کد خبر: ۵۳۴۱۹۳
زمان انتشار: ۱۳:۳۵     ۱۵ بهمن ۱۴۰۲
فرامتن عملیات نظامی آمریکا در عراق و سوریه و حمله به ۸۵نقطه؛
طی ساعات گذشته، تحلیل‌های زیادی درخصوص حمله اخیر آمریکا به مناطقی از سوریه و عراق منتشر شده‌است. گرچه مقامات کاخ سفید در تلاش هستند این تجاوز علنی را مصداق یک پیروزی میدانی قلمداد کنند اما روایتگری‌های صورت گرفته از صحنه، چنین ادعایی را اثبات نمی‌کند.

به گزارش پایگاه خبری 598، اساسا حضور نیروهای اشغالگر آمریکایی در سوریه و عراق، نامشروع و مولد بحران‌های امنیتی زیادی در منطقه بوده و هزینه این بحران‌سازی‌ها را واشنگتن اکنون به‌وضوح می‌پردازد. قطعا جمهوری اسلامی ایران و بازیگران دیگر جبهه مقاومت هرگز پذیرای این حضور نامشروع نبوده و در آینده نیز نخواهند بود. از سوی دیگر، عملیات اخیر پنتاگون و سنتکام بیش از پیش ناتوانی مطلق آمریکا در مواجهه با تهران را به تصویر کشیده‌است. 
   
روایتگری شکست‌خورده آمریکا
همان‌گونه که اشاره شد، روایتگری کاخ سفید، پنتاگون و سنتکام در قبال آنچه اخیرا در سوریه و عراق گذشت، به اندازه‌ای نبود که بر واقعیات غلبه پیدا کند! کار به جایی رسیده است که رسانه‌ها و مقامات برجسته آمریکایی با انتقاد شدید از دولت جو بایدن درخصوص تجاوزات این کشور به عراق و سوریه، این حملات را «دیر» و «شکست‌خورده» توصیف کردند. 

«ایران و نیروهایش ۱۶۵بار تلاش کرده‌اند سربازان آمریکایی را بکشند و کشتی‌های جنگی ما را غرق کنند، در حالی که دولت بایدن برای یک کار حداقلی به خود تبریک می‌گوید»، این بخشی از انتقاد سناتور جمهوریخواه ارشد کمیته نیروهای مسلح در سنای آمریکا راجر ویکر است. وی درادامه توئیتی درواکنش به حملات آمریکا به عراق وسوریه نوشت که«دولت بایدن نزدیک به یک هفته به‌طور احمقانه سیگنال‌هایی در مورد نیات خود برای پاسخ ارسال کرد؛ آن‌قدر زمان تلف کرد تا اهداف مورد نظرش برای حمله تخلیه شوند.»
 
خشم پمپئو از شکست عملیاتی آمریکا 
در این میان برخی مقامات سابق کاخ سفید که خود نماد ضعف و ناتوانی در برابر ایران محسوب می‌شوند نیز خشم خود را از عملیات اخیر پنتاگون و سنتکام ابراز کرده‌اند. وزیر خارجه سابق آمریکا مایک پمپئو در مصاحبه با شبکه فاکس‌نیوز گفت: «حملات تلافی‌جویانه آمریکا در سوریه و عراق موفق نخواهد بود؛ مگر این‌که ایران را متقاعد کند که از حمله نیروهای خود به نظامیان آمریکایی در هر نقطه از جهان دست بردارد.»

پمپئو با توصیف این حملات به واکنش دیر دولت بایدن، گفت: «کاخ‌سفید باید تمایل خود را برای تحمیل هزینه‌های واقعی به ایران نشان دهد.»وی در ادامه افزود: «این شکست باعث تشدید تنش‌ها شده و تا زمانی که دولت بایدن قدرت بازدارندگی را با متحدان‌مان بازنگرداند، متوقف نخواهند شد.»

شبکه آمریکایی فاکس‌نیوز به نقل از رئیس مجلس نمایندگان آمریکا مایک جانسون هم در اشاره به وقت‌کشی تیم بایدن و ترس‌های احتمالی از عملیات در منطقه گزارش داد که دولت او یک هفته منتظر ماند تا به حملاتی که نیروهای آمریکایی در اردن را هدف قرار داد، پاسخ دهد.
   
بایدن در مراسم ادای احترام به اجساد سربازان آمریکایی
جانسون در ادامه اظهارات خود با اشاره به این‌که دولت آمریکا «کل دنیا [از جمله ایران] را از ماهیت پاسخی که در نظر دارد، مطلع کرد» تأکید داشت که سیگنال‌های بیش از حد دولت بایدن، موقعیت آمریکا را تضعیف می‌کند.ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا طی بیانیه‌ای اعلام کرد که در واکنش به کشته‌شدن سه نظامی این کشور در حمله به پایگاه «برج ــ۲۲» در مرز سوریه و اردن حملاتی را به مواضع گروه‌های تحت حمایت ایران در عراق و سوریه انجام داده است.
   
عدم تناسب محدوده عملیات و تعداد شهدا 
سنتکام اعلام کرد که ساعت ۱۶به وقت منطقه زمانی شرقی به بیش از ۸۵ نقطه در خاک عراق و سوریه حمله کرده و در حمله به این مواضع از هواپیماهای متعدد از جمله بمب‌افکن‌های دوربرد که از آمریکا پرواز کردند، استفاده شده‌است. در این حملات، طبق آخرین اطلاعات ۱۶ نفر به شهادت رسیده‌اند. یکی از انتقاداتی که در این میان به پنتاگون و سنتکام وارد می‌شود، مربوط به عدم تناسب اهداف و تعداد شهداست.بدیهی است که بسیاری از پایگاه‌ها و اهدافی که مورد اهدف قرار گرفته‌اند، آمادگی لازم را در مواجهه با این اقدام داشته‌اند.نماینده جمهوریخواه فلوریدا کارلوس گیمنز با تصریح این نکته که پرزیدنت بایدن ضعیف است و دشمنان ما این را می‌دانند،افزود: «سیاست خارجی گمراه‌کننده بایدن به حملات علیه آمریکا منجر شد؛ بایدن خیلی زودتر باید اقداماتی را در این زمینه انجام می‌داد.»

واکنش نماینده جمهوریخواه ایندیانا جیم بنکس هم در میان برجسته‌ترین اظهارنظرها آمد؛ جایی که او حجم حملات آمریکا را بسیار کم و با تاخیر پنج‌روزه توصیف و در اشاره به حمله یکشنبه گذشته به پایگاه نیروهای آمریکایی در اردن خاطرنشان کرد که ایرانی‌ها قبل از کشتن نیروهای ما به آنها هشدار ندادند.

آمریکا در وضعیت بحرانی 
شبکه اسکای‌نیوز تحلیلی ازکارشناس نظامی انگلیس، شان بل رامنتشر ودرآن تاکید کردکه آمریکا نمی‌خواهد وضعیت بد را بدتر کند؛آنچه برای نیروهایش اتفاق می‌افتد،نشان‌دهنده علائم است ونه بیماری. این بیماری در واقع نبرد مداوم اسرائیل در غزه است. بل درادامه خاطرنشان کردکه حملات آمریکایی‌هاغافلگیری بزرگی نبود،شگفتی این بودکه این پاسخ،زمان زیادی طول کشید. آمریکا می‌داند دچار مشکل است وپس ازکشته‌شدن سربازان خود دراردن، چندروز بعد مجبور به اقدام متقابل شد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها