبر داد و گفت که طبق این توافق مأموریت «مبارزه با داعش» که این ائتلاف برای خود تعریف کرده است، به پایان می‌رسد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها